Annons

Nybörjarfrågor om ljus. Riktlinjer? Tumregler?

Produkter
(logga in för att koppla)

pjn

Medlem
Hej,

jag har precis fått min första digitalkamera den här julen, det är en Canon Powershot A75. Jag har aldrig ägt någon kamera förut eller varit speciellt foto-intresserad så jag har fått börja från noll. Eftersom jag är ganska kunskaps-hungrig av naturen så tröttnade jag ganska snart på auto-läget och började försöka begripa mig på att ställa in mer och mer inställningar manuellt. Jag tror jag har fått klämm på de vanligaste termerna och funktionerna och vad de innebär nu, men problemet är att hantera dom på rätt sätt :)
Bland det svåraste (och viktigaste?) tycker jag är att ställa in ljuset på bilderna. Slutartid, bländare, vitbalans, ISO-tal och blixt är ju alla inställningar som reglerar ljuset på olika sätt. Jag har letat på internet efter några grundläggande artiklar om hur man ska tänka angående alla dessa faktorer, om det finns några "tumregler" man kan gå efter osv. Det jag (tror mig?) begripit hittills är följande:

- Slutartid: anger hur lång tid slutaren är öppen och släpper in ljus. Ju kortare slutartid desto mörkare och "skarpare" bild på förgrunden, ju högre värde desto ljusare och "oskarpt" (för att fånga rörelser osv).
- Bländarvärde: en konstant mängd ljus som släpps in under fotograferingen. Ju lägre värde desto ljusare och tvärtom.
- Vitbalans: inte riktigt förstått vad det gör rent tekniskt, men reglerar också ljuset.
- ISO-tal: vet inte heller den tekniska funktionen, men det är också en konstant mängd ljus som man kan reglera.

Om vi tex. säger att jag tycker jag har bra skärpa på en bild, men tycker den blir för mörk, vad gör jag då? Testar med en längre slutartid, då blir det förmodligen ljusare men vanligtvis också lite suddigare och skärpan blir sämre. ISO-värde då? Är det något som kan vara bra i ett sådant här läge? Att höja ISO-värdet för att få en ljusare bild? Vitbalansen har jag ett Auto-läge, flera färdiga lägen (tex. inomhus, utomhus, solljus etc) samt ett eget-läge. Hur kan jag använda vitbalansen på ett bra sätt?

Jag har ingen speciell fråga om ljus, utan det är snarare riktlinjer om hur man ställer in de olika egenskaperna och hur man ska tänka jag försöker komma underfund med. Jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa mig med lite tips och förklaringar vad gäller det här, eller kanske länkar till någon nybörjar-artikel som tar upp det mest grundläggande. Fyll gärna i, eller rätta mig ang. de förklaringarna jag hade för kamerans olika ljus-egenskaper.

Tack på förhand och god fortsättning,

Pär
 
pjn skrev:


Om vi tex. säger att jag tycker jag har bra skärpa på en bild, men tycker den blir för mörk, vad gör jag då? Testar med en längre slutartid, då blir det förmodligen ljusare men vanligtvis också lite suddigare och skärpan blir sämre.

Längre slutartid eller mera ljus av blixt/lampa. Det går att fota utomhus i natten om man väntar länge nog. Ska du få skärpa gäller det att du skärper dig (!) om du har kortare tid än 1/100 sekund på ett ungefär. Alltså i princip alltid om du är inomhus och även utomhus om det inte är solsken. Djupandning och fota samt håll kvar kameran lite extra. Där tror jag många gör fel och drar undan kameran för fort för att göra något annat. Men bäst är att stödja kameran så slipper du skakoskärpan och motivet ska vara rätt stilla också så slipper du rörelseokärpan. STATIV är så bra för då är det mest bara att fota, hur det än är. Ljuset och stativet är kamerans bästa vän, även om du inte vill bära på stativet. En bönpåse eller en sten, eller en vägg eller... ett stöd.

De flesta kameror ger bästa resultat rent optiskt om bländaren inte är helt stängd eller helt öppen - lite mitt i mellan alltså.

Helöppen bländare ger lite kortare skärpa på motivet och mer stängd ger skärpa över längre avstånd om man säger så. Landskap brukar man gärna ha lite mer sluten bländare och för porträtt mer öppen bländare, för där vill man bara ha skärpa på modellen och inte på bakgrunden.

pjn skrev:


ISO-värde då? Är det något som kan vara bra i ett sådant här läge? Att höja ISO-värdet för att få en ljusare bild?

Ha så lågt ISO som möjligt och höj det bara om du inte har stativ och absolut måste, alltså om det är för mörkt och du får så långa slutartider att det blir för suddigt .

pjn skrev:

Vitbalansen har jag ett Auto-läge, flera färdiga lägen (tex. inomhus, utomhus, solljus etc) samt ett eget-läge. Hur kan jag använda vitbalansen på ett bra sätt?


Utomhus är det ju bara att ta det läge som det är, solljus eller skugga. Inomhus tar jag helst manuellt värde.
Det är så kameran vet vilka färger den ska återge, om jag uttrycker mig lite slarvigt.

Låna en bok - Där förklaras det bättre än lite fragmentariskt här på Internet. Att exponera är lätt, men vänta till du lärt dig mer ska du se vad svårt det är ;--)
 
Re: Re: Nybörjarfrågor om ljus. Riktlinjer? Tumregler?

Tack så mycket för alla dina förklaringar Sven Larsson, det redde verkligen ut en hel del frågtecken. Kanon!

Gatufoten skrev:
Låna en bok - Där förklaras det bättre än lite fragmentariskt här på Internet. Att exponera är lätt, men vänta till du lärt dig mer ska du se vad svårt det är ;--) [/B]

På tal om det, "exponera" är en term jag inte riktigt lyckats begripa än?

Gott nytt år,

Pär
 
Hej Pär!
Här är några tips på bra böcker som du säkert kan hitta på biblioteket eller på Adlibris eller liknande:

-Den fotografiska bilden, Ulf Sjöstedt, ISBN 91-7136-386-6
-Fotografera, den kompletta handboken, John hedgecoe, ISBN 91-7886-091-1
-Secrets to making great pictures, National Geographics, ISBN 0-7922-5676-X

Andra böcker av ovanstående författare är också bra att fördjupa sig i, men dessa är lite mer inriktade på kunskap om kameran och fototeknik.

mvh Mattias

PS Exponering är den ljusmängd som träffar filmen alternativt sensorn för en digital kamera. Teoretisk så är exponeringen alltså produkten av ljusstyrkan (som beror på bländaren) och den tid som ljuset påverkar filmen (slutartiden). DS
 
Mattias Lundkvist skrev:
Hej Pär!
Här är några tips på bra böcker som du säkert kan hitta på biblioteket eller på Adlibris eller liknande:

-Den fotografiska bilden, Ulf Sjöstedt, ISBN 91-7136-386-6
-Fotografera, den kompletta handboken, John hedgecoe, ISBN 91-7886-091-1
-Secrets to making great pictures, National Geographics, ISBN 0-7922-5676-X

Andra böcker av ovanstående författare är också bra att fördjupa sig i, men dessa är lite mer inriktade på kunskap om kameran och fototeknik.

mvh Mattias

PS Exponering är den ljusmängd som träffar filmen alternativt sensorn för en digital kamera. Teoretisk så är exponeringen alltså produkten av ljusstyrkan (som beror på bländaren) och den tid som ljuset påverkar filmen (slutartiden). DS

Tack för boktipsen, ska genast kolla upp dom. Funderade förut på att starta en diskussion om det också.
Ok, jag anade nästan att exponeringen var resultatet av de olika inställningarna - tack!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.