Annons

Nytt objektiv till canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

tove.nilsson

Ny medlem
Hej!
Jag letar ett nytt objektiv till min gamla Canon 400d, till vilken jag för närvarande bara har standardobjektivet.
Helt ärligt är jag inte särskilt "duktig" på att fota, men vill gärna bli och därav är jag på jakt efter ett nytt objektiv. För att tala i enkla termer vill jag ha ett väldigt "skarpt" objektiv. Jag gillar att fota människor, kanske inte "uppställda" porträtt men ganska spontant. Om man tänker till skärpan bör ju ett macro objektiv vara det ultimata men det har, vad jag förstår, ingen zoom, vilket kan bli problematiskt. Då lär ju aldrig mina objekt, dvs människor, aldrig kunna vara annat än just uppställda.
Hoppas någon har tid och lust att hjälpa en okunnig själ med det här! Självklart vill jag ju också gärna att objektivet ska ha ett överkomligt pris då jag är en fattig student. Tack på förhand!
 
Många icke-upställda foton på människor har tagits, och tas fortfarande, med fasta gluggar. Jag skulle inte oroa mig för just den detaljen.

Mina förslag är Canon EF 35/2, Canon EF 85/1.8 och Sigma EX 30/1.4 DC i stigande prisordning. EF 50/1.8 är också ett jättebra (och fantastiskt prisvärt) objektiv som flera antagligen kommer att säga att du måste ha - de kan ha rätt, själv tyckte jag att brännvidden 50 mm var svår att använda på min 450D när jag hade det till den. 85 mm är för mig helt perfekt till spontana lite närgångna porträtt, 30-35 mm är kanske lite mer allround.
 
Tack så mycket för råden! Jag har kollat lite på Canon EF 85/1.8 och tyckt att det verkar bra, det har framförallt fått bra recensioner och de av mina vänner som använder det har lovordat objektivet. Men vad händer när jag inte kan zooma? Resulterar det inte i att allt jag fotar måste "stå stilla" hela tiden?
 
Men vad händer när jag inte kan zooma? Resulterar det inte i att allt jag fotar måste "stå stilla" hela tiden?

Hur menar du, att du inte hinner komponera bilden ifall du måste flytta dig själv istället för att ändra brännvidd på objektivet för att få det perfekta utsnittet? Du kan ju prova att ställa det objektiv du har (för det är väl en paketglugg typ 18-55/nånting) på ena ändläget (förslagsvis 55 mm) och inte röra zoomringen när du fotar nästa gång.

Känns det begränsande eller kreativt utmanande? Båda åsikterna existerar. :)
 
För att plåta i göteborg tycker jag att 30mm eller lite vidvinkligare borde vara lagom på din APS-C kamera.

Jag tycker fasta ljusstarka objektiv är trevligt, dessutom tycker jag de hjälpte min 450d att ta bättre bilder (lägre ISO).

Jag plåtar med fast, zoom eller flera objektiv utifrån vad jag känner för. Val av objektiv påverkar massor hur ens fotande blir under en dag. Tycker du gör helt rätt i att skaffa några fasta!

Ps. Kolla gärna igenom gamla foton. Vilka brännvidder har du gillat mest? Det ger en ledtråd till vilket fast objektiv som passar dig bäst.
 
Tjenare Tove !

Jag var i exakt samma situation som dig för ett par dagar sen, jag har med en canon 400d. Och har länge fotat med kitobjektivet.

Jag köpte nu i helgen ett sigma 70-300 med macrofunktion (1339:- på netonnet) och ett Canon EF 50MM 1.8 II (889:- på netonnet). Och jag måste säga att jag är helnöjd med det sista. Det tog fotograferingen till en helt ny nivå, och det blev plötsligt mycket lättare att ta dom där bra porträttfotona. Även om jag fortfarande är en amatör, men man känner sig lite mer som ett proffs med det. Och det var ju så billigt !

Lycka till och hoppas att det kan ge dig någon vägledning...
 
Faktiskt är det där med macro inte helt fel, jag har både EF50/1,8 och ett macro EF-S 60/2,8Usm. till min 60D.

Macrot känns riktigt skarpt och byggkvaliteten är mycket bättre än det superplastiga 50/1,8. macrot har fungerande manuell skärpering och Usm motor till skillnad från skämtet till skärpering som sitter på 50/1,8 samt macromöjligheten ända ned till 1:1

50/1,8 går att få lite mer bakgrundsoskärpa på men är helt i plast, tom bajonetten är plast och är känt för att vara bräckligt. Dess stora fördel är skärpa för pengarna då det knappast går att hitta något billigare objektiv från Canon. Och det funkar också på fullformat fast har man råd med fullformatskamera köper man nog åtminstone 50/1,4 istället.

Båda dessa blir lite kortare porträtt tele på 1,6crop kameror som våra, 50mm blir motsvarande 80mm och 60mm blir 96mm tele motsvarande i fullformat. en 85/1,8 blir då 136mm alltså en klassisk 135mm tele.

Köper du Canon EF35mm/2,0 Eller Sigma EX30/1,4 får du istället det som motsvarar en 50mm normal optik på en fullformatare och då funkar det lite mer som allroundobjektiv.

Men prova som någon skrev att ställa kitzoomen på motsvarande och så zoomar du med fötterna så ser du hur det kommer att funka.

Då märker du om du hellre vill ha kort tele till porträtt eller en normal,ja kanske rentav en vidvinkel.
Det du inte får på samma sätt är ju bakgundsoskärpan som en större bländare ger när man provar detta med en ljussvag kitzoom men bildvinklarna går bra att prova på detta sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.