Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv och jag är vilsen...

Produkter
(logga in för att koppla)

Nocturnia

Ny medlem
Jag har en Canon EOS 350d som jag behöver ett nytt objektiv till. (har ett gammalt 28-90 som jag fick med min analoga canon EOS 300 för 100 år sen).
Saken är den att jag har max 2000kr att spendera och det verkar som om dom flesta objektiv kostar flera tusenlappar mer än det om man inte vill ha samma känsla som med det objektivet jag har nu som jag inte alls är nöjd med.


Jag är ute efter ett objektiv som gärna ska funka för porträtt och även macro (om möjligt) då jag mest fotar djur rätt nära och vill börja fota mer extrema närbilder.

Jag har svårt att koncentrera mig och har försökt att läsa forum och sånt men nu känner jag att jag hellre frågar och får svar av andra som har erfarenhet.
Så är det någon som vet ett bra objektiv för under 2000kr där ute? Ge mig gärna ett tips vad jag ska hålla utkick efter på tradera och så.

Tack på förhand!
Toni.
 
ett beg Sigma 17-70/2,8-4,5 DC IF Macro till Canon kan du kanske få för 2000 ny pris 3345 på cyberphoto
ett rätt ok objektiv som går hyfsat till macro ej ett riktigt 1:1 macro men med rätt bra närgräns
och lämplig brännvid för porträtt
finns ett här på fotosidan testa att bjuda 2000 så kanske han nappar.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=129424
 
Kanske en 50 1,8 för en 1000Kr(nytt) samt en mellanring för närbilder skulle duga? Eller är Zoom viktigare än bildkvalite?
Bra grejer är tyvär väldigt dyra när det kommer till foto. Annars måste man ju börja kompromissa.
Canons 50mm 1,8 är väll undantaget då det fått väldigt bra kritik. Mellanringen gör att närgränsen blir kortare så du kommer närmare.
 
Kanske en 50 1,8 för en 1000Kr(nytt) samt en mellanring för närbilder skulle duga? Eller är Zoom viktigare än bildkvalite?
Bra grejer är tyvär väldigt dyra när det kommer till foto. Annars måste man ju börja kompromissa.
Canons 50mm 1,8 är väll undantaget då det fått väldigt bra kritik. Mellanringen gör att närgränsen blir kortare så du kommer närmare.

Bildkvalité är absolut viktigast för mig. Det är klart det är bra om man kan zooma lite men det är inte viktigt.
Hur bra är Canons 50mm om man jämför med Sigma objektivet som nämndes tidigare?
Tack på förhand.
/toni
 
Bildkvalité är absolut viktigast för mig. Det är klart det är bra om man kan zooma lite men det är inte viktigt.
Hur bra är Canons 50mm om man jämför med Sigma objektivet som nämndes tidigare?
Tack på förhand.
/toni

Ja, Canons fasta 1,8 är helt klart den skarpaste gluggen. Bättre ljusstyrka oxå. Det 'är lite plastigt, ser mesigt ut mao men det kan man ju ta ;).
Sök lite här på forumet om gluggen så får du se vad andra tycker. Söka bilder kan du oxå göra för att se hur bilderna blir(gå in under produkter/objektiv/canon 1,8.....)
 
Jag kan också rekommendera 50 mm 1.8 . Den är verkligen värd varenda krona. Ljusstark och skarp. Den använder jag till huvuddelen av mina modellbilder och porträtt mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.