Annons

Nybörjarpool?

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vi funderade på om man skulle ha en speciell pool för nybörjarbilder, bilder som kanske normalt skulle få betyg 1-2 och "dumma kommentarer" i vanlig bildkritik.

Poolen är till för dem som inte riktigt vågar sig in i den vanliga kritikpoolen men ändå har ambitionen att lära sig, samt de mer duktiga fotograferna som verkligen gillar att hjälpa nybörjare med konstruktiv kritiktext.

Frågan är, skall man ens ha betyg i en sådan pool? Om betyg, hur skulle skalan se ut?
1=Bra, mer övning behövs
2=Det tar sig!
3=Fint, dags för vanliga kritikpoolen!

(Betygsskalor är individuella per pool, så bara tre val funkar tex)

Tyck gärna till om andra ordalydelser på betygsalternativen. Tanken var att de skall ha en någorlunda positiv klang som uppmuntrar till fortsatt fotograferande istället för "såra". Inte helt lätt...

jag skulle nog hoppa betygen iaf.
bättre att få ur sig lite ordentligt konstruktiv kritik eftersom det gör mest nytta.
tycker jag iaf.

Jag tycker det låter som en bra ide. Att ta ställning till tre väldefinierade betyg med positiv klang skulle innebära att jag personligen skulle mäkta med att betygsätta med lätthet en 10 bilder per gång jag tittar. Med gamla systemet blev det att jag i bästa fall kommenterade 2-3 bilder per gång jag hade tid att sätta mig ner och titta lite mer noga.

Givetvis ska fältet att skriva konstruktiv kritik i fortfarande finnas kvar (men jag tycker inte att man måste skriva något i det för att få ge betyg).

Jag skulle som bilduppläggare i poolen uppskatta att få 5 betyg i ovan skala än ingen kommentar alls.

Senast ändrad:
Går det att ta bort siffrorna så man får kryssa direkt vid texten som ändå är tydligt rangordnad?
Annars kommer man nog ändå se det som en 1:a,2:a, och en 3:a och inte det texten står för.

Förslag (Enbart "det tar sig" hade nästan negativ klang i mina öron)

* Bra jobbat, men mer övning behövs
* Härligt, det tar sig
* Riktigt fin, dags för den vanliga kritikpolen

Men ingen markering av dessa utan skriven kritik därutöver förståss.

Mitt Tycke

Edit:
chajo skrev:

Jag skulle som bilduppläggare i poolen uppskatta att få 5 betyg i ovan skala än ingen kommentar alls.

Charlott, du har en bra poäng där, men är inte risken att möjligheten att bara ge betyg gör att kommentarerna oftare helt uteblir.
Ett dilemma, definititvt.

Senast ändrad:
Det går att ta bort siffrorna då man ser en individuell kommentar, men det räknas ändå ut ett medelvärde per bild och det syns på en del ställen.

Galaxens President skrev:

Charlott, du har en bra poäng där, men är inte risken att möjligheten att bara ge betyg gör att kommentarerna oftare helt uteblir.
Ett dilemma, definititvt.

Jo så är det säkert. Men min känsla och första reaktion när jag läste Christers förslag var att bra äntligen ett snabbt sätt för nybörjare att verkligen få feedback och liksom komma igång. Den verkligt konstruktiva kritiken får man väl ta när man lägger upp i de andra poolerna?

Håller med om att det är ett dilemma!

Jag tror nog ändå man vill se någon slags motivering till varför bilden inte var OK.

Vi hade betygsättning utan krav på kommentar i början och det var en massa sura miner, då folk fick låga betyg och inte förstod varför. Så är det ju med nybörjaren också, man ser ju inte själv felen - för då hade man åtgärdat dom då bilden togs ("tänk på horisonten", "rörig bakgrund" - de vanliga grejerna)

Kopierat från en annan tråd:

Det känns som om en nybörjarpool skulle vara en strålande ide´. Det skulle ju göra att alla som tycker att "dåliga" bilder stör inflödet av bilder för mycket slipper att bli irriterade över detta (de kan då bara låta bli att klicka på den poolen). Samtidigt misstänker jag att ganska många av de bilder som det ofta suckas över i många sammanhang (katt, hund, barn, familj osv) hamnar i en sådan pool, och därmed slipper även deb ilderna nöta på de mer krävandes ögon. Och, för min egen del, skulle det kännas väldigt lätt och även inspirerande att kunna gå in och ge konstruktiv kritik på uppenbara nybörjarbilder som faktiskt redan av författaren klassats som en nybörjarbild. Råden kan ju då ges på en nivå som är rimlig och lämplig.

clindh skrev:
Jag tror nog ändå man vill se någon slags motivering till varför bilden inte var OK.

Vi hade betygsättning utan krav på kommentar i början och det var en massa sura miner, då folk fick låga betyg och inte förstod varför. Så är det ju med nybörjaren också, man ser ju inte själv felen - för då hade man åtgärdat dom då bilden togs ("tänk på horisonten", "rörig bakgrund" - de vanliga grejerna)

Håller helt med. Att ge en nybörjare betyg utan kommentarer känns relativt meningslöst. Kommentar utan betyg är helt OK.

JA!!

Jag har själv funderat på att formulera ett förslag på det (nybörjarpool) men nu hann ni före:)

Jag har hittills inte laddat upp några bilder och det skulle kanske vara ett sätt för mig och andra fegisar att våga ta steget till att göra det. Man lär sig i o f s ett och annat bara genom att titta på andras bilder och läsa kommentarer och kritik som de har fått men det skulle säkert ge mycket mer att få kommentarer och konstruktiv kritik på sina egna bilder.

Det som bl a fått mig att tveka hittills är att jag oftast bara knäpper och knäpper och då bland alla bilder ibland hittar en och annan som jag själv tycker är bättre än de andra men jag arrangerar i princip inte inför några bilder så kommentarer och kritik i form av "skulle sett bättre ut med en blommig skjorta istället för en rutig" vet jag inte om det hjälper mig så mycket. Däremot kommentarer ang bakgrund, bildvinkel med mera kan jag ha hjälp av.

Jag tror (men kan förstås ha fel) att vi som räknar oss till nybörjarnas skara (vilket jag gör även om jag fotograferat i över 30 år) till att börja med behöver tips och råd om hur de sk familjebilderna kan bli bättre. Fotografering är ju ett så allmänt intresse så att alla utövare är nog inte ens intresserade av att arrangera studiebilder eller liknande utan är mer intresserade av att få de "vanliga" bilderna att bli så bra som möjligt.

Ang ev betyg så ger det kanske mer om man inte ser själva siffrorna (att det räknas ut ett betygsgenomsnitt gör väl ingenting).

Hur ska man få folk att kommentera i nybörjarpoolen då?

Är inte risken att det blir som alltid annars, dvs bara bilder som "sticker ut" får kommentarer? (Och det var väl inte det som var syftet eller?) Jag tror att det måste till nån slags skruv för att det ska bli nån skillnad mot innan.

tror inte det blir ngt problem, de är i mitt tycke de roligaste att kommentera.

"proffs" tar ändå inte åt sig (den negativa) kritiken.

typ =)

Jag är övertygad om att det finns många duktiga fotografer som tycker det är roligt att hjälpa nybörjare. Det har jag sett. Daniel Knutsen är ett bra exempel på en sån :) och jag hjälper gärna i den mån jag kan.

Med en specifik nybörjarpool tror jag det kan locka många duktiga att vilja hjälpa till. Man kan ju specifikt be om det i poolbeskrivningen.

Jag skulle helt klart gå in i nybörjarpoolen och ge kritik. Jag ser mig till den skara nybörjare som har börjat tänka på "horisonten", "gyllene snitt", ljus, etc. Det skulle vara roligt att gå in och kommentera bilder där jag kan ge krtik där jag vet att fotografen skulle ta åt sig av kritiken!

Sen blir det ju ett sätt för alla Fotosidans medlemmar att så att säga, kvalitetssäkra inflödet av bilder. Om många erfarna går till den här poolen och godkänner/sågar bilder så blir det ju högre kvalitet på de andra poolerna...

/Fredrik, som gillar att få bra kritik.

Hur skulle definitionen av nybörjare vara? Jag anser mig själv som nybörjare då jag började fotografera lite smått för knappt 2 år sen. Men det borde ju inte ha att göra med hur länge man fotograferat

j.asplund skrev:
Hur skulle definitionen av nybörjare vara? Jag anser mig själv som nybörjare då jag började fotografera lite smått för knappt 2 år sen. Men det borde ju inte ha att göra med hur länge man fotograferat

Man skall nog inte definiera nybörjare. Den som känner sig som nybörjare och känner att kritiken i poolen är givande kan ju använda poolen.

hm, sant

alltså pool-grejen har tagit fotosidan till en helt ny dimension. Det finns hur mkt som helst man kan göra i och med denna lilla förändring

J

Ja, vad säger ni om betygen - finns det några fler förslag eller skall vi köra tre nivår som i mitt och Richards förslag?

Jag ändrar så det står "Betyg: Bra, men jobba mer" på en kommentar istället för "Betyg: 1"

Visst det låter bra!

Jag har även funderat på om man kunde införa nån slags belöning för folk som kommenterar i nybörjarpoolen. (Vet att det har diskuterats förr). Tex medlemmar som betalar för sitt medlemskap kan förlänga sitt medlemskap en eller två månader per år genom att vara flitiga kritiker i poolerna och då kanske främst i nybörjarpoolen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar