ANNONS
Annons

Nytt objektiv för en resande man. Vidvinkel macro? Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)

4bbegation

Ny medlem
Hej! Är rätt färsk på detta med fotografering, och har sen ett par veckor uppgraderat från min gamla D60 till en D7100.
Det enda objektivet jag har nu är nikons dx vr 18-140 1:3.5-5.6g ed.

Är ute på resande fot (Australien just nu) och inser väldigt ofta att jag verkligen borde införskaffa ett vidvinkelobjektiv..
Samtidigt älskar jag djur och natur (vilket det finns gott om här) och har alltid velat testa med macro på en riktig kamera!

Så jag antar att jag är ute efter ett "kort"(10-30mm) vidvinkelobjektiv med macro.. Ljuskänslighet är ju rätt viktigt när vi kommer till macro..

Budgeten är som hos vilken annan backpacker som helst inte den bästa.. men några 1000-lappar lägger jag gärna om det finns ett objektiv som hade passat mina "krav"! :)

Tack på förhand!

För macro är det bättre med ett kort tele. Vid kort brännvidd är risken stor att kameran skuggar motivet. Dessutom skrämmer du inte insekter och andra småkryp lika lätt. Kan rekommendera Nikon 105/2.8 micro om du kan hitta någon begagnad som går in inom din budget.

Det kortaste och billigaste riktiga makro Nikon själva har är AF-S DX 40/2,8G. Vidvinkel är det ju inte, men det är inte heller särskilt lämpligt. Som skrivs ovan, så är snarare längre brännvidd att föredra, men det blir mycket dyrare så 40:an kan vara ett bra sätt att pröva på utan att det kostar skjortan.

Det kortaste och billigaste riktiga makro Nikon själva har är AF-S DX 40/2,8G. Vidvinkel är det ju inte, men det är inte heller särskilt lämpligt. Som skrivs ovan, så är snarare längre brännvidd att föredra, men det blir mycket dyrare så 40:an kan vara ett bra sätt att pröva på utan att det kostar skjortan.

Ett annat sätt att komma närmare utan att det kostar skjortan är en mellanringssats.

Är ingen expert men om du är ute efter ett fast objektiv för macro så är jag nöjd med mitt tamron 90. Prisvärt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar