Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjartips för foto med D60?

Produkter
(logga in för att koppla)

_hjorten_

Aktiv medlem
Hej!

Har precis köpt mig min första systemkamera (Nikon D60 med standard 18-55 objetivet) och vill lära mig mer om hur man får fram fina bilder med egna inställningar. Finns det någon typ av *lathund* som man kan börja jobba efter vid olika typer av fotografering? Vill kunna foto fina vinter bilder ute samt fina porträtt på barnen hemma blandannat.

Kan ingenting i nuläget av inställningar med skärpedjup, ISO-tal m.m.!

Tack för alla råd :)!

/Martin

Denna har jag bookmarkad, alltid bra läsning för en nybörjare som mig. Sidan förklarar bländaren och slutaren på ett begripligt sätt och hur dom hör ihop.

http://jonasweb.nu/sidor/fotoskolan/blandareslutare/blandareslutare.html

Den sidan har några förbryllande uppgifter. På flera ställen ger författaren exempel på två olika kombinationer av slutare och bländare som ger korrekt exponering trots att de inte borde det. Han har antingen har han ökat belysningen eller ISO-talet, men berättar inte detta. I avsnittet om skärpedjup anger han t.ex. 1/30 s bl 19 resp 1/30 s bl 3.8 för de bägge bilderna, men de är lika ljusa. För en nybörjare måste detta vara förbryllande.

Per.

Om man vill fotografera samma kväll man packat upp kameran ur kartongen och laddat batterierna så vrider man inställningsratten till Grönt läge. Då är det bara att trycka på knappen och det blir ganska hyffsat. Allteftersom kraven ökar och tålamodet tillåter provar man de andra lägena med. Ju bättre bilderna blir på de andra lägena, ju färre bilder kommer bli tagna i gröna läget.

Denna har jag bookmarkad, alltid bra läsning för en nybörjare som mig. Sidan förklarar bländaren och slutaren på ett begripligt sätt och hur dom hör ihop.

http://jonasweb.nu/sidor/fotoskolan/blandareslutare/blandareslutare.html

Nu har jag fått hem kameran och ska börja testa lite ;)! Om jag känner mig själv rätt så blir det inget *grönt* läge, ska så klart börja testa mig fram direkt! Om jag förstått det rätt så är det kanske lämpligt enligt avsnittet: "7. Hur vet man vilken inställning man skall välja?" att ställa in kameran på läge S om man ska fota rörliga objekt och ställa kameran på läge A om man ska ta ett kort på ungarna?! Om korten skulle bli över/under exponerade ..ska justera ISO talet då eller vad gör man?

/Martin

Om korten skulle bli över/under exponerade ..ska justera ISO talet då eller vad gör man?

De blir de nog inte! Din kamera kommer att göra allt för att exponera rätt. Använd auto-ISO, så slipper du tänka på saken. Då kan man i princip säga att felexponeringar är ett minne blott. Du kan få andra problem, förstås, men inte felexponeringar.

Ta problemen vartefer de dyker upp i stället.

Per.

Hm, jag insisterar att prova lite på gröna läget i alla fall och kolla lite vad kameran föreslår. Utifrån detta kan man testa lite olika inställningar och trimma dem och se vad som händer. Annars lär familjen undra varför det inte kommer ut några bilder på den nya och fina kameran och rent av ifrågasätta om den var så bra som du sagt.

Hm, jag insisterar att prova lite på gröna läget i alla fall och kolla lite vad kameran föreslår.

Det finns nog en litet trist föreställning om att riktiga fotografer inte använder automatik, och vem vill inte vara en riktig fotograf?

Jag håller helt med, låt kameran visa ett rimligt val av tid och bländare! Om man inte är nöjd, justera, men först då. Som fotograf har man så mycket annat att tänka på att det kan vara skönt att slippa fundera på exponering och fokus, i alla fall innan man tycker att man kan bättre än kameran.

Per.

Hm, jag insisterar att prova lite på gröna läget i alla fall och kolla lite vad kameran föreslår. Utifrån detta kan man testa lite olika inställningar och trimma dem och se vad som händer. Annars lär familjen undra varför det inte kommer ut några bilder på den nya och fina kameran och rent av ifrågasätta om den var så bra som du sagt.

Ja, det tar tid att lära sig det man behöver för att få ut bilder av bra kvalitet på systemkamera. Det är säkert ett bra tips att använda gröna rutan en del i början, men för egen del är de tillfällen jag använt den enkelt räknade på en hands fingrar.

Jag har istället ett tips om att göra precis tvärtom. Experimentera med kameran i M-läget och lek med iso, bländare och slutartid för att se hur dessa inverkar på bilden. Läs gärna på också om sambandet mellan bländare, slutartid och iso så du småningom kan det som rinnande vatten. Det är inte svårt alls faktiskt.

Obs. Jag menar absolut inte att man nödvändigtvis ska fotografera i M-läget eller att det är "bättre" än de andra lägena, men just för att lära sig grundläggande exponeringslära tror jag det är väldigt nyttigt. Vid "normal" fotografering funkar oftast nåt halvautoläge bäst.

Ligger man i nåt halvautoläge så experimentera också med hur exponeringskompensationen inverkar på bilderna.

Och sist men inte minst: Läs kameramanualen! I den finns svar på nästan alla frågor som oftast ställs här i detta forum.

Jag har skrivit ihop en guide på min hemsida. Jag har försökt att vara kortfattad och berätta det viktigaste.

http://mattiasthuvander.com/2010/01/slutartid-blandare-och-iso/

Hoppas den gillas :)

Tackar, den var bra för att lära sig och prova lite!
Nog kommer det *gröna läget* bli använt så klart när man ska foto barnen lite snabb eller när man ska ta ett spontant foto! Tvivlar inte på att blir dålig kort men jag kommer nog att vilja ha en del foton med *grumlig* bakgrund..tycker att det läckra kort!
Skriv gärna mer om ni har tips!

/Martin
(känns som man bli fast i denna roliga hobby)

Tackar, den var bra för att lära sig och prova lite!
Nog kommer det *gröna läget* bli använt så klart när man ska foto barnen lite snabb eller när man ska ta ett spontant foto! Tvivlar inte på att blir dålig kort men jag kommer nog att vilja ha en del foton med *grumlig* bakgrund..tycker att det läckra kort!
Skriv gärna mer om ni har tips!

/Martin
(känns som man bli fast i denna roliga hobby)

För "grumlig" bakgrund - använd så lågt bländartal som möjligt och gärna en lång brännvidd, då bakgrundsoskärpan framträder bättre då. (Börja snälla ni inte bråka om att brännvidden inte påverkar bakgrundsoskärpan för det GÖR den. I alla fall i praktiken, bildligt sett, eftersom man avgränsar ett mindre område vilket gör att bakgrundsoskärpan framträder bättre. Det gör att skärpedjupet ser kortare ut med lång brännvidd än kort, fastän det i teorin ska vara lika stort).

Jag rekommenderar starkt att du skaffar en Nikkor AF-S DX 35/1,8 G som komplement till ditt kitobjektiv. Med så lågt bländarvärde som 1.8 kan du fotografera i mörkare omgivning med acceptabla slutartider och få ett riktigt kort skärpedjup som ger en snygg bakgrundsoskärpa. Det är rätt billigt objektiv som kostar ca 2000kr nytt. Jag avråder från att skaffa en AF 50/1.8 då det kräver att du ska fokusera manuellt med det. Jag har provat men sålt det då det var helt otroligt svårt att pricka rätt med skärpan manuellt med så kort skärpedjup som man får med det på f/1.8, trots hjälp från kamerans avståndsmätare. Jag har f.ö. också en D60 och är hyfsat nöjd med den.

Någon kommer också förr eller senare att (helt korrekt) påpeka att t.ex. f/22 INTE är ett STÖRRE tal än t.ex. f/2,8. Oj! Nu blev det jag som påpekade detta! ;-)

Du som nybörjare kan dock strunta i detta så länge och bara tänka på att t.ex. bländartalet f/22 ger en mycket liten öppning för ljuset att nå din kamera. T.ex. f/2,8 ger i stället ett mycket större hål, och därmed snabbare slutartid, men även "grumligare" bakgrund.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar