Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfunderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

ND300

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har nyligen köpt mig min första systemkamera, en Nikon D300 och har några frågor jag hoppas någon har svar på.

Exponering
Hur vet man om en bild är under eller över exponerat, om det inte är klart överdrivet och synligt för amatör ögon som mina? Kan man se det i kameran på något sätt och då bara ta om fotot eller hur brukar ni ha koll på sånt?

Gryniga bilder
I kameran kan man ju ställa in bildstorleken, t.ex. 4288 X 2848 men är det normalt att när man sedan granskar bilderna i datorn i full storlek att de är helt gryniga eller är det något fel på kameran? Jag tänkte först att gryniga bilder får man väl först när man förstorar bilder långt över dess originalstorlek, men även originalstorleken ska kanske vara gryniga så här?

X-RAY
Ska iväg på resa snart och tänkte då ha med mig kameran. Behöver jag förbereda så kameran inte körs igenom x-ray maskinen eller fungerar det bra ändå utan att det tar skada? Jag vet när det gäller laptop (i alla fall på Londons flygplats) fått frågan om jag har laptop i väskan precis när de ska kolla väskorna i x-ray maskinen, har inte haft det vid tillfällena men utgår från de i så fall velat att man avlägsnat det. Nu med kameran finns kanske känsliga saker i den som inte klarar x-ray och som man bör tänka på.

Och hur är det med minneskorten (CF kort), pallar de genom maskinen eller är det också sånt som kanske måste avlägsnas före?

Det var lite undringar, kommer kanske på något mer senare :)
 
Exponering
Det står på sidan 206 i handboken. Du skall titta på något som heter histogram när du tagit bilden.

Gryniga bilder
Du skall använda så låg ISO-inställning som möjligt vid varje fototillfälle. Jag tycker D300 är bra upp till ISO 800 om jag inte förstorar för mycket.

X-Ray
Har aldrig funderat på att skydda på något sätt. Det skall gå bra både med dator och kamera. Är du orolig för ditt minneskort kan du ju be om att få hålla det utanför. Vad gäller laptop tittar de runt, öppnar locket, känner på tangentbordet, jag antar att det går att få med en del i ett tomt skal?

/FW
 
X-RAY
I handboken på sidan 370 under rubriken står att man ska undvika att förvara närheten av "elektromagnetiska fält, t.ex. tv och radioapparater". Jag vet inte alls hur X-RAY maskinerna fungerar bara fått för mig den alstrar en del strålningar, av samma eller liknande som elektromagnetiska fält. Kanske bäst att inte köra genom X-RAY?

Laptoppen tror jag det mer var för skydda den men kan också vara som du säger att de manuellt kollar laptop, Hade en digitalkamera datorväskan som de inte frågade nåt om och som gick genom X-RAY maskinerna.

Exponering
Ska kika på det, har sett nåt diagram/histogram i menyn i kameran men vet inte hur man ska läsa den riktigt. Antar det är detta du menar med histogram på sidan 206.

Gryniga bilder
Jag har just nu ISO AUTO inställt på kameran för slippa manuellt hålla på med det på resan. Jag antar det är den inställningen jag ska ha om man vill kunna foto så snabbt som möjligt i olika situationer, i olika ljus osv. Om jag förstått det här med ISO rätt så är lägre ISO att föredra om det är mycket ljus? Och högt ISO tal om det är mörkt, t.ex. vid natt fotografier?

Kan ingenting om såna här kameror, om ISO, bländare och allt möjligt :)
 
De kollar laptopen som jag beskrev och skickar den sedan igenom röntgenmojängen i alla fall.

Läs på litet om histogram och hur det skall se ut, eller rättare sagt hur det inte skall se ut. Det gäller att inte få utfrätta högdagrar och igensotade lågdagrar. Histogramet är fotografens bästa vän i svårare ljusförhållanden. Läs också på om hur du skall använda olika exponeringmetoder i olika lägen. (Du har nog köpt en väl avancerad kamera men å andra sidan kommer den inte att begränsa dig på många år).

Det är ALLTID att föredra låga ISO-värden. Hög ISO är bara till för att kunna ta bilder när det annars inte är möjligt. Hög ISO = brus (i olika grad). Jag har min kamera inställd på ISO 200 vilket är det optimala värdet på D300, om det är sämre ljus är det stativ eller olika typer av annat stöd som gäller. Höja ISO är nödåtgärd.

/FW
 
Ja, datorn kollas först manuellt (så att det verkligen är en dator) och sedan körs den igenom röntgenmaskinen. Det kan även hända att de vill att du ska plocka fram kameran, av samma anledning.

