Den första av de två gillar jag väldigt mycket. Som nybörjare kan man hoppa in på vilken sida som helst, ta till sig av det som står på sidan, packa ner kameran i väskan och gå ut och göra likandant. Och POFF, så har man en likadan bild som i boken. Direkt från första minuten. Man får resultat och det är roligt. Och det är roligt igen, och igen, hela tiden. Och man blir nyfiken på att lära sig mer och det är roligt att lära sig mer.
Nått som är segt som tusan som nybörjare är böcker som redan på första sidan förklarar att kameran kommer explodera och alla fotomotiv att utplånas från jordens yta om man bara vågar ta en enda bild innan man läst alla kapitel, eller ve och fasa, vågar ta en bild i gröna läget.
Lika odugligt som nybörjare är att bli överöst med miljoner glada tillrop om tusen inställningar. Jag kommer fortfarande ihåg min första dag i lokala fotoklubben. Det första jag fick höra var att mitt stativ från netonnet var helt kasst och det borde vara böter att ens försöka använda ett sånt dåligt stativ. Jag lade ner mitt stativ i ryggväskan och fotade på fri hand, höll masken och lotsades som inget. Då upptäckte nån att jag hade gröna läget. De goda råden haglade.
Sen när jag ville visa vad jag tagit, så var ingen intresserad. Då gick jag hem.