Annons

Nytt stativ för runt tusenlappen

Produkter
(logga in för att koppla)

ewrawr

Avslutat medlemskap
Söker efter ett nytt stativ nu till min kamera då mitt billiga Hama stativ börjar svika (gick på 200). Vill att det ska vara enkelt att rotera runt (haman var ingen höjdare på detta) och det ska inte vara för tungt. Har kikat på Dörr A3 + kulled men har tyvärr ingen koll på stativen i den prisklassen. Budget runt 1000-1500 riksdaler. Tips är uppskattat!
 
Jag letade efter ett litet, billigare/lättare stativ och beställde detta för ett par veckor sedan. $63.85 (ca 440 SEK. Frakten är gratis)

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15247

Anlände häromdagen och jag blev positivt överraskad.
Känns gediget trots låg vikt. Kulled som fungera utmärkt. Snabbfästet ska nog vara en kopia på Manfrottos och fungerar faktiskt hyfsat.

Jag blev nöjd! thumbup.gif
 
Jag letade efter ett litet, billigare/lättare stativ och beställde detta för ett par veckor sedan. $63.85 (ca 440 SEK. Frakten är gratis)

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15247

Anlände häromdagen och jag blev positivt överraskad.
Känns gediget trots låg vikt. Kulled som fungera utmärkt. Snabbfästet ska nog vara en kopia på Manfrottos och fungerar faktiskt hyfsat.

Jag blev nöjd! Visa bilaga 111814

Ojoj. Det var inte illa enligt reviewsen. Känns inte som det spelar någon roll när man är i den här "låga" prisklassen men den verkar intressant, ska fortsätta o läsa om det :).
 
Det finns flera trådar om stativ och de kan sammanfattas:
Köp inte billiga stativ, du blir bara missnöjd och förlorar pengar.
Mitt råd, köp ett begagnat stativ för den summa du har. Glöm kolfiber om du inte kan spotta upp en tusenlapp till.
 
Snåla inte på stativet och snåla framför allt inte på huvudet!

Se till att huvudet har hyfsad diameter och att panoreringsfunktionen och låsningen av kulan sitter på olika vred, annars är det riktigt svåranvänt.

Men ok, ska jag rekommendera ett billigt stativ så säger jag Benro A-258, det bör kosta ca 11-1200 kr plus huvud och jag tycker det är bra för sitt pris och mycket bättre än Benros rykte av kopior på bättre märken. När det gäller huvud vill jag varna för Benros BH-1 som kanske medföljer i paket, det är under all kritik. Tyvärr kan jag inte tipsa om något huvud som går in i din budget.
 
Snåla inte köp ett stativ för 3000:- så kommer du iaf va nöjd ett tag.
Köpte mig ett stativ för 1500:- när jag började fotografera men när du köper ett lite större objektiv så är dom 1500:- bortkastade tyvär.
 
Jag är stativamatör men har halvtung utrustning. 7D och något objektiv (70-200/4L IS) väger väl uppåt kilot. Undviker stativ till varje pris och använder armbågar, väggar, träd samt IS. Jag inhandlande ett Manfrotto för 900:-. Mina krav var att det skulle vara lätt att ha på axeln (och medföljande smidig väska) och det är det. Ett annat krav jag hade var någorlunda känt märke för att reglagen förhoppningsvis skulle vara ok. För det ska gå snabbt att ta fram, fälla ut och sen fälla ihop. Därför var jag hänvisad till fysisk affär för att kunna känna på dom. Dom var tillräckligt smidiga och snabba. Det saknar kulled men har snabbplatta och "swivelpinne" som med lagom tryck på skruvarna ger alla frihetsgrader. Det bär min kamera utan problem, men så har jag inga fotosessioner som tar timmar utan jag är där hela tiden. Satt jag och vakade i timmar och väntade på björn skulle jag förmodligen tänka annorlunda. Om din kamerväska stämmer har du lätt utrustning och beroende på vad du fotar så tycker jag iaf du ska överväga ett mellanläge.
 
Jag är stativamatör men har halvtung utrustning. 7D och något objektiv (70-200/4L IS) väger väl uppåt kilot. Undviker stativ till varje pris och använder armbågar, väggar, träd samt IS. Jag inhandlande ett Manfrotto för 900:-. Mina krav var att det skulle vara lätt att ha på axeln (och medföljande smidig väska) och det är det. Ett annat krav jag hade var någorlunda känt märke för att reglagen förhoppningsvis skulle vara ok. För det ska gå snabbt att ta fram, fälla ut och sen fälla ihop. Därför var jag hänvisad till fysisk affär för att kunna känna på dom. Dom var tillräckligt smidiga och snabba. Det saknar kulled men har snabbplatta och "swivelpinne" som med lagom tryck på skruvarna ger alla frihetsgrader. Det bär min kamera utan problem, men så har jag inga fotosessioner som tar timmar utan jag är där hela tiden. Satt jag och vakade i timmar och väntade på björn skulle jag förmodligen tänka annorlunda. Om din kamerväska stämmer har du lätt utrustning och beroende på vad du fotar så tycker jag iaf du ska överväga ett mellanläge.

Aha :). Borde ju gå till en kameraaffär o testa lite. Min utrustning väger ju inte så mycket så jag tänkte att priset kunde gå ner pga det. Tack för tipset!
 
Söker efter ett nytt stativ nu till min kamera då mitt billiga Hama stativ börjar svika (gick på 200). Vill att det ska vara enkelt att rotera runt (haman var ingen höjdare på detta) och det ska inte vara för tungt. Har kikat på Dörr A3 + kulled men har tyvärr ingen koll på stativen i den prisklassen. Budget runt 1000-1500 riksdaler. Tips är uppskattat!

Har Dörr A3 med kula HB-36. 1195 kr hos Cyberphoto. Verkar mycket prisvärd, har du tunga objektiv kan nog kulan röra sig litet när du låser den men annars helt stabilt.
 
Har Dörr A3 med kula HB-36. 1195 kr hos Cyberphoto. Verkar mycket prisvärd, har du tunga objektiv kan nog kulan röra sig litet när du låser den men annars helt stabilt.

Trevligt. Har ju inte så tung utrustning somsagt, och stativet klarar upp till 5kg enligt specifikationerna. Ska se om jag kan gå till fysisk butik och testa det! :)
 
. Om din kamerväska stämmer har du lätt utrustning och beroende på vad du fotar så tycker jag iaf du ska överväga ett mellanläge.

Det är ofta här skon klämmer. Man börjar med en liten utrustning och köper stativ som är i minsta laget och sedan växer utrustningen, det gör det för nästa alla som behåller fotointresset.

När utrustningen och intresset vuxit något står man där med ett stativ som inte motsvarar resten. Bortkastade pengar. Detta är ett faktum som de flesta som hållit på ett tag känner till.
Tyvärr är det inte så många som lyssnar på kunskapen och det gäller inte bara stativ.
 
Det är ofta här skon klämmer. Man börjar med en liten utrustning och köper stativ som är i minsta laget och sedan växer utrustningen, det gör det för nästa alla som behåller fotointresset.

När utrustningen och intresset vuxit något står man där med ett stativ som inte motsvarar resten. Bortkastade pengar. Detta är ett faktum som de flesta som hållit på ett tag känner till.
Tyvärr är det inte så många som lyssnar på kunskapen och det gäller inte bara stativ.

Då är det ju bara att sälja det gamla stativ i framtiden :).. Behöver ju inte köpa det dyraste på direkten tycker jag.. Köper efter behov.
 
Det finns en aspekt av stativfrågan som sällan ventileras.
Jag tillhör majoriteten av alla fotografer som försökt snåla på stativet. Jag har ägt minst ett hundratal olika och jag har aldrig GILLAT att använda stativ.

Nu har jag kanske köpt mitt sista stativ; ett Gitzo Mountaineer, det sved rejält, men nu är det plötsligt mycket ROLIGARE att köra på stativ och bilderna blir bättre, det är inget snack om den saken.
 
Då är det ju bara att sälja det gamla stativ i framtiden :).. Behöver ju inte köpa det dyraste på direkten tycker jag.. Köper efter behov.

Du behöver absolut inte köpa det dyraste på direkten.

Men, att köpa ett billigt stativ är faktiskt att köpa instabilitet, det finns en anledning att dyrare(inte dyrast) stativ kostar mer.

Allt beror på dina krav och vad du fotar

Macro i studiomiljö med studioblixtar--->vilket skit som helst funkar

Macro ute i naturen med befintligt ljus-->vilket stativ som helst fungerar, tänk på att se till att objektet inte rör sig

Porträtt i studiomiljö med studioblixtar-->jag kör handhållet

Landskap i strålande solsken--->Fotar du då -->så behöver du inte stativ

Landskap i dåligt ljus--> Stativ och om det blåser ett stabilt stativ, glöm inte fjärrutlösare, minst lika viktigt

Dåligt ljus utomhus utan blixtar-------->STATIV och ju stabilare Stativ desto bättre bilder får du.

En liten skakning på kameran gör en suddig bild, vilket är tråkigt
 
Kan hålla med om vad ni skriver om att försöka se framåt för att undvika onödig förlust.
Man kan tycka vad man vill men det fanns en budget i det här fallet. Ibland får man "rätta mun efter matsäck", så är det bara.

Med de förutsättningar som du sagt så tror jag inte du blir besviken på DealExtreme varianten (även om den bara kostar 440 SEK). Den ÄR prisvärd.

Lycka till oavsett vad du väljer!
 
Häromdagen fick jag hem ett Dörr A4 med kulled Dörr HB-45. Stativet ska klara 7 kg och kulleden 10 kg. Det känns som väldigt rejäla grejer och väska ingick. Kostade 1465 kr hos Cyberphoto.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.