Annons

Nytt stativ för runt tusenlappen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag förstår skillnaden både på macroobjektiv och närbildslinser samt billiga och dyra stativ. Frågan för trådskaparen är om det är värt pengarna. För mig är det absolut inte.

Det är just det; det är inte värt pengarna att köpa ett stativ som du inte kommer att vara nöjd med. Vi som påstår det har varit där, vi har tänkt som du och vi har haft fel.
Vi har också trott att ett billigt stativ duger.
Nu vet vi bättre och försöker dela med oss av den kunskapen.
 
Fick mitt stativ idag från dealextreme, det som länkades här tidigare. Jäkligt nöjd. Känns inte billigt, fyller sina funktioner, det är stabilt och lätt att använda.
 

Bilagor

  • kinastativ2.jpg
    kinastativ2.jpg
    17.6 KB · Visningar: 136
Får jag också ta och kapa i tråden lite?
Får snart hem mitt Sigma 150-500 objektiv och jag kör just nu med en 50D + batterigrepp.
Men lilla jag på några ynka cm och spinkig som ett benrangel kommer få svårt att hålla uppe det en längre tid och då undrar jag som alla andra, finns det några objektiv i denna prisklassen som är användbara?
Kommer mest fota radiostyrda flygplan och riktiga flygplan vilket gör at jag troligtvis kommer veva runt kameran på stativet som en galning.
Allt jag vill att stativet skall göra är att hålla uppe sakerna så jag slipper stå och hålla i det. Kommer endast användas för längre slutartider kanske 1 gång om året eller liknande.

Att köpa ett stativ för mer än vad min optik kostar skulle inte falla mig på tanken nu när jag precis börjat med foto så jag skulle kunna lägga max 1500 på ett stativ.
Men det är en absolut smärtgräns.

Det där billiga objektivet som Anders nyss fått hem ser onekligen ut att kunna göra jobbet för mig!
Förutom att den endast kan bli 1.5m hög om jag läste/förstod rätt.
Det blir ju problematiskt för mig.
Finns det något stativ som kan bli som bäst 2m fast 1.80 som minst för en billig peng?
Skall kunna hålla uppe utrustningen jag skrev tidigare och så gissar jag på att man plussar på lite för att man vevar ju runt kameran lite och då blir det påfrestningar, right?

De flesta här tjatar ju om stativ i 7000kronors klassen så det hoppar jag över.
Men detta Dörr stativ för 700kr utan kulled ser onekligen intressant ut. Tror ni det skulle kunna passa mig?

Förlåt för att jag kapar tråden men eftersom Anders har hittat sitt så kan väl jag fortsätta istället för att göra en helt ny tråd :)

Tack i förhand!
MVH, Tim.
 
Hej!

Jo jag har funderat på ett enbensstativ men vore skönt med ett tripod.
Å andra sidan så är monopod mycket enklare och billigare.

Rekomenderar du något sånt stativ då?

Nytt eller begagnat, går lika bra! Köper nästan hellre begagnat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.