Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv eller ny kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

GixxerStiff

Medlem
Nu sitter jag återigen och funderar på vad jag ska köpa för grejer.
Det kommer ju dröja ett tag innan jag ska inhandla nånting nytt, men kan ju vara bra att försöka samla info och fundera ett tag medan jag sparar ihop pengarna.

Har just en Canon 1100D som jag köpte för ett halvår sen, väldigt nöjd med kameran i sig men ju mer jag fotar desto mindre nöjd känner jag att jag blir med bilderna.
Att bilderna inte blir helt bra beror säkert på många saker, bl.a att jag fortfarande är nybörjare så finns en hel del kvar jag kan lära mig, och att jag än så länge bara kört på budget-utrustning, Canon 1100D med kit-objektiv och ett Canon 55-250mm.

Men vad blir nästa steg?
Några jobbarkompisar som fotat lite mera försöker få in mig Canons L-objektiv, så har kikat lite på Canon EF100-400mm, F4.5-5.6L, IS USM (12.000kr) då jag märkt att jag behöver zooma in mer ibland.
Men då undrar jag om det är nån ide att köpa det objektivet till en budgetkamera, eller skulle jag tjäna mer på att köpa en bättre kamera och efter det spara ihop till nytt objektv?

Och om någon undrar över hoppet från billigaste utrustningen till det här, så var det för att jag ville köpa nåt billigt först för att prova på om fotografering var nånting för mig, och jag kan ju säga att jag verkligen fastnat för det nu! :)
 
Nu sitter jag återigen och funderar på vad jag ska köpa för grejer.
Det kommer ju dröja ett tag innan jag ska inhandla nånting nytt, men kan ju vara bra att försöka samla info och fundera ett tag medan jag sparar ihop pengarna.

Har just en Canon 1100D som jag köpte för ett halvår sen, väldigt nöjd med kameran i sig men ju mer jag fotar desto mindre nöjd känner jag att jag blir med bilderna.
Att bilderna inte blir helt bra beror säkert på många saker, bl.a att jag fortfarande är nybörjare så finns en hel del kvar jag kan lära mig, och att jag än så länge bara kört på budget-utrustning, Canon 1100D med kit-objektiv och ett Canon 55-250mm.

Men vad blir nästa steg?
Några jobbarkompisar som fotat lite mera försöker få in mig Canons L-objektiv, så har kikat lite på Canon EF100-400mm, F4.5-5.6L, IS USM (12.000kr) då jag märkt att jag behöver zooma in mer ibland.
Men då undrar jag om det är nån ide att köpa det objektivet till en budgetkamera, eller skulle jag tjäna mer på att köpa en bättre kamera och efter det spara ihop till nytt objektv?

Och om någon undrar över hoppet från billigaste utrustningen till det här, så var det för att jag ville köpa nåt billigt först för att prova på om fotografering var nånting för mig, och jag kan ju säga att jag verkligen fastnat för det nu! :)

Sannolikt är det väl så att objektivet ät den viktigaste delen av utrustningen. Värstingkamerahus med mediokra objektiv är ingen bra idé.//K
 
Jag tycker alla gånger du ska satsa på nytt objektiv före nytt hus. Det är kul att byta hus, men det är sällan det ger samma "wowkänsla" när man tittar på den färdiga bilden som det är när man köpt ett nytt, skarpt objektiv. Eftersom du dessutom är nöjd med huset finns det ingen anledning att tveka.
 
Tack för snabba svar!
Så det verkar som alla hittills röstat för objektiv, så det verkar luta åt ett sånt nu! :)
 
Personligen tycker jag min gamla 400D är en ynklig plutt att hålla i, om jag sätter mitt EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM på den. Men det är olika. En del tycker inte alls att det spelar någon roll. 400D är ungefär lika stor som 1100D, i alla fall.
Jag gillar storleksanpassningen bättre när det sitter en 7D med WFT-E5B eller BG-E7 under bakom objektivet, exempelvis.

Bor du i närheten kan du få provskjuta med ett 100-400, så vet du hur det känns sen.
 
Jag anser mig vara en som tycker att objektiv är viktigare än hus men det finns ju gränser. Har man kommit så långt att man vet att man har ett genuint och inte tillfälligt intresse av foto så skulle jag vilja upp på antingen xxD serien eller åtminstone de senare varianterna av xxxD serien.

Ex. Om jag satt på sunkiga objektiv och en 40D så skulle jag uppgradera objektiv först, samma om jag satt på en 600D... men där någonstans går gränsen för när jag skulle välja att köpa ett bättre hus framför nytt bra objektiv. Och om två år skulle gränsen flyttas till 60D och 700D osv.
 
Personligen tycker jag min gamla 400D är en ynklig plutt att hålla i, om jag sätter mitt EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM på den. Men det är olika. En del tycker inte alls att det spelar någon roll. 400D är ungefär lika stor som 1100D, i alla fall.
Jag gillar storleksanpassningen bättre när det sitter en 7D med WFT-E5B eller BG-E7 under bakom objektivet, exempelvis.

Bor du i närheten kan du få provskjuta med ett 100-400, så vet du hur det känns sen.

Ok, jag tror inte det kommer vara något problem för mig att kameran känns liten iaf, jag har ju inte så mycket annat att jämföra med heller hehe.

@Control87th: Jo, det kommer ju bli ny kamera med. Men kommer nog hålla mig till nytt objektiv först, OM det inte är så att 1100d´n är för dålig för att kunna använda objektivet till fullo.
 
Både och

Du kommer att byta både hus och objektiv. Inte nu men så småningom. Då är det förståndigast att byta objektiv först eftersom det tappar minst i värde över tid. Ett nytt hus av en viss modell idag kan du köpa begagnat om ett år till halva dagens nypris.

Välkommen till pryldårarnas paradis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.