Annons

Nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Blom77

Ny medlem
Hej !
Johan heter jag är ny på denna sida samt ny inom kamera världen, eller ny å ny.. jag eller vi funderar på att köpa en systemkamera och vi har tittat på Canon EOS1000D , samt Sony A300.. Det blir mkt fotografering på barnen i rörelse och även övrig fotografering i hemmet och i vårat liv.. Jag undrar om någon har en kommentar angående dessa 2 nämnda kameror är det något att satsa på för en amatör ? Har aldrig haft en systemkamera innan.. Vore tacksam för svar

Välkommen Johan!

Det korta svaret är att alla dagens systemkameror av instegsmodell från samtliga tillverkare kommer att funka fint som familjekamera.

Om du vill ha mer info - börja med att söka här på forumet. Gå t ex de senaste trådarna i "Köpråd", där lilknande frågor varit uppe massor av gånger senaste tiden.

Återkom gärna med mer specifika frågor när du fått en klarare bild av läget.

Lycka till!

Mvh
Anders

Canon VS Sony

Hej
Värt att ta med i beaktingen redan från början...vad det lider kommer du att vilja komplettera din utrustning med fler/bättre objektiv osv...
Till både Canon och Nikon finns ett stort utbud av både nytt o begagnat, och även 3:dje partstillverkarna, satsar mer på dessa märken.
Mvh Patrik

Själv anser jag att pris och annat skiljer för lite mellan 1000D och 450D för att motivera att inte köpa 450D. Den är ändå en bit bättre i flera avseenden.

Själv anser jag att pris och annat skiljer för lite mellan 1000D och 450D för att motivera att inte köpa 450D. Den är ändå en bit bättre i flera avseenden.

Har kollat på både 1000d & 450d nu.. skilljer sig i megapixlar , men märker jag det !? 10,1 mot 12,2 även annat skilljer sig en del,,

här har jag kollat å jämnfört,, http://www.netonnet.se/?sid=1003079&gclid=CIbjzJnFqJYCFRqH1Qod915ZyA

Men vad märker jag för skillnad på dessa 2?

Desutom har 450D lite större sökare än 1000D, vilket inte är oväsentligt. Gå till en butik och jämför! Kort sagt är nog i praktiken allt bättre på 450D -- utom priset. Fast prisskillnaden är ju inte jättestor.

Johan, om du kan tänka dig begagnat kan en 400D vara ett bra köp - förutsatt att du kan hitta den till ett realistiskt pris (många vill ha alltför mycket betalt för beg kameror). Den är egentligen bättre specad än 1000D - fast saknar ju live-view.

Mvh
Anders

Ska nog koncentrera mig på denna 450 varianten... Ska googla runt lite samt kolla in olika objektiv osv..

Har hittat detta Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS kostnad 6390kr
Men förstår jag allting rätt så är detta objektivet bara något billigt skit som följer med för att man ska komma igång..

Har även tittat på följande
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS + 55-250/4,0-5,6 IS kostnad 8890kr

Detta 55-250 objektivet är det något att ha då tro !?

Som jag började denna tråden med ... Jag vill kunna ta bra kort på barnen i rörelse , och det hänger kanske ihop med både ett bra objeltiv samt ett bra kamera hus eller? jag menar köper jag den ovannämda kommer jag då ha möjlighet med det objektivet 18-55 att ta bra kort osv!? eller kommer jag att bli besviken !? Eller är det kanske som så att objektivet inte har med saken att göra om man vill fånga fart och fläkt på foto... Eller det måste väll hänga ihop på ngt sätt varför lägger man annars tiotusentals kronor på olika objektiv....

Kit-ojbektivet 18-55 IS är inte så illa och priset är ju helt rätt. 55-250 IS är riktigt bra - för sin prisklass.

Jag tycker det beror mycket på din budget och dina krav. Den största nackdelen med dessa objektiv är att de är ganska ljussvaga - har en liten maximal bländare. Om du har en objektiv med större bländare, t ex 2.8 (ju mindre tal desto större bländare) har du större frihet och möjlighet i ditt fotograferande. För vissa typer av bilder är det ointressant - för andra helt avgörande.

Jag tycker gott du kan satsa på kitet med de båda gluggarna. Du kommer säkert bli nöjd och det är väldigt prisvärt. Om du själv tycker att bildkvalitén inte duger när du fotat några månader - ja då - och först då, är det dags att ta fram stora plånboken. Du bör kunna sälja kit-gluggarna på begagnat marknaden och få igen en hel del av det du betalat.

Fördelen med att köpa kit-gluggarna är att det ger dig en prisvärd start och möjlighet att känna på vad du vill inrikta dig på. Det gäller att komma igång - först då vet man ju egentligen vad det är för gluggar man vill ha.

Lycka till!

Mvh
Anders

Har hittat detta Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS kostnad 6390kr
Men förstår jag allting rätt så är detta objektivet bara något billigt skit som följer med för att man ska komma igång..

Nej, nej, nej. Det är ett billigt objektiv, men inte alls något skit. Jag vet att du kommer få info om hur plstigt och kasst det är, men det säger i min värld mycket mer än om dem själva än om objektivet. Jag har sålt naturbilder,tagna med det objektivet, som Naturhistoriska/Cosmonova använt till reklambilder på tavlor på stan. Duger det för dem, så duger det för de flesta motiv.

När du läser inlägg där någon försöker få dig att köpa en dyrare kamera eller ett dyrt objektiv - gå in på deras sida och titta på vad de lagt upp för bilder. Då kan man lättare värdera deras råd.

Det paket du beskriver är ett bra paket som du kommer kunna ta bra bilder med. Framförallt om du prioriterar fotande och bildresultat före mätvärden och testkurvor.

Hej
Värt att ta med i beaktingen redan från början...vad det lider kommer du att vilja komplettera din utrustning med fler/bättre objektiv osv...
Till både Canon och Nikon finns ett stort utbud av både nytt o begagnat, och även 3:dje partstillverkarna, satsar mer på dessa märken.
Mvh Patrik
Finns mycket beggat till sony åxå (gamla minoltagluggar går som smör i solen) + Sigma kommer starkt till Sony nu med flera HSM-gluggar!!!

En sak till, du skriver att du kommer att fota mycket barn och familj. Så här års sker det ju oftast inomhus och då ofta med blixt.

Den inbyggda blixten på en systemkamera är mycket bättre än på en kompakt MEN om du vet med dig att du kommer att ta en del blixtbilder - satsa på en extern blixt, tex Canons 430. Det blir en enorm skillnad! Av alla de fotoprylar jag köpt är blixten den som givit mest "WOW"-känsla.

Mvh
Anders

En sak till, du skriver att du kommer att fota mycket barn och familj. Så här års sker det ju oftast inomhus och då ofta med blixt.

Den inbyggda blixten på en systemkamera är mycket bättre än på en kompakt MEN om du vet med dig att du kommer att ta en del blixtbilder - satsa på en extern blixt, tex Canons 430. Det blir en enorm skillnad! Av alla de fotoprylar jag köpt är blixten den som givit mest "WOW"-känsla.

Mvh
Anders

Alltså räcker det gott och väl att börja med följande..
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS kostnad 6390 kr
och sedan alleftersom uppgradera sig till olika objektiv osv

Ja, om du har valt att gå Canon-stigen så är D450 en bra bra kamera och kitobjektivet är tillräckligt bra att börja med. Tänk på att många är väldigt kräsna här på Fotosidan med bildkvalitet och även byggkvalitet på objektiven och rekommenderar alldeles för dyra saker till nybörjare så här har du fått ett vettigt förslag.

Som AFJ skrev så är en blixt det som ger WOW-känslan i bilderna, men börja med att köpa kameran och fota loss allt för vad sensorn håller. När du sedan vet vad du vill göra med bilderna kan du uppgradera dig. Har du möjlighet ska du låna en blixt av en kompis, eller kanske gå in i en kameraaffär och prova lite.

Sedan kommer ju frågan om du ska köpa en Canon 430EX eller välja ett tredjepartsmärke som Soligor, Metz, Dörr, Sigma etc. men det är en senare fråga du får ställa här.

Spring iväg och köpa och ut och fota!

Alltså räcker det gott och väl att börja med följande..
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS kostnad 6390 kr
och sedan alleftersom uppgradera sig till olika objektiv osv

Visst räcker det!

Å andra sidan kostar det "bara" 2.500 extra för att få tele-zoomen också... :)

Mvh
Anders

jag hade köpt en extern blixt direkt...

inomhus på kvällen kan man ligga på f2.0 ISO 800-1600 för att få en vettig tid...
med kitobjektivet är det nästan kört att fota inomhus utan blixt... det är t o m jobbigt med ett 2,8...

den inbyggda blixten ger ett riktigt tråkigt ljus..

med en extern kan du vinkla upp den i taket eller en vägg och då kan du välja bländare och slutare efter behag...

så tänk på att springade ungar med ett objektiv med maxbländare 5,6 innebär dagtid utomhus för att vara hyfsat säker på att få en bra bild utan blixt...

tror en extern blixt är det bästa familjefotografen kan köpa för att höja kvaliteen på sina bilder...

Hej
Mvh Patrik

Det här är så typiskt fjantigt på FS Forum, har man Canon eller Nikon, då måste alla andra oxå köpa dessa kameror/objektiv!
Vill du komplettera osv..... då har Canon och Nikon stort utbud ....
Utbudet är stort hos både Canon och Nikon, javisst, men är det något argument, hur många har råd att köpa alla dessa objektiv då?
Kostar en förmögenhet, minst!
För en nybörjare, samt även för en avanserad fotograf, har alla större tillverkare, t.ex. Canon, Nikon, Sony, Pentax, Olympus, tillräckligt med lämpliga objektiv, för vad fotografen blir intresserad av.
Normalt brukar en amatör fotograf använda sig av 2-3 stycken olika objektiv
Däremot bör antiskaken (AS) sitta i kamerahuset, inte i objektivet, det är min åsikt, jag vet att Canon och Nikon inte har den uppfattningen, ännu, iaf.
:), :), :)

Däremot bör antiskaken (AS) sitta i kamerahuset, inte i objektivet, det är min åsikt, jag vet att Canon och Nikon inte har den uppfattningen, ännu, iaf.
:), :), :)

Jag både hållar med och inte håller med. Stabilisator av sensorn är mycket bra då det fungerar med alla objektiv, nackdelen är att sökarbilden inte blir stabiliserad som det blir med optisk stabilisator, vilket är en betydande nackdel när man använder längre brännvidder.

Idealet vore givetvis att ha möjlighet till båda varianterna. Men att hävda att stabilisatorn bör sitta i just huset kan jag inte skriva under på.

För en nybörjare, samt även för en avanserad fotograf, har alla större tillverkare, t.ex. Canon, Nikon, Sony, Pentax, Olympus, tillräckligt med lämpliga objektiv, för vad fotografen blir intresserad av.
Normalt brukar en amatör fotograf använda sig av 2-3 stycken olika objektiv
Även om man bara har 2-3 objektiv så är det naturligtvis en fördel att ha flera alternativ när man köper in objektiven, särskilt vad gäller begagnat. Det underlättar betydligt möjligheten att både få tag på rätt objektiv men även att få ett bra pris.

Varning för ironi!

Det enda vettiga för en nybörjare är att satsa rejält från början. Det lönar sig i längden. Mitt professionella råd är därför att köpa lite enkel professionell utrustning från början så följ listan slaviskt så kanske du kan lära dig att fota och faktiskt tycker att det är roligt också.
Kamera:
* Canon har släpt sin Canon 5DMKII i dagarna. Rätt billig faktiskt. 23kkr.
Objektiv:
* Canon 16-35/2.8L, 13kkr
* Canon 50/1.2L, 13 kkr
* Canon 24-70/2.8L, 11 kkr
* Canon 70-200/2.8 (IS), 18 kkr
* Canon 200/2L IS, 40 kkr
Blixt:
* 2-3 stycken Canon 580EXII, 5 kkr st

Sådär, då har du en vettig inköpslista så att du kan börja fotografera! Det går loss på ca 120 kkr, men du ångrar dig garanterat om du köper billigare prylar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto