Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extender eller Aps-c

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du vill använda ett relativt långsamt objektiv med en telekonverter kan det vara en bra ide att välja en spegelfri kamera. Sökaren kan bli väldigt mörk hos en DSLR.

Det där håller jag inte alls med om. En dSLR ger ganska mycket ljus. Inga problem att se objektivet även om man mest använder blixt för att få tillräckligt ljus för exponeringen..
På de flesta spegellösa måste man slå på att kameran skall förstärka ljuset och inte försöka efterlikna motivet så som exponeringen blir utan blixt.
Går man långt ner på skalan får man en mycket brusig EVF.

Vi lever i en värld där vi är på väg från sDSR till spegellösa kameror. En process som kommer ta några år
Vi är inte där än där spegellösa har alla fördelar.

Jag kör både ock och tycker det finns för och nackdelar med båda.
Min Canon dSLR fungerar så här långt bättre i mörka miljöer.
Inte minst när man måste köra på mindre bländare. Det är då som de flesta spegellösa börjar få problem. De kan inte sätta skärpan för de sätter inte AF på största bländaren utan på arbetsbländare eller något där emmelann. Exakt av hur de fungerar verkar ingen vilja upplysa oss om.
Canon R verkar vara ett undantag fast det skulle vi gärna också vilja veta. Är det så är det definitivt en poäng för Canon.
Förstår du gillar dina nya Z7 men jag är inte lika övertygad att allt är bättre med spegellösa.
Jag fotade 2 år bara med Fuji men insåg att eftersom jag ändå hade många Canon objektiv kvar kunde jag lika gärna köpa en bra kamera så jag kunde använda dem. Hade insett att i vissa situationer var mina gamla dSLR kameror bättre.

Min Canon 5D MKIV är bättre än någon av mina Fuji-kameror i mörka situationer som i kyrkor vid dop eller bröllop när jag ofta använder blixt.
Vad jag läst har en Z7 sämre EVF än mina Fuji-kameror som inte har någon lag.

Vi är i en övergång från en teknik till en annan. I dag är nog ställningen ganska oavgjord.
 
Det där håller jag inte alls med om. En dSLR ger ganska mycket ljus. Inga problem att se objektivet även om man mest använder blixt för att få tillräckligt ljus för exponeringen..
På de flesta spegellösa måste man slå på att kameran skall förstärka ljuset och inte försöka efterlikna motivet så som exponeringen blir utan blixt.
Går man långt ner på skalan får man en mycket brusig EVF.

Vi lever i en värld där vi är på väg från sDSR till spegellösa kameror. En process som kommer ta några år
Vi är inte där än där spegellösa har alla fördelar.

Jag kör både ock och tycker det finns för och nackdelar med båda.
Min Canon dSLR fungerar så här långt bättre i mörka miljöer.
Inte minst när man måste köra på mindre bländare. Det är då som de flesta spegellösa börjar få problem. De kan inte sätta skärpan för de sätter inte AF på största bländaren utan på arbetsbländare eller något där emmelann. Exakt av hur de fungerar verkar ingen vilja upplysa oss om.
Canon R verkar vara ett undantag fast det skulle vi gärna också vilja veta. Är det så är det definitivt en poäng för Canon.
Förstår du gillar dina nya Z7 men jag är inte lika övertygad att allt är bättre med spegellösa.
Jag fotade 2 år bara med Fuji men insåg att eftersom jag ändå hade många Canon objektiv kvar kunde jag lika gärna köpa en bra kamera så jag kunde använda dem. Hade insett att i vissa situationer var mina gamla dSLR kameror bättre.

Min Canon 5D MKIV är bättre än någon av mina Fuji-kameror i mörka situationer som i kyrkor vid dop eller bröllop när jag ofta använder blixt.
Vad jag läst har en Z7 sämre EVF än mina Fuji-kameror som inte har någon lag.

Vi är i en övergång från en teknik till en annan. I dag är nog ställningen ganska oavgjord.

Brukar du använda långsamma teleobjektiv med en eller två extendrar när du fotograferar i mörka kyrkor? Cykeltur?
 
Det där håller jag inte alls med om. En dSLR ger ganska mycket ljus. Inga problem att se objektivet även om man mest använder blixt för att få tillräckligt ljus för exponeringen..
På de flesta spegellösa måste man slå på att kameran skall förstärka ljuset och inte försöka efterlikna motivet så som exponeringen blir utan blixt.
Går man långt ner på skalan får man en mycket brusig EVF.

Vi lever i en värld där vi är på väg från sDSR till spegellösa kameror. En process som kommer ta några år
Vi är inte där än där spegellösa har alla fördelar.

Jag kör både ock och tycker det finns för och nackdelar med båda.
Min Canon dSLR fungerar så här långt bättre i mörka miljöer.
Inte minst när man måste köra på mindre bländare. Det är då som de flesta spegellösa börjar få problem. De kan inte sätta skärpan för de sätter inte AF på största bländaren utan på arbetsbländare eller något där emmelann. Exakt av hur de fungerar verkar ingen vilja upplysa oss om.
Canon R verkar vara ett undantag fast det skulle vi gärna också vilja veta. Är det så är det definitivt en poäng för Canon.
Förstår du gillar dina nya Z7 men jag är inte lika övertygad att allt är bättre med spegellösa.
Jag fotade 2 år bara med Fuji men insåg att eftersom jag ändå hade många Canon objektiv kvar kunde jag lika gärna köpa en bra kamera så jag kunde använda dem. Hade insett att i vissa situationer var mina gamla dSLR kameror bättre.

Min Canon 5D MKIV är bättre än någon av mina Fuji-kameror i mörka situationer som i kyrkor vid dop eller bröllop när jag ofta använder blixt.
Vad jag läst har en Z7 sämre EVF än mina Fuji-kameror som inte har någon lag.

Vi är i en övergång från en teknik till en annan. I dag är nog ställningen ganska oavgjord.

Man skall kankse inte generalisera om hur spegellösa bländar ner. Hos Sony blöndar de ner om man kör kontinerlig AF men i AF-S kör de vidöppet. Nikon Z verkar blända ner oklart exakt om de bländar ner för sakens skull eller till vald bländare. Canon R bländar inte ner. I gengäld finns då risk, liksom med DSLR, att objektiv med fokusförskjutning vid nedbländning fokuserar fel. Ur fotografisk användarperspektiv vore en grundinställning att nedbländning till tagningsbländare skedde vid AF-S men inte vid AF-C nog bäst men med valbarhet men begränsningen är tydligen på tekniska grunder men här borde Canon och Nikon E ha bäst förutsättniningar p g a elektromagnetiska bländare.

Sedan finns ju detta att med större objektiv blir balansen och ergonomin inte optimal. Canon och kanske Nikon har en fördel här med större fattningsdiameter i sina spegellösa som torde möjliggöra mer kompakta objektiv. I synnerhet är de ljusstarka objektiven till Sony i flera fall enorma.
 
Man skall kankse inte generalisera om hur spegellösa bländar ner. Hos Sony blöndar de ner om man kör kontinerlig AF men i AF-S kör de vidöppet. Nikon Z verkar blända ner oklart exakt om de bländar ner för sakens skull eller till vald bländare. Canon R bländar inte ner. I gengäld finns då risk, liksom med DSLR, att objektiv med fokusförskjutning vid nedbländning fokuserar fel. Ur fotografisk användarperspektiv vore en grundinställning att nedbländning till tagningsbländare skedde vid AF-S men inte vid AF-C nog bäst men med valbarhet men begränsningen är tydligen på tekniska grunder men här borde Canon och Nikon E ha bäst förutsättniningar p g a elektromagnetiska bländare.

Sedan finns ju detta att med större objektiv blir balansen och ergonomin inte optimal. Canon och kanske Nikon har en fördel här med större fattningsdiameter i sina spegellösa som torde möjliggöra mer kompakta objektiv. I synnerhet är de ljusstarka objektiven till Sony i flera fall enorma.

Är du verkligen säker på detta. Vi är nog ganska många som påstår det inte fungerar på der sättet.
 
Är du verkligen säker på detta. Vi är nog ganska många som påstår det inte fungerar på der sättet.

För Sony och Canon. Nikon Z har jag inte förstått mig på. Däremot är detta bara en aspekt om man jämför med DSLR då det även är en skillnad i var AF sensorn sitter och storleken på.AF sensorn sinsemellan.
 
Brukar inte alla kameror med småbildssensor också ha möjlighet att välja in APS-C läge, är det en meningslös funktion eller godtagbar när det hastigt dyker upp något motiv som är längre bort, MKIV har 30mp så lite mp blir väl kvar om man tillfället väljer in APS-C läge.
 
Brukar inte alla kameror med småbildssensor också ha möjlighet att välja in APS-C läge, är det en meningslös funktion eller godtagbar när det hastigt dyker upp något motiv som är längre bort, MKIV har 30mp så lite mp blir väl kvar om man tillfället väljer in APS-C läge.

Det är - om det finns - en halvt meningslös funktion, eftersom beskärning lika väl kan göras i efterhand med exakt samma resultat.
 
Det är - om det finns - en halvt meningslös funktion, eftersom beskärning lika väl kan göras i efterhand med exakt samma resultat.

Ni som har 5Ds och Dsr hur ser det ut om ni kör med croup läget 1,3 och 1,6
eller beskär måttligt direkt i bilden?
1,3 motsvara 520 mm 1.6 = 640 mm.

Är detta ett alternativ ?
 
Off topic såklart.
Men APS-C läget är inte alls värdelös. Den har massa fördelar som mindre filer, ljusmätning blir mer rätt, snabbbare upp arbetsflödet i efterbehandling, lagringen blir mindre, batteritiden ökar, bufferten tömns snabbare, fler bilder innan bufferten är full, komponera mer rätt från början, enklare att sätta fokus på rätt plats.... Säkert glömt nåt mer.

/Stefan
 
Ok, det låter ju lite fiffigt trots allt. Men frågan jag svarade på var: ” är det en meningslös funktion eller godtagbar när det hastigt dyker upp något motiv som är längre bort”.
 
Kan man komma ifrån extendern med en 5 Dsr på ett 100-400 och köra croup
1,3 eller 1,6 så borde väl det va en fördel framför extender eller Aps-c 24 mega pixel ??????
En 5Ds och dess pixeltäthet motsvarar 7D II och dess pixeltäthet. D.v.s. beskär man 5Ds kan man komma lika "nära" motivet som om man skulle ha fotograferat med en 7D II.

De nya sensorerna för APC-S-format från Canon, 80D m fl, ligger alla på 24 mpix mot 7D II och dess 20 mpix. Man har alltså något högre pixeldensitet hos de nya sensorerna.
 
En 5Ds och dess pixeltäthet motsvarar 7D II och dess pixeltäthet. D.v.s. beskär man 5Ds kan man komma lika "nära" motivet som om man skulle ha fotograferat med en 7D II.

De nya sensorerna för APC-S-format från Canon, 80D m fl, ligger alla på 24 mpix mot 7D II och dess 20 mpix. Man har alltså något högre pixeldensitet hos de nya sensorerna.

Borde inte 5DsR ändå generera skarpaste bilden?
Den har svagast AA-filter.

/Stefan
 
5DsR vs 7D II visar att 5DsR är att föredra. Åtminstone enligt länken nedan, se dollarbilderna
Man kan ju notera att David, vars test du länkar till, drar motsatt slutsats:

"I discovered quickly how much slower the 5DsR is and filled up the buffer once or twice and it took quite a while to clear. Given the results of this test, the 7D MkII will remain my bird and wildlife body."
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar