Annons

Nyhetsbild - One of a kind

Produkter
(logga in för att koppla)

MejaCopah

Aktiv medlem
Om du fotar en stor nyhet, som tidningar i hela Sverige skulle vara intresserade av att ha och det är BARA du som har bild på händelsen.
Hur mycket skulle du begära för att sälja bilden då?

/Johan
 
Det beror helt på vad det är för bild. Kan vara värd allt från 1000 kr till 100000. Eller mer.

Ett sätt att få upp priset är att tala både med t ex Aftonbladet och Expressen och låta dem bjuda mot varandra.
 
Haha...ponera att man aldrig ens haft turen att man befunnit sig just på platsen och fotat och ställ sedan det emot vad man skulle kunna tänka sig att ta för en bild, då kanske det blir lite mer realistiskt.

250.000:- låter väl som en riktig drömsumma...

Allvarligt, hade man en riktigt bra bild på något unikt, då tror jag budgivning hade varit den rätta vägen att gå. Sen vill man ju inte bli lurad...
 
Tänkte just tillägga att amatörfotografer väldigt ofta överskattar värdet på sina "unika" bilder...

Om det där var en replik på budet om 250 000 kronor så kan det ju också vara värt att hålla i minnet att proffset med rätt värdering av nyhetsbilden inte har något att sälja om han inte är på rätt plats vid rätt tillfälle.

För övrigt så gick väl bilderna på de blivande polismördarna i Malexander löst på 100 000 kronor, och det var ju ändå för snart tio år sedan. 250 000 behöver inte vara någon orimlig ersättning för en bra bild, men det avgörs förmodligen på teknisk och konstnärlig kvalitet. Det vill säga, vill man ta sådana nyhetsbilder - använd bara använda mobilen till att ringa med.
 
För övrigt så gick väl bilderna på de blivande polismördarna i Malexander löst på 100 000 kronor, och det var ju ändå för snart tio år sedan. 250 000 behöver inte vara någon orimlig ersättning för en bra bild, men det avgörs förmodligen på teknisk och konstnärlig kvalitet.


Jag har för mig att de första bilderna på Viktorias och Daniels kyss inbringade just runt 250 000 kr. Fastän bilderna var tagna på kvällen vid en alpstuga, brusiga och underexponerade... nyhtesvärdet är för nyhetstidningar mycket viktigare än teknisk kvalitét.

Så, ja, 250 000 kan man bringa in lätt, om nyhetsvärdet är tillräckligt stort. Dvs. det räcker inte med att bilderna är unika (ingen annan var där och fotade), det måste också vara något med enormt nyhetsvärde för att betinga ett så pass högt pris. Mindre nyhetsvärde -> lägre pris.





P.S. Lyckas du fota en bild där drottning Silvia tungkysser Daniel, där de är omslingrade runt varandra, lättklädda på en sandstrand, så kan du nog hova in minst det dubbla mot vad han fick som plåtade när Daniel kysste Victoria.
 
Jag har för mig att de första bilderna på Viktorias och Daniels kyss inbringade just runt 250 000 kr. Fastän bilderna var tagna på kvällen vid en alpstuga, brusiga och underexponerade... nyhtesvärdet är för nyhetstidningar mycket viktigare än teknisk kvalitét.

Ja, det är väl så tyvärr. Och kanske är det jag som blandar ihop nyhetsvärdet med livslängd. Jag tänker mig ändå att en nyhetsbild som har fler dimensioner än att den bara har ett mycket starkt dagsaktuellt värde betalar sig bättre och under en längre tid än en nyhetsbild vars tekniska egenskaper är högst tveksamma. Jämför denna kyssbild (som jag för övrigt aldrig sett eller hört talas om tidigare) med exempelvis Årets (Nyhets-)bild 2008 (etanolfabriken) eller motsvarande foto 2006, uppröjningen efter Gudrun. Vilken är mest intressant att titta på nu, och under en längre stund?

PS Får jobba på det där med Silvia, varför skulle hon inte kunna skaffa sig en toyboy?
 
Jag har för mig att de första bilderna på Viktorias och Daniels kyss inbringade just runt 250 000 kr. Fastän bilderna var tagna på kvällen vid en alpstuga, brusiga och underexponerade... nyhtesvärdet är för nyhetstidningar mycket viktigare än teknisk kvalitét.
Om vi tänker på samma bild så togs den på restaurang J i Nacka (inte vid en alpstuga) -- av en av Aftonbladets anställda fotografer. Det är möjligt att vidareförsäljningen så småningom kom upp i 250' men av det fick nog fotografen bara en del.

Vad jag menade med att det är lätt att överskatta värdet av en "unik" bild är att det inte räcker med att den är unik. Den måste dessutom ha ett stort kommersiellt nyhetsvärde. Om tidningarna inte tror att bilden hjälper dem att sälja lösnummer är de inte heller intresserade av att betala speciellt mycket för den.

När Zlatan fick sitt första barn ryktades det att Expressen köpt de första bilderna på Zlatan, hans tjej och barnvagn (men utan att bebisen är synlig) för 140000 kr, vilket Expressen dock dementerade.
 
Senast ändrad:
Svårt att få exklusiva nyhetsbilder idag, tidningarnas MMS tjänster har tagit kål på det. Men papparazibilder finns det ju fortfarande en marknad för om man är intresserad av att ligga i ett buskage i flera timmar.
 
intressant att du skulle ta upp papizzar i samband med nyheter.

Det är en rätt känd paparazzi firma som tog de mest kända bilderna på Kings Cross St Pancras bombningen i London 2005.

Har glömt vad de heter men de råkade vara där av en ren slump och tjänade rätt grova summor på de bilderna då de var de första som hade bilder och med deras nätverk så fick de ut bilderna bara några minuter efter händelsen.
 
En gammal klasskamrat fick "sista bilden" på det lilla flygplan som kraschade i vattnet här en bit från Malmö för ett år eller två sedan. Bilden i sig är bara himmel och ett lågt flygande plan.. 10000:- fick han av någon av kvällstidningarna (minns inte vilken).
 
Det är väll ändå så att finns faktorerna Katastrof eller Kändis med så blir bilden genast mycket mer värd, oavsett kvaliteten? En riktigt het kändis betingar säkert mycket mer än en de andra kändisarna som inte synts i pressen på sistone också.
En "vanlig" olycka eller medel Svensson ser vi ju endast på löpsedlar då det är nyhetstorka.

Titta på vad tidningarna i USA eller GB har betalt för att vara först med bilderna på kändis-bebisar. Zlatans spekulerade 140k är smågrus mot Brad Pitt och Angelina Jolie's baby bild t.ex. - $14 milj USD... Visserligen en bildserie och internationella rättigheter till bilderna men ändå i runda slängar 115 miljoner kr.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.