Annons

Nytt om Sonys nya

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: För vad det är värt!

Sten-Åke Sändh skrev:
http://www.infodigitalcamera.com/blog/342/sony-alpha-high-end-amateur-model/

Läs också texten under specen som klippts från Dyxum...
Hela specen kommer väl från en ryktesspridare på Dyxum, diverse tvivelaktiga kamerasidor har klippt och postat den men den känns tyvärr inte särskilt trolig eftersom journalister som känner andra journalister som fått provexemplar av kameran inför release verkar mena att den är x1,5 crop. Carl Zeiss zoomen (16 - 80) som visas av Sony som lins på advanced amateur modellen täcker inte heller ut x1,25 crop sensor (folk har provat)... flaggskeppet visas däremot med Zeiss 85mm som täcker ut full-frame ;)

edit: Däremot är nog Sony väl medvetna om att bra marknadsföring görs genom att lova för lite och leverera för mycket (Nikon lyckades med D3 och D300) så det ska bli spännande att se vad Sony överraskar oss med.
 
Re: Re: För vad det är värt!

wsaar skrev:
Hela specen kommer väl från en ryktesspridare på Dyxum, diverse tvivelaktiga kamerasidor har klippt och postat den men den känns tyvärr inte särskilt trolig eftersom journalister som känner andra journalister som fått provexemplar av kameran inför release verkar mena att den är x1,5 crop. Carl Zeiss zoomen (16 - 80) som visas av Sony som lins på advanced amateur modellen täcker inte heller ut x1,25 crop sensor (folk har provat)... flaggskeppet visas däremot med Zeiss 85mm som täcker ut full-frame ;)

edit: Däremot är nog Sony väl medvetna om att bra marknadsföring görs genom att lova för lite och leverera för mycket (Nikon lyckades med D3 och D300) så det ska bli spännande att se vad Sony överraskar oss med.

Ja vem säjer vad åt vem och med vilket syfte? Det kan man ju alltid fråga sig. Internet är en stor sophög av mental bråte och en mindre del bra, riktig och relevant info. Det får vi leva med. Men det är klart att det måste vara oerhört svårt att stoppa infoläckage så här 5 i 12. Suget efter info är så oerhört stort och just inför en stor lansering så måste man ju sprida sin info till betydligt fler än de som jobbar inom projektet. Då går det inte att stoppa spridningen längre.

Det cirkulerar ju rykten om lösningar på bildcirkelproblemet också. Vi får väl se om man kommer kunna switscha mellan 1,5 crop och 1,25 som det ryktet gör gällande. Jag säjer bara att vi kanske får se att det finns lösningar på problem som vi trodde var omöjliga att lösa).Ibland är det ju så att vi tar mycket för givet bara för att vi inte kunnat tänka oss att ett nytänkande kring ett problem ens är möjlig. Vi får väl se om vi blir överaskade.

En del av förvirringen kring sensorerna kommer sannolikt också från det faktum att Sony lanserat en censor redan på 12,7 Megapixel 21 augusti och jobbar med flera andra processorer parallellt.

Ingen vet men det är bara nån dag kvar nu. Sony kan ju också lika gärna ha mörkat. Om 14,4 skulle visa sig vara sant (även om pixlar egentligen har högre symbolvärde än praktisk betydelse), så kommer Canon vara i en liknande sits som KM var när 7D lanserades (för lite (6 Megapixel när konkurrensen hade 8)- för dyrt - för sent). 14,4 med SSS och snabb seriebildtagning och en ursnabb bildbehandling skulle vara nåt att bita i även för Canon. Sen återstår det ju att se om Sony klantar sig med prissättningen och prisar sig ur marknaden. För det kommer nog inte finns allt för stor förståelse för för höga priser - inte ens initialt.
 
Oroande att David Kilpatrick skriver "It is worth saying that the person who has used the new camera is reported to have said 'it's OK, but I'm really more interested in the professional model'".

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=24670890

Jag har inte hängt med i Sony tråden, men Sony har pressvisning 12 sept på en ny semi prof kamera.
Frågan är om det är en lokal visning, liknande den som Sony verkar ha i UK den 18:e... medan det globala släppet sker den 6:e. Sony har iaf varit redigt duktiga att hindra läckor hittils så kanske de begränsat informationen till lokala kontoren...
 
Välkommen till pressmöte:
Sony lanserar en ny semiprofessionell systemkamera
Onsdagen den 12 september kl 11.00

Att det blir i en lokal det stämmer

Mikael
 
Danlo skrev:
Men proffshuset då? Det är det intressanta för mig..

De har inte sagt att de skall lansera ett proffshus, enbart "flagship" ... de har inte den logistiken bakom profshus som krävs ännu, dvs reparationsverkstäder etc etc...

Men det är de två kamerorna som visats förrut ( de s.k. mockups ) som kommernu visas, varav AA kommer även lanseras för försäljning.

flagshipet sägs komma ut i handeln 2008
 
ondjultomte skrev:
De har inte sagt att de skall lansera ett proffshus, enbart "flagship" ... de har inte den logistiken bakom profshus som krävs ännu, dvs reparationsverkstäder etc etc..
Det är dock ett spännande konventionsbrott som svenska Sony gjort när de nu gått ut till pressen och meddelat att de lanserar ett "semiproffshus", och därmed använder proffstermen som Sony hittils verkar ha varit väldigt noga med att undvika när de beskrivit sina kameror som "High/Advanced Amateur" och "Flagship"...
 
wsaar skrev:
Det är dock ett spännande konventionsbrott som svenska Sony gjort när de nu gått ut till pressen och meddelat att de lanserar ett "semiproffshus", och därmed använder proffstermen som Sony hittils verkar ha varit väldigt noga med att undvika när de beskrivit sina kameror som "High/Advanced Amateur" och "Flagship"...

_semi_proffs :) Nikon kallar ju D300 semiproffs om jag inte minnsfel ... SÅ det säger inte så mycket alls .. det kan lika gärna vara AAn de syftar på.

Men antagligen är det deras flagship som de menar.
 
ondjultomte skrev:
_semi_proffs :) Nikon kallar ju D300 semiproffs om jag inte minnsfel ... SÅ det säger inte så mycket alls .. det kan lika gärna vara AAn de syftar på.

Men antagligen är det deras flagship som de menar.
Nej, det är nog AA modellen som svenska Sony nu kallar semiproffs och som kommer lanseras i september, medan flaggskeppet troligen kommer kallas proffshus (utan "semi" framför). Det är inte konstigt att Nikon kallar sina hus för proffs-/semiproffs, de har väl aldrig gjort någon hemlighet av att de vänder sig till professionella fotografer. Sony har däremot hela tiden använt omskrivningar till proffstermerna fram till nu... fast det kan förstås också vara så att svenska Sony valt att översätta benämningarna lite fritt.
 
Senast ändrad:
När jag träffade Sony killarna på Photokina var de mycket exalterade över kommande produkter.
Kommer Sony med en 24 x 36mm stor sensor så har vi ett nytt race på gång.
Jag blev en gång i tiden erbjuden av Kodaks dåvarande Europachef att köpa en Kodak Digitalkamera med Nikonfattning, priset nersatt till 175000:- från närmare 250000:-. Ett generöst erbjudande som jag tack och lov tackade nej till. Något senare presenterade Nikon sin första D kamera och priserna föll som en sten i vattnet.

Med ev tre aktörer på marknaden kommer 24 x 36 kameror att bli billigare, Nikon d3 har åter satt en ny prisnivå kamera/prestanda..Är kameran bra, så bra att den tar upp kampen med Canons flaggskepp vad det gäller bilder/ bildresultat så lär Canon få det svårt att motivera sitt höga pris.

En sak är säker -priserna kommer att gå ner.


Mikael
 
Största problemet för Sony att slå sig in i de högre prissegmenten är nog deras ringa marknadsandel. Personligen vill jag gärna uppgradera min A100 men jag gissar att det kommer dröja ett bra tag efter det att Sonys nya kommit ut på marknaden till dess att jag får möjlighet att prova ett exemplar ordentligt för att se om den löser problemen jag har med A100 (som främst handlar om hanteringen och subjektiva värden snarare än specifikationer, även om det också finns några sådana).

Trots att jag regelbundet går på fototräffar med flera olika grupperingar fotografer (Mosebacke Fotosällskap, #foto-gänget, modellbilder.se-träffar etc.) känner jag ingen annan som kör Sony Alpha (jag såg dock en annan Alpha-användare på modellbilder.se-träffen i Vaxholm). Jag har däremot bekanta som låtit mig prova de flesta andra alternativ från Canon och Nikon (inklusive Kodakhuset du nämnde), och även Pentax...

Ska bli intressant att se om Sony efter lanseringen kommer börja dra igång aktiviteter för att låta potentiella köpare prova deras kameror lite ordentligare. När det handlar om dyrare produkter än A100an misstänker jag att folk är lite mer försiktiga med köp och kanske inte nöjer sig med att klämma på produkten några minuter i ett Sony Center (gäller nog speciellt flaggskeppet!).
 
Senast ändrad:
Jaa.. allt bara dog ut?
Men inte ens officiella releasedatum brukar ju ens hålla sig, så då borde ju knappast ryktesspridna göra det :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.