Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv ska köpas, men vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

_J0nas_

Medlem
Har en Canon 5D dock tappade jag mitt stackars (Sigma 24-70 2,8) normalzoom i marken så det gick sönder och nu vill jag köpa ett nytt men vilket?

Krav
Normalzoom (Duh)
Inte över 2,8
USM (nästan ett krav)
Pris runt ~5k

Mvh
Jonas Johansson

Finns bara ett - Canon EF 16-35 2:8 L men det spräcker din budget något så leta efter ett beggat.

Har själv ett 17-35 2:8 L men det är enligt uppgift värdelöst på 5D eftersom det är så "luddigt" i 17mm läget.

Happy hunting!

BAW

För de pengarna så kan du nästan köpa ett begagnat EF 28-70/2.8L. De brukar ligga på en 6000-7000 kr på begagnatmarknaden (om du hittar ett). Riktigt bra är det. Mycket andra val finns inte om du ska ha ett normalzoom med USM och f/2.8.

UMS är ju ingte 100% kvar men är så trött på slöa "vanliga" objektiv. Jag har ju inte haft äran att testa så många objektiv i normalzooms klassen men jag känner att de jag testat med vanlig motor känns ganska "slöa" men finns det några som har skapligt fart på motorn är det ju inget problem.

opps, toksvar av mig ovan, men ändå inte. Varför inte satsa på en fast glugg, typ 50 1:4 som normaloptik och köpa en dyrare vidvinkelzoom?

BAW

Tamron SP AF90mm F/2.8 Di MACRO (1:1)
Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM
Canon EF 18-55mm f/3.5-5.6
Sigma 10-20/4,5-5,6 EX DC HSM
Canon EF 50/1,8 II
Detta är de objektiv jag äger idag vad så kanske det blir lättare och tipsa om vilket objekitv som fattas.

jag har Tamron 28 -75

Jag har Canon 17-40 och Tamron 28-75. Verkar vara så, att Tamron sitter mera i kameran, den har dessutom lite Makro också. Jag är nöjd med den.

17-40 är inte säker kort i 17mm läge, den ger böjda linjer på kanterna och lite mörkare hörn med store bländare.

Annars är 17-40 kul, den är välbyggt och bra i trånga rum. Jouni

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar