ANNONS
Annons

Nybörjarfunderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar för bra tips och idéer.

Angående minimum inställningar lyckades jag hitta bland menyerna. Lustiga är att den fanns rakt framför näsan hela tiden, dvs på samma ställe som där man ställer ON/OF för ISO auto :p

Heliflyer, hade en del intressanta idéer som jag tänkte ta efter lite. Jag har hittat "Shotting menu bank", det som finns under "SHOTTING MENU". Förstår jag rätt att kameran är begränsat till 4 "banker" endast, och inte går att lägga till fler vid behov?

Verkar ju smidigt som helst, att man kan ha olika inställningar för snabbt växla mellan och tänkte därför ta efter Heliflyer lite med skapa point & shoot, sport. Porträtt, Natur på något vis. Finns det rekommenderade och kanske färdiga inställningar för dessa olika "banker" man kan använda sig av som grund?

Tog ganska lång tid växla mellan bankerna i menyn och tänkte kolla om det kanske även går att växla från utsidan av kameran på någotvis istället?

Kan man säga "banker" föresten eller vad brukar ni kallar det?:p

Senast ändrad:
jag använder inte banker
jag har en inställning för fågelfoto på S , med kort slutartid
annars kör jag P
nu pratar jag iofs d80 men jag antar att d300 också kommer ihåg inställningarna på S , precis som P

Tog ganska lång tid växla mellan bankerna i menyn och tänkte kolla om det kanske även går att växla från utsidan av kameran på någotvis istället?

Kan man säga "banker" föresten eller vad brukar ni kallar det?:p

Lägg bank-menyn som första option i "my Menu", och koppla en av funktionsknapparna till att "Select first item of My Menu".

Hej

Nån som vet vad som är skillnad med inställningarna tripod och handhållen? Fungerar inte handhållen med stativ lika bra? Om inte bättre har jag en känsla av om handhållen på något sätt trixar med vibrationer automatiskt. Som kan uppstå på frihand.

Tackar för den filen heliflyer. Har skapat alla banker efter den nu, Point & Shoot, Landscape, Portrait och en Sports. Tog ju ett tag att ställa in allt men upplever bilderna bättre. Tror jag, om jag inte inbillar mig :p

Synd att det verkar vara begränsat till endast 4 banker? Det hade varit ganska smidigt med fler annars, hade behövt en anpassad för natt också, en "Night bank". Annars kanske man kan använda Point & Shoot eller Lanskap och mixtra lite med ISO inställningarna bara.

Inställningarna för "Interval Timer Shooting" i den filen är enda jag inte lyckats klura ut vad som menas. Alldeles för rörigt att begripa men inställningarna för det är kanske inte så viktig ändå?

j2^, tackar för tipset, ska ta och kika på det :p

det jag saknar mest med d300, interval time shooter
bara att testa
du kan skjuta tex skjuta 10 bilder, med 10 sek intervall och 3 snabba kopior per bild el ngt dyl ´har jag för mig
finns inte på några andra billigare dsl
att man kan ställa in att kameran tar flera bilder automatiskt efter varandra

har flugit en hel del med mina kameror (flyger ca 4ggr/månad), aldrig haft något problem med dessa.Och som det skrevs tidigare i tråden så kan man ibland få plocka fram dessa.

Hej

Nån som vet vad som är skillnad med inställningarna tripod och handhållen? Fungerar inte handhållen med stativ lika bra? Om inte bättre har jag en känsla av om handhållen på något sätt trixar med vibrationer automatiskt. Som kan uppstå på frihand.

Tackar för den filen heliflyer. Har skapat alla banker efter den nu, Point & Shoot, Landscape, Portrait och en Sports. Tog ju ett tag att ställa in allt men upplever bilderna bättre. Tror jag, om jag inte inbillar mig :p

Synd att det verkar vara begränsat till endast 4 banker? Det hade varit ganska smidigt med fler annars, hade behövt en anpassad för natt också, en "Night bank". Annars kanske man kan använda Point & Shoot eller Lanskap och mixtra lite med ISO inställningarna bara.

Inställningarna för "Interval Timer Shooting" i den filen är enda jag inte lyckats klura ut vad som menas. Alldeles för rörigt att begripa men inställningarna för det är kanske inte så viktig ändå?

j2^, tackar för tipset, ska ta och kika på det :p

Enkelt förklarat så är hanhållen Liveview för rörliga motiv och tripod för icke rörliga motiv. De står i mer detalj på sid 79-94 i boken. Du kan även kolla här:
http://www.nikondigitutor.com/eng/d300/index.shtml

Välj open menu och liveview

Hej

Jaracing, tack för länken. En mycket bra flashfilm som tog upp många intressanta saker på ett ganska enkelt sätt. Mycket bra för nybörjare som mig.

Jag halkade in på länken nedan igår och viste ni att man kan filma med D300? Är det någon som testat?
Finns 2 videosnuttar också som exempel lite längre ner http://d300.rdx.cz/

Ganska snyggt :p

Hej

Mjo, men en dator är inte så farligt och om man vill filma utomhus fungerar liten laptop bra. Planerar inte filma med d300 direkt men lite kul att det tydligen går att göra med kameran :p

Jag har en undran om hur ni brukar försäkra er om att bilder ni tar är bra när ni kommer hem och fört över till datorn. Jag har märkt att bilder kan se bra ut i kameran men sedan när jag fört över dem på datorn kan de se suddiga ut. Detta är värsta som kan hända efter en 6 månaders resa och upptäcker bilderna suddiga när man kommer hem.

Har ni fotografer några bra tips för att försäkra sig om att man inte kommer hem med suddiga bilder?

Hade en till undran om men glömdes av nu plötsligt. Kommer kanske på det igen senare :p

zooma in på skärmen och kolla efter. Plus att använda en slutartid man vet att man klarar att handhålla vid den brännvidden man har.

Har ni fotografer några bra tips för att försäkra sig om att man inte kommer hem med suddiga bilder?

jag har ställt in så att ett tryck på multiväljarens "mittknapp" zoomar in i bilden lagom mycket.
gå in på custom function f1, och sen på visningsläge har jag ställt in zoom på/av. väldigt smidigt tycker jag, då kan man med en gång granska om man satt fokus å hur skarp bilden blev.

en gammal tumregel är att hålla 1/slutartiden 1.5 ggr mer än brännvidden. så med 50mm brännvidd bör man använda minst 1/75s, oftast är det 1/80s som är närmaste slutartiden.
experimentera lite med det! en del är stadigare på handen och klarar längre tider, andra behöver kortare tider.

Det var ju mycket bättre än att zooma stegvis med +- knapparna. Den var inställd på histogram tidigare men den fattar man ju ändå inte mycket av :p

Så jag ställde in zoom på/av nu istället och där valde Medium Magnification. Kanske "High Magnification" är mer att föredra? Fast då kanske bilder uppfattas gryniga och suddiga istället fast de är helt ok bilder?

Det här med 1/slutartiden vet jag inte vart man ställer in riktigt. Är det där det t.ex. står S 160 i displayen som är slutartiden?

Och brännvidden är det samma sak som bländare, och där det t.ex. kan stå F3.5 i displayen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar