Annons

Nybörjarpool?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt förslag (saxat fr ovan):
(1) Bra, men jobba mer
(2) Härligt, det tar sig
(3) Fint, dags för vanliga kritikpoolen

(sifforna tycker jag inte ska vara med)

Bara en tanke, vad sätter man för betyg om man inte tycker att bilden är varken bra, härlig eller fin??
Man kanske helt enkelt får uttrycka sitt missnöje med bilden i kommentaren UTAN att sätta betyg...

/Fredrik, som uppskattar en "nybörjarpool"

chajo skrev:
Visst det låter bra!

Jag har även funderat på om man kunde införa nån slags belöning för folk som kommenterar i nybörjarpoolen. (Vet att det har diskuterats förr). Tex medlemmar som betalar för sitt medlemskap kan förlänga sitt medlemskap en eller två månader per år genom att vara flitiga kritiker i poolerna och då kanske främst i nybörjarpoolen.
Det finns alltid sätt att kringå ett sådant system. Då kanske bara nivån kommer att sänkas på kommentarerna. Men jag håller med dig om att det borde diskuteras fram ett sätt att premiera de personer som kommenterar mycket. Men även de som ger "bra" och utförliga kommentarer. Det är inte lätt att hitta ett sådant system! Det bör iaf komma underifrån. Vi användare ska efterfråga ett sådant system innan det tas i bruk...

/Fredrik, som skulle kommentera mer om man fick "kred" för det.

Pengar är bästa moroten

Varför inte införa en "betalpool" ?

Ett gäng fotografer som kan det här med beskärning, kompostition mm ägnar varje dag en stund åt att kommentera bilder i en för ändamålet avsatt pool för de som verkligen vill utvecklas och därför gärna betalar en slant. Jag menar det är ju faktiskt helt enormt att en nybörjare kan få kritik från de kanske bästa i branschen - helt gratis som idag. Men ännu bättre är det säkert om man VET att en konstruktiv kritik kommer till de bilder man postar.

Kanske ett alternativ till de olika medlemsskapen här på sidan? Ett "nybörjarkritikmedlemsskap" kanske? För någon hundring eller så. Och givetvis då oxå en ersättning till de fotografer som avsätter tid till att kritisera.

Lite tankar från mig om det här med kritikbilder...

//Mats

Jap så har vi också tänkt att man skall kunna göra, så pooltekniken tillåter detta. Det går att sätta upp så endast ett fåtal kan kommentera/betygsätta bilderna i en pool, och även styra vilka medlemmar som får lägga in - antingen individer eller på medlemstyp.

Så vi kan ha en pool med en eller flera "gästkommentator" per månad tex, ungefär som i tidningen Foto. Och är det så att vi betalar en ersättning till dessa (det blir nog rätt tidskrävande) så är det inte mer än rätt att det också bara är betalande medlemmar som kan lägga in.

freolo skrev:Mitt förslag (saxat fr ovan):
(Bara en tanke, vad sätter man för betyg om man inte tycker att bilden är varken bra, härlig eller fin??
Det lägsta betygen måste ju få betyda i stil med "nä det vart inte bra på något sätt, här måste du jobba mer" - och i text kommentera med vad man menar med det. Dvs inte såga med fotknölarna så man lessnar men ändå utrycka att det finns mycket att jobba vidare på.

Eller är detta att vara väl överbeskyddande?

clindh skrev:
När jag funderat lite på det, så kommer jag att tänka på att oavsett hur dålig bilden är, så är det ju bra att personen har vågat ladda upp bilden för att få kritik på den. Det ska premieras! Därför tycker jag att skalan kan börja vid bra. Men man kan å andra sidan ge vilken "kompletterande" kommentar som helst till bilden. Total sågning faktiskt, men det är ju ändå i grund och botten bra att fotografen vågar och vill ha kritik på bilden.
Därför som svar på din fråga om det är överbeskyddande: JA, det är överbeskyddande, men vi på fs tycker om att stötta personer som vågar och vill!! :)

/Fredrik, som kan ta riktigt dåliga bilder ibland!

clindh skrev:

Absolut inte, om man laddar upp till en nybörjarpool bör man under inga omständigheter få sågas med fotknölarna. Sedan kan man ju förstås diskutera om det i någon pool alls hör hemma att totalsåga bilder. Men just i nybörjarpoolen bör man vara väldigt försiktig tycker jag. Det känns som om tidiga sågningar kan stoppa all lust att försöka igen. Och att försöka är väl all heder värt. Anser man sig som nybörjare, tycker i varje fall jag att man har kvalificerat sig för att vara fridlyst från allt för taskiga kommentarer.

Å andra sidan kanske skulle vi ha en "såga min bild för allt du är värd" pool, nu när det finns gott om poolmöjligheter. I denna skulle folk kunna ge fritt utlopp för sin sarkastiska och taskiga sida. Det fungerar ju väldigt bra som programide´på TV i varje fall!!

Sista avsnittet är inte helt allvarligt menat, om nu någon skulle få för sig det.

mvh

Bent

Ok, vi kör på detta då?
(1) Bra, men jobba mer
(2) Härligt, det tar sig
(3) Fint, dags för Bildkritikpoolen!

Så ... har vi någon/några som vill vara poolvärd; någon som verkligen värnar om nybörjarna?

Poolvärden har rätt att ta bort bilder ur poolen, samt ändra och radera kommentarer inlagda i just den poolen. Som en forumvärd alltså.

Det innebär inga förpliktelser att vara poolvärd, man behöver inte vara i poolen varje dag etc; vi på "redaktionen" agerar också på rapporterade bilder och kommentarer - precis som nu.

Jättebra idé, tycker jag! Samtidigt kan jag inte undgå funderingen på hur det kan komma att låta i bildkritikpoolen:

"Det här va inge bra, alltså, varför har du inte lagt den i nybörjarpoolen"?

:eek:)

Picture skrev:
Jättebra idé, tycker jag! Samtidigt kan jag inte undgå funderingen på hur det kan komma att låta i bildkritikpoolen:

"Det här va inge bra, alltså, varför har du inte lagt den i nybörjarpoolen"?
Jag tycker det låter som ett utmärkt förslag att man ger den kommentaren ibland i bildkritikpoolen. Där ska det ju vara "hård, men rättvis" kritik.

Bra idé med nybörjarpool! En del av dem platsade redan i kritikpoolen nu. Jag gav "bra, men finns mer att göra" i betyg till en del utan att veta att det betydde en 1:a i statistiken vilket de inte förtjänade...

Märkte några saker i nybörjarpoolen:

1. Stavfel på "rättvisst betyg", stavfel på "regler för kritikkommenta"
2. I Firefox 1.0PR så får jag upp ett nytt fönster om just kritikkommentarerna när jag klickar var som helst i fönstret. Så beter sig inte webbläsaren i de andra poolerna.

Härligt!!!!1

Tack för en pool för oss nybörjare som inte vill blanda oss med proffsen. Jag tycker det känns skönt att testa mina vingar i en nivå som min.

Bra arbete, jag ser framemot att delta i poolen.

Mvh Helena

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar