Annons

Nykomling behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Smulalex

Medlem
CCD eller CMOS sensor?

Hej! Har funnit ett roligt och brinnande intresse för fotografering och ska snarast köpa min egen digitala systemkamera. Har kollat runt en del och funnit några saker som jag ej riktigt har koll på:

*Vad innebär en spegelreflexkamera jämfört med en sk. vanlig kamera?
*Var ligger skillnaden mellan sensorer av typen CCD och CMOS?(Har sett att billigare kameror har CCD överlag- varför?)

Är tacksam för alla svar, och all den hjälp jag kan få för att bli insatt i termerna!

Mvh. Alex
 
Senast ändrad:
En spegelreflexkamera fungerar som så att "bilden" komemr in genom objektivet studsar upp på en vinklad spegel som sedan studsar på en vinklad spegel igen så att du kan se bilden genom sökaren. När du trycker på avtryckaren så fälls spegeln upp mot "taket" och bilden går genom objektivet och direkt in på sensorn. Det är därför som det blir mörkt i sökaren under den tiden som kameran exponerar. detta är en spegelreflexkamera. Det är även därför du ser att en spegelreflexkamera har en "fyrkantig" upphöjning på mitten av kameran, ofta sitter en infälld blixt på toppen av "fyrkanten" eller vad man ska kalla det.

Ang CCD och CMOS så är detitne min grej direkt, finns andra som kan förklara det bättre. men kort sagt så är det väl som så att canon kör med sin egentillverkad CMOS sensor oc hNikon och många andra köper sina CCD sensorer från annat håll. Skillnaden tror jag är i hur signalen skickas från sensorn till bildprocessorn. Eller så är det hur sensorerna på sensorn tar emot ljuset. Men som sagt den biten har jag aldrig brytt mig om att forska i... hoppas ialla fall ajg lyste lite klarhet i dina funderingar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.