Tycker att lite mer bakgrundsinfo skulle vara bra.
Vad hade du tänkt använda stativet till, vilka prylar har du tänkt att det skall funka till?
Nattfotografering på stan ställer inte alls så höga krav som till exempel att fota fåglar med långa telen osv.
Hur viktigt är vikten på stativet?
Finns en massa bra stativ som väger en hel del, frågan är om man tycker att detta är ett problem.
Skall du ha kulled eller trevägshuvud, eller spelar det ingen roll?
Kulor blir generellt sett dyrare om man skall ha stabilitet, men är å andra sidan enklare och snabbare att jobba med.
Är du lite osäker på vad du egentligen behöver tror jag att det är smart att köpa en billig kombination som funkar (finns flera alternativ dörr, manfrotto m.fl.). Om det sedan visar sig att du inte behöver dyrare prylar så har du åtminstone ett stativ, och om du senare skulle komma underfund med att du vill uppgradera så har du skaffat dig erfarenheten för att kunna avgöra vad du behöver. Verkligheten är nämligen inte sådan, trots vad en del försöker hävda, att bara man köper Gitzo och RRS så är man hemma
Och även om man skall satsa på ett Gitzo eller något annat toppklassat så måste man veta vilket Gitzo man behöver.
Jag har själv haft Gitzo, men kör numera mestadels med trästativ från Stabil och Berlebach, jag tycker att trä fortfarande är det material som släcker ut vibrationer bäst.