Annons

Nybörjare - ska köpa systemkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Annika.

Om jag vore du, skulle jag titta lite närmare på manuella systemkameror.
Dessa kan man få till ett mycket bra pris på begagnatmarknaden och om du skulle vilja köpa till objektiv i ett senare skede så är även dessa förhållandevis billiga.

Det är enligt min mening även oftast lättare att jobba med en manuellkamera, alla de nödvändiga funktionerna finns lättåtkomliga till skillnad mot många av de modernare kamerorna med en uppsjö av elektroniska finesser som du oftast inte har någon andvändning av.

Personligen tycker jag att Canon och Nikon kamerorna är övervärderade.

Leta runt lite känn och kläm på olika modeller
jämför kvalitet/pris.

Lycka till
Carl

Re: Re: Nybörjare - ska köpa systemkamera!

CJL skrev:
H

....Personligen tycker jag att Canon och Nikon kamerorna är övervärderade.

Nejdå, de är oftast bra. Jag tycker snarare att övriga modeller är undervärderade. Chinon, Konica mfl. har också en del minst lika bra kameror från 70-80-talet, för att inte tala om Olympus och Minolta...

Hej Mats.

Med övervärderad menar jag inte att det är dåliga grejer Canon och Nikon gör utan att man får betala en hel del pengar för deras prylar.

Har man en begränsad budget så tycker jag man kan titta på andra märken än dessa två för att få mer kamera/optik för pengarna,
ta t.ex. de märken du nämner där kan man utan problem få ihop en fin utrustning
kamera, vidvinkel, normal och kort tele för en fyra tusen kronor.

Jämför detta med vad du får om du plockar ihop en Nikon utrustning för samma summa pengar!

Ha dé
Carl

CJL skrev:
Har man en begränsad budget så tycker jag man kan titta på andra märken än dessa två för att få mer kamera/optik för pengarna,
ta t.ex. de märken du nämner där kan man utan problem få ihop en fin utrustning kamera, vidvinkel, normal och kort tele för en fyra tusen kronor.

Jämför detta med vad du får om du plockar ihop en Nikon utrustning för samma summa pengar!

I princip håller jag med dig och utöver de märken som nämnts så har även Pentax en del gamla trevliga kameror.

Däremot så vill jag säga att de som är priskänsliga ofta tittar i radannonser och då kan man hitta motsvarande Nikonsystem för ungefär samma kostnad.

Hmmmmm......

Canon A-1 med 24/2.8 1500:-
Canon FD 50/1.4 500:-
Canon FD 135/2.8 1000:-
Canon FD 200/2.8 1300:-

Tja... Övervärderat... :rolleyes:

4300:- för en riktigt bra utrustning....kanske något svag i ljusstyrkan ;) :D :cool:

Liknande ekvation går lika bra med Nikon, Olympus eller whatever.

Normaloptik 50mm!!!

:) Hej Annika (Akinna),
Kul att du tänker införskaffa en systemkamera.
Eftersom du tycks ha fastnat för Canon EOS 300, så tänkte jag förmedla mina tankar och erfarenheter.
Det viktigaste med kamerahuset (förutom att det är ljustätt) är att del ligger bra i dina händer.
Prova!
Själv har jag Canon och har haft en 28-80/3.5-5.6USM, föregångaren till 28-90, efter att jag köpte en 50/1.8MkII så gjorde jag mig av med 28-80an illa kvickt eftersom de flesta bilderna med den blev "oskarpa" och tråkiga (i jämförelse med 50an), däremot är zoom omfånget väldigt bra för en "resekamera".
Köp gärna ett 300-paket med 28-90-zoomen, men då den s.k. DC modellen, inte USM, och lägg mellanskillnaden på en 50/1.8. Prova sedan att använda båda objektiven och bedöm dina bilder själv. Fastnar du för zoomens fördelar så kanske du kan leva med dess nackdelar också.

// Patrik

Ps. USM Ultra Sonic Motor, är en extremt tyst och väldigt snabb motor inuti objektivet. Motorn tar hand om Autofokuseringen, som då går lite snabbare och tystare än med en DC-motor.
MEN bilderna blir INTE bättre, och eftersom skillnaden är ca 11-1200 kronor, så är det i mitt tycke bättre att lägga pengarna på en 50/1.8, som ju faktiskt är otroligt bra. Ds

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar