Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt namn på aps-c ?

Produkter
(logga in för att koppla)

cale

Aktiv medlem
I detta inlägg kan man byta ut ordet "man" mot "Alex" om man tycker det passar bättre.

Jag kom precis att tänka på att det kanske behövs ett trevligare namn för det som brukar kallas aps-c eller 1,6-1,5 crop kameror. det känns lite avigt att prata om fullformat vs. aps-c eller "en komma sex kropp -kameror".

Nu kanske det redan finns något annat namn på dessa och då får ni gärna upplysa mig om det men annars tänkte jag föreslå "mysformat".
Man känner sig inte riktigt så seriös att man lägger 20 kork på ett hus (canon 5d i mitt fall då). Man vill heller inte stjäla nåt och inte hålla på och kladda med framkallningsvätskor. Kompakter känns lite för rakt fram så man lägger sig hellre på den lite mysigare nivån.

Kanske har detta varit uppe tidigare?

Det är väl inge jobbigare än att säga 35mm, småbild, mellanformat, osv. Men det är ju klart, mysformat låter ju inte helt fel det heller ;)

Då måste man använda siffror i namnet, annars blir det en j-a massa namn.
När digikamera nu inte behöver hålla sig till ett visst filmformat så kan sensor ha vilken storlek som helst, bara det finns objektiv.
Idag finns säker en 25 olika format på sensorer, och på systemkameror finns från Olympus 4/3 (2X), Sigma ca 1,8X, APS-C med 1,5 och Canons 1,6X till Leica och Canon har "nästan" "fullformat", 24X36 och några större som kallas mellanformat.
Ska vi ha separata namn på dessa utan siffror så blir det mycket svårt att sära på dom redan med dagens antal sensorer........

Bofoto2 skrev:
Då måste man använda siffror i namnet, annars blir det en j-a massa namn.
När digikamera nu inte behöver hålla sig till ett visst filmformat så kan sensor ha vilken storlek som helst, bara det finns objektiv.
Idag finns säker en 25 olika format på sensorer, och på systemkameror finns från Olympus 4/3 (2X), Sigma ca 1,8X, APS-C med 1,5 och Canons 1,6X till Leica och Canon har "nästan" "fullformat", 24X36 och några större som kallas mellanformat.
Ska vi ha separata namn på dessa utan siffror så blir det mycket svårt att sära på dom redan med dagens antal sensorer........

sant, fast det är ju ingen skillnad mot att säga aps-c i så fall..

jag trodde jag skulle få massa skit för den här tråden men det kommer väl senare =P

APS-C är väl bra som det är, varför förvirra omvärlden med något annat namn som inte beskriver vad det är? Tråkigt kanske men jag ser ingen nytta med smeknamn.

"Mysig" är för övrigt definitivt inte en benämning jag skulle använda för mina kameror. Kanske för en av dom nya mintgröna eller rosa kompaktdigitalarna men inte på en macho svart systemkamera med batterigrepp och supertele.;-)

Det måste vara det som är den stora styrkan med Olympus For Turds, att det har ett namn ;-)

Om de andra tillverkarna haft vett att hålla sig till hela millimetrar kunde man ju ha kallat det 16x24 mm. Men vad skulle då de stackars icke metriska jänkarna sagt då?

OK

Hitta ett namn då. Men......
skal det användas utanför Fotosidan?
Om så; vad är planen för marknadsföring?

PS. Ångrade mej. Vad är detta för idiotisk pähitt? DS

Det finns ju redan andra namn, som används märkesinternt. Jag tänker på Nikons beteckning "DX" (för aps-c) som numera fått sällskap av "FX" (för fullformat eller småbild). De andra har liknande, EF-S resp EF hos Canon, förmodar jag.

Per.

APS-C kommer nog ifrån Advanced Photo System - Classic som är lite större än Nikons ASP-C sensorer, så jag ser inte varför man ska ändra namnet.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto