Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv eller kamerapaket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Glidarn

Ny medlem
Jag har en Nikon D60 som är ett antal år gammal och nu gick orginalobjektivet sönder. Frågan är om jag ska köpa ett bättre objektiv, jag har fått tips om sigma 17-50 2,8 eller om jag ska köpa ny kamera med medföljande objektiv typ Nikon D5200 med 18-55 VR.

Det vi har märkt är att orginalobjektivet till D60 får problem i sämre ljus och då är frågan om en ny kamera med i princip samma objektiv är bättre än en gammal kamera men med ett bättre objektiv??

Tacksam för tips.

Hej,
Tycker du ska ställa dig frågan om du är nöjd med kameran i övrigt och om den räcker till det du vill använda den för. Om svaret är att den fungerar bra så tycker jag att du ska behålla den och inhandla ett nytt objektiv

/Anton

Nikon d5300

Har tittat runt lite mer och ett alternativ är en ny d5300 med 18-55 vr2 objektivet. Är det alternativet bättre än d60 med sigma objektivet?

Alltså bättre o bättre. ..
All fotografering sker normalt genom objektiv.
Bättre glas ger bättre bildkvalitet. Dessutom kan ljusstarka objektiv ge nya möjligheter. Fota i sämre ljus, korta skärpedjup.

En äldre kamera har normalt sett sämre signal brusförhållande. O en ny kamera ger möjligheter att fota i sämre belysning.

Det låter som att du vill åt båda.

En beg D90 ger dig bättre sensor. En 35/1,8 skarpare bilder. Kan det vara något, kanske? En beg 18-55 kan du få för en spottstyver om du saknar zoomen.

Per.

Jag har en Nikon D60 som är ett antal år gammal och nu gick orginalobjektivet sönder. Frågan är om jag ska köpa ett bättre objektiv, jag har fått tips om sigma 17-50 2,8 eller om jag ska köpa ny kamera med medföljande objektiv typ Nikon D5200 med 18-55 VR.

Det vi har märkt är att orginalobjektivet till D60 får problem i sämre ljus och då är frågan om en ny kamera med i princip samma objektiv är bättre än en gammal kamera men med ett bättre objektiv??

Tacksam för tips.

Köp det som är billigast.

Skillnaderna mellan kameror och objektiv är oftast minimala, det kan bli skillnad om du verkligen pressar prylarna till max. Att fota med stora bländaröppningar kräver mer jobb och noggrannhet i komposition och var skärpeplanet hamnar, det finns en massa parametrar som styr.

Den zoom som just pajade har dålig ljusstyrka och det är en fördel för att det förenklar livet när du fotar, skärpedjupet är stort och det är lite som kan gå fel. Köp en D90, om du nu vill byta kamera, som ovanstående nämner, en kalaskamera som är billig som beggad den har allt du behöver den är mkt kompetent, den växer du inte ur på direkten som du kommer göra med en D5200 eftersom D5200 är en senare variant av kamera som D60, riktad till samma publik medan D90 är klart mer krävande. Alla kameror oavsett pris kommer kännas "dåliga" efter ett tag så varför spendera för mycket?

Bra bilder har man kunnat ta i över hundra år så det är lite som hänger på utrustningen och betydligt mer på fotografen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar