Annons

Nytt bildformat från Microsoft

Produkter
(logga in för att koppla)
Tobiasl skrev:
De står inget om det i artiklarna, men det kan inte vara så att det nya formatet stöder någon typ av DRM och att det är därför Microsoft tagit fram det?
Gissar jag rätt om jag tror att DRM betyder Digital Rights Management? -Isåfall vågar jag en månadslön på att du har rätt! Så j-la micro$oft, jag hatar hur de försöker managera mig,
steelnecl skrev:...en himla massa...
Jag gillar när folk visar att de brinner, vi är nog små själsfränder. Men jag är väl lite korkad som inte fattar riktigt vad du menar. Mycket av det du skriver är intressant, men jag förstår fortfarande inte varför ett uppbrutet JPG-patent skulle ge vårkänslor åt nya filformatutvecklare.
Det kanske beror på att jag själv inte märker något i plånkan av att kunna använda JPG, hur märker jag det?
Dessutom kom jag att tänka på JPEG2000, hur ligger det till med det?
Och till sist, JPG har väl ett publicerat format, precis som de "öppna" formaten. Om man undantar eventuella licenskostnader så blir det då andra saker som påverkar marknadsgenomslaget för programtillverkarna. De riktiga elakingarna publicerar ju inte ens formatspecarna, och föröker hålla borta konkurrensen på det sättet (.doc .xls). Om ett format blir "för populärt" så försvinner marknadsvärdet,

Re: Re: Re: Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

Segeson skrev:
Jaså?
Jag tycker då i alla fall att Win 95/98 var betydligt bättre än 3.11 och att WinXP är bra mycket bättre än 95/98.
Samtidigt som kvaliteten har höjts har MS tagit över hos tidningar och reklambyråer, inte överallt, men nästan. Det hade dom inte gjort om det hade varit skit!
Finns ingen anledning att tracka ner på MS bara för att Bill Gates har lyckats bli rik, MS gör bra grejer som brukas av majoriteten av alla datoranvändare, många av dom har blivit "de facto" det säger allt.

Ja, jag anser att M$ inte vet vad kvalité är. De grafikskal till DOS som du räknar upp, är baserade på CPM-kod från 70-talet. Dyngan förvärras av egna, låsta egenskaper. Man inför "tekniker" som tvingar användarna att hålla sig till M$.

Det enda som är viktigt är total världsdominans.
Det du refererar till bevisar detta i all tydlighet.

/ E

Det där var inte riktigt korrekt. De sista spåren av MS-DOS försvann i samband med att XP släpptes.
Faktum är att vare sig NT (som ju har funnits i en herrans massa år, fast mest till servrar) eller 2000 var "baserade" på MS-DOS heller.
Att operativsystemen ändras så långsamt beror ju på att allt helt ska vara bakåtkompatiblet i det oändliga, annars blir många användare sura och trumpna.

Nej, numera är de flesta av Microsofts produkter båda bra och säkra; det är inte mer problem med Microsofts produkter än mjukvara från något annat företag, däremot finnd det fler användare vilket gör att minsta fel får stora konsekvenser.

Tomasz skrev:
Gissar jag rätt om jag tror att DRM betyder Digital Rights Management? -Isåfall vågar jag en månadslön på att du har rätt! Så j-la micro$oft, jag hatar hur de försöker managera mig,

Japp, DRM står för digial rights management.. Det finns ju stöd för det i de andra windows media formaten (för video och ljud) så det ligger nära till hand att ha något liknande för bilder också.
Jag har egentligen inget emot DRM , problemet är inte tekniken i sig utan hur den används.
I fallet med bilder så borde det väl teoretiskt gå att "licensiera" en bild så att den bara går att titta på så länge man är online och tittar på ex. en tidnings hemsida.

Jo, jag vet att man kan trycka på printscreen men ingen av de övriga DRM varianterna är direkt säkra heller med det verkar inte stoppa någon från att använda dem.

Dessutom är det ju numera efter vad jag förstått ett lagbrott att kringå kopieringskydd i ex. USA så bara det faktum att man HAR ett kopieringskydd -hur uselt det än är- har viss juridisk betydelse.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

Tänk om all den energi som frigörs i form av hat, förtal, lögner och konspirationsteorier så fort företaget i fråga nämns kunde omsättas i något positivt - då skulle många problem lösas snabbt. Oavsett hur onda man tycker att de är är det för mig obegripligt hur man orkar med att hata någonting så otroligt intensivt.

Nästan ännu mer märkligt är den outsinliga kärlek som tillägnas vissa andra noga utvalda företag, vars strategier i precis lika hög grad syftar till att låsa in kunderna (de är bara lite svagare och sämre på att genomföra dem).

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

P.R. skrev:
...

Nästan ännu mer märkligt är den outsinliga kärlek som tillägnas vissa andra noga utvalda företag, vars strategier i precis lika hög grad syftar till att låsa in kunderna (de är bara lite svagare och sämre på att genomföra dem).

lite malört: bäska droppar
mycket malört: vansinne och/eller död

:)

Microsoft lämnade eller ville inte vara med i ICC , INTERNATIONAL COLOR CONSORTIUM ,detta hände för något år sedan om jag minns rätt . ICC som grundades av bla Adobe, Apple, SUN,Kodak,Agfa mfl och stödjs av ett stort antal företag inom tryck, prepress, bild etc.

Med Microsoft Vista kommer ett eget nytt färghanteringssystem att ingå, detta ligger nog till grund för
bla det dom har flaggat för denna veckan dvs ett eget bildformat som anses vara bättre än dagens jpg format..
Hur detta kommer att påverka ytterliggare framtida bildformat återstår att se. Det finns en del nackdelar med dagens icc profiler.
Om Stefan är vaken kan han nog berätta mera.
Mikael

Som kuriosa kan jag nämna att Apples Colorsync var på gång till PC för några år sedan, aktieägare frågade Jobs, om nu Microsoft får ColorSync vad är då vinsten att köpa Mac. Jobs drog sig ur samarbetet med Microsoft

Senast ändrad:
Tobiasl skrev:
De sista spåren av MS-DOS försvann i samband med att XP släpptes.
Faktum är att vare sig NT (som ju har funnits i en herrans massa år, fast mest till servrar) eller 2000 var "baserade" på MS-DOS heller.
Att operativsystemen ändras så långsamt beror ju på att allt helt ska vara bakåtkompatiblet i det oändliga, annars blir många användare sura och trumpna.

Nej, numera är de flesta av Microsofts produkter båda bra och säkra; det är inte mer problem med Microsofts produkter än mjukvara från något annat företag, däremot finnd det fler användare vilket gör att minsta fel får stora konsekvenser.

Det är inte riktigt. MS-DOS finns kvar i XP.
NT baserades i stora delar på VMS med Windows som grafiskt skal.

/ E

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

P.R. skrev:
Tänk om all den energi som frigörs i form av hat, förtal, lögner och konspirationsteorier så fort företaget i fråga nämns kunde omsättas i något positivt - då skulle många problem lösas snabbt. Oavsett hur onda man tycker att de är är det för mig obegripligt hur man orkar med att hata någonting så otroligt intensivt.

Var ser du hat?
Såvida du inte jämnställer fakta med hat.

/ E

Thunderbird skrev:
...Man inför "tekniker" som tvingar användarna att hålla sig till M$.

Men ingen tvingar dig till att använda microsofts produkter.

Tycker du lika illa om apple? De låser ju inte bara in kunderna med mjukvara utan även med hårdvara.

Känns som om det är väldigt modernt att hata microsoft och skriva det med "$". Varför inte bara låta bli att använda det?

Jag har suttit både på MacOS och unix/linux men jag föredrar XP. Gillar dock open source tänket och följer utvecklingen av ReactOS ivrigt.

(http://www.reactos.org/xhtml/sv/index.html)

Jag tänkte hålla mig utanför denna tråden eftersom den spårat ur och liknar mest ett OS-krig, men jag måste få svar på några frågor.

Var ser du hat?
I ditt sätt och skriva Microsoft (M$) finns det hat, genom att förkorta namnet och byta ut "S" till dollartecken "$" visar du förakt mot företaget ekonomiska ställning och det är väl ändå en typ av hat.

Det är inte riktigt. MS-DOS finns kvar i XP.
Du kan väl förklara för oss som inte visste om det, var i XP Microsoft har stoppat in gamla hederliga DOS och vad det används till?

NT baserades i stora delar på VMS med Windows som grafiskt skal.
Vad det gäller VMS i NT, menar du då HP's Open VMS eller vad, i så fall har ju Microsoft gått över ån efter vatten och samarbetat med en konkurrent. Förklara!

Thunderbird skrev:
Ja, jag anser att M$ inte vet vad kvalité är. De grafikskal till DOS som du räknar upp, är baserade på CPM-kod från 70-talet. Dyngan förvärras av egna, låsta egenskaper. Man inför "tekniker" som tvingar användarna att hålla sig till M$.

Det enda som är viktigt är total världsdominans.
Det du refererar till bevisar detta i all tydlighet.

/ E

Menar du på allvar att du känner dig tvingad till att använda microsofts produkter???
Och är du emot att utvecklingen går framåt och att företag fortfarande uppfinner nya saker?

Jag kan ärligt säga att om jag inte är nöjd med en produkt (whatsoever) och hittar ett bättre alternativ då väljer jag det bättre alternativet utan att lägga ner tid eller energi på att gnälla på det sämre.
Om produkten nu är så värdelös borde den ju inte sälja, om den inte säljer tjänas inga pengar och tjänas inga pengar så läggs produktionen med all sannolikhet ned.
I annat fall fortsätter den och då måste det väl tolkas som att det är en fungerande proukt.

Varför inte prova först.....

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

Thunderbird skrev:
Var ser du hat?
Här är tre exempel på sådant som du kanske misstar för fakta men en mer nykter bedömare kan avfärda som onyanserad skrämselpropagnda:
"Hur skoj är det med ett helt låst format som enbart kommer stödas av MS produkter?"

"Dessutom kan man nog spå att M$ kommer att "tvinga" kameratillverkarna att lägga in (bara ?!?!) wmp i kamerorna."

"Vänta bara hur roligt det kommer att bli när vistas spyware-funktioner visar sig.."

Det finns mer i inläggen som öser ut galla här i tråden (och alla andra trådar oavsett ämne där MS nämns) men jag blir deprimerad av att läsa så mycket negativism så jag låter nog bli...

Segeson skrev:
Vad det gäller VMS i NT, menar du då HP's Open VMS eller vad, i så fall har ju Microsoft gått över ån efter vatten och samarbetat med en konkurrent. Förklara!
Dave Cutler som tidigare jobbat med VMS på Digital Equipment (som köptes av Compaq vilka i sin tur köptes av HP) var huvudansvarig för utvecklingen av Windows NT och han tog också med sig andra från det sjunkande DEC-skeppet.

Varför det skulle vara negativt eller ens har i denna tråd att göra vet jag dock inte.

Senast ändrad:
P.R. skrev:
Dave Cutler som tidigare jobbat med VMS på DEC (som köptes av Compaq vilka i sin tur köptes av HP) var huvudansvarig för utvecklingen av Windows NT och han tog också med sig andra från det sjunkande DEC-skeppet.

Varför det skulle vara negativt eller ens har i denna tråd att göra vet jag dock inte.
Det vet inte jag heller, jag ville bara att Lasse Odin (Thunderbird) skulle förklara vad han menade.

Segeson skrev:
I ditt sätt och skriva Microsoft (M$) finns det hat, genom att förkorta namnet och byta ut "S" till dollartecken "$" visar du förakt mot företaget ekonomiska ställning och det är väl ändå en typ av hat.

Förakt, tja kanske men det är en uråldrig hackertradition att "förbättra" ord, byta ut ord mot närliggande, använda intressanta förkortningar och en hel massa andra ordlekar som t.ex. Slowaris och HP-SUX.

Att sedan användningen sprids utanför dessa kretsar gör inte att ordet visar på något hat.

Men eftersom tråden handlar om ett nytt filformat för bilder och inte vilket operativsystem som är bäst...
T-Ford var en bra bil som fungerade ypperligt för att transportera folk fram och tillbaka. JPG funkar också bra men utvecklingen går framåt på alla områden och jag ser inte något hemskt i att det kan komma något nytt någon gång ibland, det har hänt förr och kommer att hända igen.

tettimul skrev:
JPG funkar också bra men utvecklingen går framåt på alla områden och jag ser inte något hemskt i att det kan komma något nytt någon gång ibland, det har hänt förr och kommer att hända igen.
Vad folk är rädda för är väl att Microsoft publicerar sitt nya bildformat, så att andra kan använda det, men att de sen i sina egna programvaror använder en lätt modifierad, icke-publicerad, variant. Liknande saker har ju hänt förr.

F.ö. så är det bara bra att det sker utveckling av nya bildlagringsformat. Vi får hoppas att de bli standardiserade så att alla kan använda dem utan problem.

PD

P.R. skrev:
Dave Cutler som tidigare jobbat med VMS på Digital Equipment (...) var huvudansvarig för utvecklingen av Windows NT
Notera vilken bokstavskombination man får om man tar VMS och byter ut bokstäverna mot sina efterföljare i alfabetet ...

Segeson skrev:

Och så sägs det att jag har fördomar...

I övrigt slutar jag kommentera här.

/ E

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar