ANNONS
Annons

Nybörjare utan kunskap

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Håkansson

Aktiv medlem
Har nyligen köpt en Canon 450D med kit objektiv(18-55). Har börjat lära mig vad bländare och slutartid är. Har tagit lite bilder som jag tycker är fina men jag vet ju inte OM de är fina i andras(era, experternas) ögon. Hur ska jag göra? Kan jag ladda ner en bild, få lite feedback, börja om med en ny bild o.s.v? Vart ska jag då ladda ner den nånstans. Här i forumet?

Hans

Om du själv gillar bilden så är bilden bra. Glöm inte det. Glöm aldrig det. Glömt aldrig det i framtiden heller. Det kommer att komma tillfällen du glömmer det i alla fall.

Säger efter mig: Om jag gillar min bild så är den bra. Om jag gillar min bild så är den bra. osv.

Allvarligt talat, bilder är mycket en fråga om tycker och smak. Spelar ingen roll om man är expert eller inte. Jag tycker din bild är fin, även om det finns rätt gott om bilder på blommor på forumet. Den är riktigt skaplig för att vara första uppladdninen. Nu gäller det att ta ännu flera bra bilder.

Om du själv gillar bilden så är bilden bra. Glöm inte det. Glöm aldrig det. Glömt aldrig det i framtiden heller. Det kommer att komma tillfällen du glömmer det i alla fall.

Säger efter mig: Om jag gillar min bild så är den bra. Om jag gillar min bild så är den bra. osv.

Allvarligt talat, bilder är mycket en fråga om tycker och smak. Spelar ingen roll om man är expert eller inte. Jag tycker din bild är fin, även om det finns rätt gott om bilder på blommor på forumet. Den är riktigt skaplig för att vara första uppladdninen. Nu gäller det att ta ännu flera bra bilder.

Helt rätt Göran!

MEN, jag tycker man istället för att jämföra sig med "experterna" på fotosidan så ska man jämföra sina bilder med de stora fotograferna genom historien och i nutid. Först då kan man ställa in siktet på att bli riktigt duktig.

En annan viktig sak är att aldrig vara nöjd, blir man nöjd med vilken bild som helst så kommer man aldrig att lära sig något nytt. Det måste hela tiden finnas en drift att bli bättre och förstå varför man tycker vissa bilder är bättre än andra.

Välkommen Hans !

Nu när du har laddat upp en bild så kan det vara en bra ide att lägga till bilden i en pool.
bildkritik mjukstart kan ju vara en ide, se dig sen om efter eventuella grupper som kan vara intressanta.

Fotosidan är otroligt bra start där det finns mycket kunskap och många hjälpsamma människor. samtidigt får man vara medveten om att det är väldigt stort så det kan vara bra att ta lite i taget kanske :)

Bläddra runt och lycka till med dit fotograferande.

tack för alla kommentarer. Jag tycker bilden är bra. Tänker ändå på om jag kunde h´gjort något för att få bilden bättre. Skärpan är bra i mitten och på sidorna men lite suddig inne i mitten av blomman. Kunde jag gjort något annorlunda för att få skärpa över hela bilden??

tack för alla kommentarer. Jag tycker bilden är bra. Tänker ändå på om jag kunde h´gjort något för att få bilden bättre. Skärpan är bra i mitten och på sidorna men lite suddig inne i mitten av blomman. Kunde jag gjort något annorlunda för att få skärpa över hela bilden??

Läs och lär om bländaren, och hur dess användning påverkar bilden? :)

Att ge dig tips om hur slutare, bländare etcetera funkar är inte alls särskilt effektivt. Det du borde göra är att montera din kamera på ett stativ (det finns väldigt billiga stativ på clas ohlson).

Sedan så tar du fram din blomma igen och provar dig fram! Med slutartider, iso, bländare med mera...prova.prova.prova.prova. Variera ditt motiv och prova att laborera med alla tänkbara inställningar. På detta vis så kommer du allteftersom bli snabbare, smidigare och säkrare i dina val av inställningar. Till slut kommer du att direkt veta vilka inställningar du behöver för att uppnå det resultat du vill få fram med din bild.

Men i regel så funkar det såhär med bländare: Litet bländartal, (stor bländaröppning), kort skärpedjup.

Stort bländartal (liten bländaröppning), långt skärpedjup.

Jag skulle tippa på att du behöver bländare 8 för att få hela din blomma skarp.

Jag tycker inte man skall börja med att mixtra med bländaren, även om man naturligtvis skall göra det snart nog. Jag tror det är mycket viktigare att försöka komponera bilden i första hand. Hans ville gärna ha mer skärpa över hela bilden för han tycker skarpa bilder är bra. Då är bländarleken helt rätt. Jag tycker det är snyggt med lagom oskärpa här och där för att jag har sedan åratal programerats att oskärpa är ett sätt (av flera) att skapa djupkänsla i bilden.

Men skall jag ge nått tips ur min synvinkel (vilken inte är bättre än någon annans tips) är att flytta pistillen (eller vad det heter på blomman) till höger i bilden ungefär 2/3 delar av bilden. Eftersom pistillen pekar uppåt kanske man kan flytta ner den en smula med. Eftersom den pekar åt höger kanske pistillen skall vara heller 1/3 del åt vänster istället?

Bra grej med bilden är att bakgrunden är mörk. Om det var avsiktligt vet jag inte. Kanske man kan gå närmare så bakgrunden bara syns på ena sidan. Kanske släppa in lite mer bakgrund?

Inte världens bästa tips till Hans, men för en del andra som känner att man kört fast i utvecklingen är att lägga undan kameran och gå ut och fotografera med Mobiltelefonen. Då finns det inga knappar att mixtra med.
Det är väldigt nyttigt, tycker jag. Man får anstränga sig lite.

Bilagor

• DSC_0039.jpg
    DSC_0039.jpg
    18.6 KB · Visningar: 431
  • DSC_0087.jpg
    DSC_0087.jpg
    32.6 KB · Visningar: 427
Jag tackar och suger åt mig av alla era tips. Som sagt jag är en nybörjare som inte vet nåt nästa;) Alla tips är bra. Återkommer med fler bilder. Att bilden blev mörk i bakgrunden är omedvetet. Rummet var mörkt och endast blomman belystes. Hade ett enbent stativ men ett trebent hade givetvis gjort att bilden blivit skarpare och en längre slutartid hade kunnat användas.

Jag lovar det kommer fler bilder....

Jag är nybörjare sedan ca 6 månader och vill gärna rekommendera två böcker som har fått igång mig på ett bra sätt:

Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter. Massvis med bra tips som kan få igång nybörjaren (finns även del 2)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163609150

Fotografering med rätt exponering - en bok som reder ut förhållandet slutare, bländare och ISO en gång för alla.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=916360941X

Dessa böcker tillsammans med en massa experimenterande har hjälpt till att öppna upp en värld för mig där jag kan fortsätta att utvecklas inom fotografering. Ju mer man lär, dessto mer inser man vad det finns att lära. =)

Senast ändrad:
Den första av de två gillar jag väldigt mycket. Som nybörjare kan man hoppa in på vilken sida som helst, ta till sig av det som står på sidan, packa ner kameran i väskan och gå ut och göra likandant. Och POFF, så har man en likadan bild som i boken. Direkt från första minuten. Man får resultat och det är roligt. Och det är roligt igen, och igen, hela tiden. Och man blir nyfiken på att lära sig mer och det är roligt att lära sig mer.

Nått som är segt som tusan som nybörjare är böcker som redan på första sidan förklarar att kameran kommer explodera och alla fotomotiv att utplånas från jordens yta om man bara vågar ta en enda bild innan man läst alla kapitel, eller ve och fasa, vågar ta en bild i gröna läget.

Lika odugligt som nybörjare är att bli överöst med miljoner glada tillrop om tusen inställningar. Jag kommer fortfarande ihåg min första dag i lokala fotoklubben. Det första jag fick höra var att mitt stativ från netonnet var helt kasst och det borde vara böter att ens försöka använda ett sånt dåligt stativ. Jag lade ner mitt stativ i ryggväskan och fotade på fri hand, höll masken och lotsades som inget. Då upptäckte nån att jag hade gröna läget. De goda råden haglade.
Sen när jag ville visa vad jag tagit, så var ingen intresserad. Då gick jag hem.

Sen när jag ville visa vad jag tagit, så var ingen intresserad. Då gick jag hem.
Klös ut deras ögon och bryt deras pekfingrar... Alla är vi nybörare nån gång i livet, på allt.

On topic:
Hans, jag är själv nybörjare sen 1½år tillbaka med likadan kamera,underbar sak att börja med!
Jag har själv aldrig köpt några fotoböcker men älskar att pilla med mina prylar, auto funkar helt underbart det lilla jag har använt det, har dock en sak för att inte använda auto..ingen sport om det är lätt ;D

"Av" och "Tv" är två bra lägen att lära sig om exponerings tid (heter det så) och bländartalen om hur det funkar och liknadne. sen är det bara att hoppa på manuella läget när man vill :D (glöm inte att "av" och "tv" alltid funkar bra, även fast man är "mästare")

Och som dom tidigare sagt i tråden, var aldrig nöjd. Att aldrig vara nöjd så håller man suget uppe för att lära sig mer, alltid bli bättre. själv "knarkar" jag dom här forumen för att lära mig mer varje dag, funkar riktigt fint (enligt mig) och så har vi en rätt "Uppenbar" kolla på mkt bilder, försök analysera, läs kommentarer om hur andra har analyserat bilden så får du också en uppfattning om hur man "bör" göra :D

Good Luck, Have fun!

Då upptäckte nån att jag hade gröna läget. De goda råden haglade.

Nä, tyvärr så finns det rätt mycket besserwism inom fotografikulturen, men tack och lov är det ganska lite av den varan på det här forumet (men det finns!). Det finns säkert jättemånga nybörjare som har blivit så sågade i början att de har lagt av med sitt intresse, och det måste ju till varje pris förhindras. =)

Då upptäckte nån att jag hade gröna läget. De goda råden haglade.

Jag fattar inte varför man är så negativ till gröna läget. Visst kameran gör som tillverkaren anser är bäst utifrån vad kameran själv kan lista ut.

Ofta funkar det faktiskt rätt bra! Visst det blir fel ibland men herrejösses det blir det faktiskt i helt manuellt läge oxo.

Efter ett tag kanske man stör sig på vissa val som görs i gröna läget och då tar man helt naturligt något annat läge. (P,A,S eller M)

I mitt fall så stör jag mig på att blixten poppar upp i tid och otid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar