Jag är stativamatör men har halvtung utrustning. 7D och något objektiv (70-200/4L IS) väger väl uppåt kilot. Undviker stativ till varje pris och använder armbågar, väggar, träd samt IS. Jag inhandlande ett Manfrotto för 900:-. Mina krav var att det skulle vara lätt att ha på axeln (och medföljande smidig väska) och det är det. Ett annat krav jag hade var någorlunda känt märke för att reglagen förhoppningsvis skulle vara ok. För det ska gå snabbt att ta fram, fälla ut och sen fälla ihop. Därför var jag hänvisad till fysisk affär för att kunna känna på dom. Dom var tillräckligt smidiga och snabba. Det saknar kulled men har snabbplatta och "swivelpinne" som med lagom tryck på skruvarna ger alla frihetsgrader. Det bär min kamera utan problem, men så har jag inga fotosessioner som tar timmar utan jag är där hela tiden. Satt jag och vakade i timmar och väntade på björn skulle jag förmodligen tänka annorlunda. Om din kamerväska stämmer har du lätt utrustning och beroende på vad du fotar så tycker jag iaf du ska överväga ett mellanläge.