Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Soffia

Aktiv medlem
Fick veta idag att min kompis ska få en systemkamera i julklapp.
Jag har snackat med hennes mamma om olika nybörjar kameror.

Jag har nämnt Nikon D40 och D60. Det negativa där är ju att det inte är autofokusmotor på dem.
Jag har kollat lite på D3000 och D5000, men har de autofokusmotor?

Vet ni några andra bra nybörjar kameror?
Det ska helst vara Nikon.

Senast ändrad:
D3000 och D5000 (och D40/D60) saknar inbyggd autofokusmotor vilket innebär att en sådan måste finnas i objektivet i stället. Men de allra flesta nytillverkade objektiv (som annars kan komma på fråga) har nog AF-motor. Det är främst utbudet av billiga begagnade objektiv som blir lite mer begränsat. Vilka objektiv som har AF-motor kan man kolla på http://www.cyberphoto.se/, välj "Objektiv" och kryssa för "Nikon" + "har inbyggd motor".

Senast ändrad:
D3000 och D5000 (och D40/D60) har nog autofokus, men de har inte en inbyggd autofokusmotor vilket innebär att en sådan måste finnas i objektivet i stället. Men de allra flesta nytillverkade objektiv (som annars kan komma på fråga) har nog en inbyggd AF-motor. Det är främst utbudet av billiga begagnade objektiv som blir lite mer begränsat. Vilka objektiv som har inbyggd AF-motor kan man kolla på http://www.cyberphoto.se/, välj "Objektiv" och kryssa för "Nikon" + "har inbyggd motor".

Okej tack! Jag ska kolla där inne.
Ojsan jag har glömt ordet motor det var menat att stå det.

Annars kan man köpa begagnat men det kanske man inte gör när det gäller presenter.

Jag köpte en billig begagnad Nikon D70 för ca 1800 kr. Den har AF-motor och tar bra bilder. Det var perfekt för mig för jag visste inte hur mycket jag ville satsa på det digitala men var säker på att jag ville ha AF-motor eftersom alla mina objektiv saknar. Nu känner jag att jag har fastnat i det digitala och ska uppgradera. Funderade först på D80 men det börjar luta åt D200. Båda begagnade men inte så stor skillnad i pris. D80 verkar ligga på ca 4000 kr och D200 på 6000 kr.

Den billigaste Nikonkameran med AF-motor som finns att köpa ny är väl D90 för ca 9000 kr.

Begagnat är väldigt lönsamt idag då även kameror med några år på nacken ta'r väldigt bra bilder och kan vara väldigt prisvärda. Man kan ibland även köpa till bra pris beg på fotoaffär där man har garanti på 1-3mån. T ex brukar Pentax vara billigt begagnat billigt beg (såg just en K10D för 4000:- på Scandinavianphoto) och detta är en välbyggd kunkurrent till Canon 40D. Canon och Nikon betingar lite högre beg priser på kamerahus men i gengäld finns det mer beg optik. Skall man köpa nytt var Nikon länge det mer prisvärda av de två i de billigaste segmentet, men nu då Nikon höjt sina priser och gjort hus som kräver AF motor i optiken samtidigt som Canon släppt 1000D och behållit 450D (då 500D kommit) som ett litet steg upp är Canon numera en (kanske mer) prisvärd konkurrent. Kolla vad ett paket med Canon 450D kostar, det blir oftast bara marginellt mer än en Canon 1000D och det är en bättre kamera överlag. Alla Canons kameror har fördelen att du får autofokus med all optik sedan 1987 oavsett hus (bortsett från professionell TSE optik (EF optik - gammal FD optik före EOS systemet passar ej överhuvudtaget).

Annars kan man köpa begagnat men det kanske man inte gör när det gäller presenter.

Jag köpte en billig begagnad Nikon D70 för ca 1800 kr. Den har AF-motor och tar bra bilder. Det var perfekt för mig för jag visste inte hur mycket jag ville satsa på det digitala men var säker på att jag ville ha AF-motor eftersom alla mina objektiv saknar. Nu känner jag att jag har fastnat i det digitala och ska uppgradera. Funderade först på D80 men det börjar luta åt D200. Båda begagnade men inte så stor skillnad i pris. D80 verkar ligga på ca 4000 kr och D200 på 6000 kr.

Den billigaste Nikonkameran med AF-motor som finns att köpa ny är väl D90 för ca 9000 kr.

Okej, i och med att hon älskar hästar så är det ganska självklart att hon kommer fota det.
Jag tror att en kamera med AF-motor är en sak som hon måste ha. Visst det finns i de flesta objektiven men jag tror det lönar sig i längden med en kamera med AF-motor i hennes fall.
Jag har själv Nikon D70s och har rekomenderat den
De ska förmodligen köpa en begangnad.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar