Tror inte man skall jämföra 5Ds R med 7D MKII rent så teoretiskt. Jag har haft 5Ds R och den är suverän på landskap och en hel del annat.
Fast jag hade också samtidigt med den en 5D MKIII och en Fuji X-T2.
Tycker att 5DMKIII var mer allround och kunde hantera det mesta. Nu har jag 5D MKIV som jag tycker är väldigt mycket bättre på de flesta sätt. Inte minst vad gäller AF.
EOS 5Ds R var mer lik min X-T2. Man kan inte skruva ISO så högt utan få störande brus. Upp till 6400 kan det gå an sedan börjar bruset göra att man förlorar detaljer.
AF på 5D s r var i nivå med min X-T2. Båda hade svårt att få till bra skärpa en mulen vinterdag.
När man behöver mer än 400 mm är ju ofta till vilda djur och flygande fåglar. Då behöver man också bra AF-C. En 1,4 extender gör att fokus blir långsammare och man tappar 1 steg ljus. Ett fast objektiv förlorar oftast mindre när det gäller AF och skärpa än en zoom.
Jag har till Canon bara den första versionen av 100-400/4-5,6 IS. Den är jämfört med den 100-400/4-5,6 OIS jag har till Fuji är Canonzoomen inte särskilt bra. Varken när det gäller stabilisering eller skärpa. Det är faktiskt ordentligt stor skillnad.
Skall man fota Canon 5D MKIV skulle jag jag skaffa ett 100-400 eller 400/5,6 och en extender av senaste versionen. Att skaffa en Canon APS-C kamera som extender är det en ganska dyr omväg och kommer med framtida uppgraderingar kosta ändå mer.
Det har länge ryktats om att det kommer en 400/5,6 med IS fast frågan är väl när. Det har varit rykten runt detta i flera år.
Skall man fota landskap och annat som är still kan man mycket väl använda 5ds R och beskära.
Vill jag verkligen ha många mm så tar jag min Fuji X-H1 och Fujinon 150-600 mm med 1,4 extender. Då har jag 840 mm totalt. Allt i FF -termer.
Fujinon förlorar visserligen 1 s teg ljus men förlorar knappt synbar skärpa med 1,4 extender.
Nu äger jag ingen 100-400 av senaste version från Canon och heller ingen extender av senaste versionen. Fast jag kan mycket väl tänka mig att de ger mycket bättre skärpa och AF än äldre varianter.