Jag har flygit flera gånger med kameran, utan några som helst problem. Det har dock hänt att de velat att jag ska plocka fram den ur kameraväskan. Jag har även flygit med analoga kameror, med film i, och även det har gått problemfritt.
 
Ja, datorn kollas först manuellt (så att det verkligen är en dator) och sedan körs den igenom röntgenmaskinen. Det kan även hända att de vill att du ska plocka fram kameran, av samma anledning.

Jag har flygit flera gånger med kameran, utan några som helst problem. Det har dock hänt att de velat att jag ska plocka fram den ur kameraväskan. Jag har även flygit med analoga kameror, med film i, och även det har gått problemfritt.

Laphroaig är däremot kört genom säkerhetskontrollen (om det är för mycket) ;o) /FW
 
Hej tack för mycket nyttig info.

X-RAY
Då tror jag att jag känner mig ganska lugn nu och behöv inte fundera på om det körs genom maskinerna eller inte. Har anslutning i London igen och kommer även ha med laptop denna gång. Få se vad de gör med den.

Exponering
Jag får läsa på lite om detta, om högdagrar och lågdagrar och vete allt :p

Gryniga bilder
Har testkört nu med ISO-200, standard ISO som kameran levererades med. Fungerar ganska bra köra med det och intressant att veta att högre ISO = mer brus. Så bäst är att köra med så lågt ISO som möjligt alltså.

Vad jag dock märkte under testkörningen med ISO-200 i lite olika rum där ljuset varierade var att serietagnings hastigheten minskade kraftigt. Där det var ganska mörkt tog det ganska lång tid med att knäppa ett kort och bilderna blev mest suddiga. Går detta lösa på något sätt? Jag kommer inte kunna ha stativ, ta stöd på nåt sätt, eller planera bildtagningen i många sammanhang på resan och är det mörkt misstänker jag att jag kommer få en del problem med ISO-200?

Hur brukar ni lösa sånt? Säg om det är mörkt och bara några få glödlampor/gatlampor som lyser och man snabbt behöver ta en eller ett par stycken bilder?

Måste säga att det är ganska skoj att fota med sån här kamera än vad det tex var med digitalkameran. Tror jag hittat en ny hobby :p
 
Hur brukar ni lösa sånt? Säg om det är mörkt och bara några få glödlampor/gatlampor som lyser och man snabbt behöver ta en eller ett par stycken bilder?

Har inte D300 en inbyggd blixt? Att ta två bilder i sekunden om exponeringstiden är en sekund är ju liksom omöjligt!

Jag är imponerad av att du som nybörjare köpt en D300 och inte något av de vanligare valen (D40/60/90)!

Per.
 
Ja vad dum jag är, det finns ju blixt! Serietagningarna fungerar dock inte med blixten på eller om det bara är jag som gör nåt fel. Får testa lite mer.

Jag är själv lite förvånad av kamera valet, men då varför det inte blev en D3 istället. Jag velade dagar och veckor mellan en D300, D700 och en D3. Beslutet föll på D300 tillslut.

Jag är annars en person som nästan alltid väljer dyraste prylen bland ett par val, men denna gången avvek jag från mitt eget mönster och en D3 kostar som en ganska bra begagnad bil skulle gjort och det kändes lite sinnessjukt att lägga pengar på en sån kamera. D700 var mycket nära men samma här lite väl höga priser på såna här leksaker och det var ju inte så stora skillnader mellan D700 och D300 vill jag minnas, något med sensorn/optiken eller vad det nu var.

När det gällde valet med vilket CF kort jag skulle ha till kameran så kände jag åter igen mig och det blev naturligtvis 2st av det allra dyraste och snabbaste kort som fanns :p
 
Senast ändrad:
Ja vad dum jag är, det finns ju blixt! Serietagningarna fungerar dock inte med blixten på eller om det bara är jag som gör nåt fel. Får testa lite mer.

Det interna blixten kan inte ladda upp så snabbt. Vill du fota snabbt i mörker, behöver du köpa en extern blixt med AA-batterier, t.ex. SB-600. (Rekommenderas starkt, oavsett om hastigheten är av betydelse eller inte.)
 
Anders
Tack för SB-600 tipset. Ska försöka leta rätt på en sån och ta och beställa. Och jo Anders, det var en fin tiger du hade på bild, såna hoppas jag kunna få foto många av på resan.

Per
Haha, vist vågar man det :p Dock har jag ingen märkvärdig bil som du kanske tror utan mer en rishög. Har en gammal halvrostig Volvo bara.

Tack snälla ni med alla bra tips, det börjar bli riktigt kul måste jag säga att fota med såna här slags kameror (lite väl dyr hobby kanske, börjar jag inse med all tillbehör med sinnessjukt höga priser på minsta lilla sak). Även om det fortfarande är mycket som man ännu inte begriper sig på så kanske man lär sig något med tiden hoppas jag.
 
naturligtvis är det bäst att ta så lågt iso som möjligt, men,
själv brukar jag ta upp till 1600 i iso
ett av själen till varför jag köpte just en d300
visst det blir brusigt men du kan också fixa till bruset i ett program efteråt i datorn om du fotar i nef formatet
(det finns även brusreducenings inställning i kameran, som inte påverkar orginalet om du fotar i nef (raw))

annars ska man ha bra ljusstarka objektiv också om man ska plåta när det är ljussvagt. dock är de bästa väldigt tunga.

blixt är väl bra, men det blir ett annat ljus, inte alltid så kul
 
Hej,

Först och främst tack till dig dokido för bra info. Har i testat och allmänt lekt runt med olika ISO inställningar. ISO-200 är inge större problem där det är ljust men är det mörkt så funkar det inte så bra. Om man inte har stöd i form av stativ eller liknande. ISO 1600 är tyckte jag fungerade ganska bra med i mörker, handhållen, utan att det tåg för lång tid att ta kort.

En sak jag noterat med ISO-inställningar är att det blir rätt höga ISO-tal om jag riktar kameran tex på samma ställe som om jag manuellt ställt in ISO-1000/ISO-1600.

Tror till och med det blir max ISO kameran ställer in sig på, är inte det lite underligt? Att kameran väljer som den gör? I detta fall högsta ISO trots att t.ex. ISO-1600 faktiskt inte var några större problem med?

Eller är det så att kameran helt enkelt i första hand optimeras för snabbaste möjligast serietagningar framför kvalitén? Serietagningarna gick snabbare med högsta iso än när jag tex manuellt testade med ISO-1600,1000 osv.

Kanske dum fråga, men funktionen Auto-ISO känns ganska smidigt för de flesta situation men om den väljer högsta möjliga ISO endast för snabbare serietagningar så är det kanske inte så bra för själva bildkvalitén, men kanske finns nån inställningen man kan göra så den inte överskrider efter ett bestämt ISO-tal? T.ex. att den inte får överskrida ISO-1600?

Kanske drömmer mest nu? Andra sidan så tycker man ju en sån billig inställning borde alla kameror ha. Om man inte redan kommit på det.
 
Jag kan ställa in maximal auto-ISO på min D90, så det vore konstigt om inte en D300 klarar samma sak. Kolla även inställningen för längsta slutartid, är den för "kort" så måste ju kameran såklart pressa upp ISO'n för att få till en korrekt exponering.
 
Det var en bra kamera du köpt som första systemkamera. Bra att inte lägga ut mer pengar på de dyrare modellerna tycker jag. När du lärt dig din D300 och vill ha mer/bättre funktioner kan du välja bättra vilken kamera som du vill ha.

Men jag skulle tipsa om att först försöka sätta sig in i lite hur exponeringen fungerar. Tex hur bländare, ISO och slutare påverkar en bild. Ändrar man på en parameter så måste man även ändra på en annan för att få en lika ljus/mörk bild.

Under "Artiklar -> Fotoskolan" finns en serie som heter Fototeknik. Börja med den första delen här
http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

Förstår du inte allt direkt gör det inte så mycket, den del jag tycker är viktigast är nog det under "Exponering".

Dest mer kunskap man har om kameran desto roligare är det tycker jag.
 
på D300 kan du ställa in min och max iso i auto läge och sedan har den bankar med inställningar som man lätt växlar så jag har gjort tex 1 som jag kallar point & shoot och där har jag iso auto 200-1600 och även då den väljer 1600 så tycker jag att inte blir något brus som stör.
sedan har jag även gjort lägen för sport. porträtt. natur och där ställt in tex focus typ minsta slutar tid vilket filformat den ska apara i det går att ändra allt i varje bank och sedan med några snabba knapp tryckningar totalt ställa om kameran.
här finns en lite mera lätt fattad beskrivning av vad man kan ställa in
fast på engelska http://www.kenrockwell.com/nikon/d300/users-guide/d300.pdf
 
Skall inte vara något problem med x-ray. Anledningen att hålla kameran borta från magnetfält antar jag är för att de kan inducera ström i kamerans kretsar? X-ray skickar bara partiklar som landar på en sensor på andra sidan. Som en kamera ;)
 
Exponering
Hur vet man om en bild är under eller över exponerat, om det inte är klart överdrivet och synligt för amatör ögon som mina? Kan man se det i kameran på något sätt och då bara ta om fotot eller hur brukar ni ha koll på sånt?
kameran kan markera utfrätta områden och påvisa överexponering. Men det är inte säkert att det är fel för det.

Mer behöver du nog inte veta just nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.