Annons

Nytt objektiv till canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

tove.nilsson

Ny medlem
Hej!
Jag letar ett nytt objektiv till min gamla Canon 400d, till vilken jag för närvarande bara har standardobjektivet.
Helt ärligt är jag inte särskilt "duktig" på att fota, men vill gärna bli och därav är jag på jakt efter ett nytt objektiv. För att tala i enkla termer vill jag ha ett väldigt "skarpt" objektiv. Jag gillar att fota människor, kanske inte "uppställda" porträtt men ganska spontant. Om man tänker till skärpan bör ju ett macro objektiv vara det ultimata men det har, vad jag förstår, ingen zoom, vilket kan bli problematiskt. Då lär ju aldrig mina objekt, dvs människor, aldrig kunna vara annat än just uppställda.
Hoppas någon har tid och lust att hjälpa en okunnig själ med det här! Självklart vill jag ju också gärna att objektivet ska ha ett överkomligt pris då jag är en fattig student. Tack på förhand!
 
Många icke-upställda foton på människor har tagits, och tas fortfarande, med fasta gluggar. Jag skulle inte oroa mig för just den detaljen.

Mina förslag är Canon EF 35/2, Canon EF 85/1.8 och Sigma EX 30/1.4 DC i stigande prisordning. EF 50/1.8 är också ett jättebra (och fantastiskt prisvärt) objektiv som flera antagligen kommer att säga att du måste ha - de kan ha rätt, själv tyckte jag att brännvidden 50 mm var svår att använda på min 450D när jag hade det till den. 85 mm är för mig helt perfekt till spontana lite närgångna porträtt, 30-35 mm är kanske lite mer allround.
 
Tack så mycket för råden! Jag har kollat lite på Canon EF 85/1.8 och tyckt att det verkar bra, det har framförallt fått bra recensioner och de av mina vänner som använder det har lovordat objektivet. Men vad händer när jag inte kan zooma? Resulterar det inte i att allt jag fotar måste "stå stilla" hela tiden?
 
Men vad händer när jag inte kan zooma? Resulterar det inte i att allt jag fotar måste "stå stilla" hela tiden?