Annons

-=Nybörjare som vill köpa min första SYSTEMKAMERA-=

Produkter
(logga in för att koppla)

ferdibolezek

Ny medlem
Hej där.

Jag är en nybörjare inom systemkamera världen. Har tidigare bara fotat med min vanliga kompakt digitalkamera.

Vill gå över och börja fota lite mer seriöst och vill införskaffa mig en systemkamera.

All professionell hjälp uppskattas för en blivande systemkamera älskare.

Jag har kollat lite på Canon Eos 450D, Nikon D80, Nikon D90 och en
Pentax K20.

Vad har ni för tips om dessa vilken skall man slå till med???
Som sagt jag är en nybörjare.

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP AV ALLA FOTOOÄLSKARE!!!!!
 
1. sök och läs tidigare inlägg.
2. Ev. köp en billig begagnad först och prova dig fram för att se vad som passar dig bäst och vad du vill med kameran.
 
skulle både läsa och åka till inköpställe och kika och känna på kameror, dock skulle jag nog ha valt antingen nikon eller canon då de har större begagnat utbud på allt från objektiv till andra pryttlar.
som instegskamera funkar både 450 och d80/d90 och även de billigare i nikons sortiment, det är nog mera känsla i kameran som brukar bli avgörande i starten (hur den ligger i handen, menysystem etc.
 
Tja!

Tack för svaret. Men det jag är ute efter är lite hjälp, jag vill ha lite info om dessa från de som har någon av dessa kameror vad är bra och dåligt med dem och skillnader. Vad skall jag satsa på och vad rekommenderas?
 
har haft canon 400d och svågern har 450d tycker det är riktigt trevliga kameror i den prisklassen. kan gott rekommendera 450d, enda felet jag hade var att den var "lite" liten i handen men det löstes med ett batterigrepp.

/mvh micke
 
Tja!

Tack för svaret. Men det jag är ute efter är lite hjälp, jag vill ha lite info om dessa från de som har någon av dessa kameror vad är bra och dåligt med dem och skillnader. Vad skall jag satsa på och vad rekommenderas?

Det finns tusentals inlägg om denna eviga nybörjarfråga. Vad ska jag köpa?

Titta runt på befintliga trådar och kom med mer specifika frågor så får du förmodligen en massa relevant hjälp.
 
Hej där.

Jag är en nybörjare inom systemkamera världen. Har tidigare bara fotat med min vanliga kompakt digitalkamera.

Vill gå över och börja fota lite mer seriöst och vill införskaffa mig en systemkamera.

All professionell hjälp uppskattas för en blivande systemkamera älskare.

Jag har kollat lite på Canon Eos 450D, Nikon D80, Nikon D90 och en
Pentax K20.

Vad har ni för tips om dessa vilken skall man slå till med???
Som sagt jag är en nybörjare.

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP AV ALLA FOTOOÄLSKARE!!!!!

Använd sökfunktionen. Finns flera hundra trådar om det här. Lycka till!
 
Hej

Som Pentax ägare kan jag säga att jag värderar bildstabilisering i kamerahuset mycket och K20D är den enda av de modeller du tittat på som har inbyggd bildstabilisering och vädertätning som gör att kameran är tåligare mot regnstänk. D90 och K20D är lite större än 450D.

K20D är inte riktigt lika mycket "nybörjarkamera" som 450D med förprogrammerade motivprogram etc.

Det viktiga är hur kameran ligger i handen och hur ergonomin på knappar och sådant känns, Pentax K20D skall ju snarare jämföras med Nikon D300 eller Canon 50D.

Pentax originalobjektiv är generellt lite billigare än Nikon/Canon men vill du ha det allra bästa av objektiven skall du välja Nikon/Canon eller Sony men priset blir ju därefter.

Allt beror på vilken ambition du har när det gäller fotande. Alla du nämner är ju bra kameror med hög bildkvalitet.

Sedan finns det massor av proffsiga recensioner ut på nätet som jag tycker du skall titta på.
 
(Fredi, jag hoppas du inte tar illa upp att jag passar på att låna din tråd här då jag själv går i samma köptankar som du gör och det känns onödigt för mig skapa en helt ny tråd) :)

I alla fall, jag är väldigt sugen på en 450D, men det är en speciell funktion jag är ute efter som jag undrar om det är någon medlem här som vet om denna kameran har.
Detta kommer säkert gå till historien som årets noob-fråga, men finns det en möjlighet att "loopa" självutlösaren på denna kameran?
Det jag menar är om vi säger att jag fäster kameran i ett stativ och aktiverar självutlösaren till 10 sekunder så kommer kameran ta bilder kontinuerligt var 10 sekund tills jag går fram till kameran och avaktiverar självutlösaren.

Hoppas att det finns någon som vet vad jag menar, jag försökte att skriva det så simpelt som möjligt :)
Jag har hört att det finns trådlösa/IR/whatever självutlösare men då tas väl bilderna direkt vid nedtryckning på fjärrkontrollen och inte 10 sekunder efter nedtryck?

Tacksam för svar! :)
 
Hej där.

Jag är en nybörjare inom systemkamera världen. Har tidigare bara fotat med min vanliga kompakt digitalkamera.

Vill gå över och börja fota lite mer seriöst och vill införskaffa mig en systemkamera.

All professionell hjälp uppskattas för en blivande systemkamera älskare.

Jag har kollat lite på Canon Eos 450D, Nikon D80, Nikon D90 och en
Pentax K20.

Vad har ni för tips om dessa vilken skall man slå till med???
Som sagt jag är en nybörjare.

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP AV ALLA FOTOOÄLSKARE!!!!![/QUOTE

Det finns som redan sagt massor av trådar angående olika systemkameror. Det är många gånger en klar fördel med bildstabilirering. I Sony , Pentax och Olympus sitter stabiliseringen i huset och funkar därför med alla objektiv. Nikon och Canon har flera objektiv som har innbyggd stabilisering.

Du får av mig rådet att även titta på Pentax K10, en semiprokamera som nu finns till rena fyndpriser och Sony;s A200 och A300 som ett antal testare anser ge mest för pengarna. Troligtvis kommer du vilja köpa ljusstarkare och bättre optik när du blivit biten, så lägg inte alla pengar på ett onödigt dyrt hus - spar lite slantar till bra optik.

ha de
Urban H
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.