Annons

Nytt fast eller normalzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

magula

Aktiv medlem
Köpte för ett år sedan min D800 och fick i samma veva byta vissa av de gamla objektiven som ej var anpassade till FX.

Nu är det dags att komplettera objektivparken.

Jag har följande:
AF-S 50 1,8
AF-S 70-300 3,5-5,6
AF-S 24-85 3,5-4,5

De är i den ordningen som de också sitter på kameran. Större delen av tiden sitter 50:an på.

Jag har funderingar på att skaffa ett nytt men är lite osäker på om jag skall välja på ett fast eller ett normalzoom.

Då större delen av bilderna tas inomhus eller landskap/ ute i naturen så är det ljusstarka objektiv jag tittat på.
Tankarna står mellan Nikon's AF-S 28 1,8 & Tamrons 24-70 2,8 med deras motsvarighet till VR.

Vad tycker ni? Tips mottages

/MM
 
Jag har Tamron 24-70mm och fasta zeiss 25mm, nikon 28mm 2.8, nikon 85mm 1.8. Tycker att de fasta är roligast men Tamron zoomen är väldigt användbar och ger fina bildfiler men se till att få ett exemplar som fokuserar rätt! Mitt exemplar har s.k. fokusbreathing. Jag ska lämna tillbaka det när jag kommer till Sverige igen. Ett Nikon 28mm kan du få väldigt billigt, särskilt beg och det är helt ok på D800 men den nya 28mm med 1.8 är naturligtvis bättre.
 
Du är bekväm med 50 1.8 ja då kan jag bara se att du fortsätter på den vägen och köper flera fasta gluggar. Är du nöjd kvalitén hos 24-85 behöver du ju inte ersätta den. Jag har Tarmen 24-70 2.8 gillar resultatet den ger men den får inte vara på så ofta pga tyngden och är just av det skälet lite tveksam till 28 1.8 som även den är ganska tung och inomhus kan det behövas men inte för landskap då bl 4 räcker långt.
Jag hade nog köpt lite mer vidvinkel i ditt läge eller Nikon's nya 35 1.8 verkar både lätt och prisvärd. 20 2.8 är det objektiv jag drängar över personligen just nu för landskapen just. Använder ett samaya 24 3.5 tc för landskap till stor del men är inte riktigt nöjd med det... bara nästan. Borde ha satsat på ett begagnat Nikon's 24 2.8 tc och då är det bl kvalitén jag saknar.
Micke




Köpte för ett år sedan min D800 och fick i samma veva byta vissa av de gamla objektiven som ej var anpassade till FX.

Nu är det dags att komplettera objektivparken.

Jag har följande:
AF-S 50 1,8
AF-S 70-300 3,5-5,6
AF-S 24-85 3,5-4,5

De är i den ordningen som de också sitter på kameran. Större delen av tiden sitter 50:an på.

Jag har funderingar på att skaffa ett nytt men är lite osäker på om jag skall välja på ett fast eller ett normalzoom.

Då större delen av bilderna tas inomhus eller landskap/ ute i naturen så är det ljusstarka objektiv jag tittat på.
Tankarna står mellan Nikon's AF-S 28 1,8 & Tamrons 24-70 2,8 med deras motsvarighet till VR.

Vad tycker ni? Tips mottages

/MM
 
Va?! 28/1,8 kan inte beskyllas för att vara tungt. Tycker man att det är tungt så ska man nog köpa en annan kamera än D800...
 
Vikten är inte det styrande. Är ute efter något som är lite vidare än 50 och samtidig mer ljusstarkt än mitt 24-85.
Där av frågeställningen fast eller normalzoom.
/M
 
Jag har följande:
AF-S 50 1,8
AF-S 70-300 3,5-5,6
AF-S 24-85 3,5-4,5

De är i den ordningen som de också sitter på kameran. Större delen av tiden sitter 50:an på.
Tydligen gillar du 50:an bäst, men du säger inte varför. Det kan finnas många skäl, men de flesta pekar nog på att du helt enkelt gillar de egenskaper som fast optik erbjuder.

Då större delen av bilderna tas inomhus eller landskap/ ute i naturen så är det ljusstarka objektiv jag tittat på.
Tankarna står mellan Nikon's AF-S 28 1,8 & Tamrons 24-70 2,8 med deras motsvarighet till VR.
Jag förstår inte varför du behöver ljusstark optik för att fota landskap och natur. För det mesta använder man ju liten bländare för landskap för att få så skarpa bilder och så stort skärpedjup som möjligt. För det duger din 24-85:a bra.

Men om du föredrar fast optik så är Nikon 28mm f/1,8 inte alls dum. Jag har nyligen skaffat ett sådant som normalobjektiv till min D7100. På din D800 blir det ett vidvinkelobjektiv. Den är nästan lika stor som en liten zoom, men väger inte lika mycket.
 
Va?! 28/1,8 kan inte beskyllas för att vara tungt. Tycker man att det är tungt så ska man nog köpa en annan kamera än D800...

Om trådskaparen inte behöver 1.2 utan nöjer sig med 2.5 så blir det drygt 100g lättare dvs 1/3 ville bara lyfta fram det och att åtminstone för landskap är.nog nytt med skillnaden inte så stor.
Personligen älskar kan ha mina lättare objektiv på D800 även med stativ. Tamron 24-70 2.8 anser jag vara i tyngsta laget för att hantera handhållen. Har jag dessutom längre objektiv på andrakameran vilket inte är ovanligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.