Annons

Nybörjare söker digital systemkamera med begränsad budget...

Produkter
(logga in för att koppla)

360

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag är ny här och har en första fråga som säkerligen ställts väldigt många gånger innan...

Är just nu i valet och kvalet av att köpa min första digitala systemkamera, då min kompaktkamera dött och mina visioner av att lära mig ta kort "på riktigt" blivit större och större.

Jag är ute efter en kamera att kunna växa i, samtidigt som den är relativt lättanvänd.
De situationer den kommer användas främst inom är motorevenemang (främst mässor) samt till viss del sportbilder (skid & vattensport).

Min budget är väll inte helt fast, men eftersom detta blir min första kamera och jag ännu inte har någon vidare erfarenhet, lägger jag mitt "max" vid 6500:- "inkl. allt" nödvändigt för en nybörjare...

Är det någon idé att spinna vidare på dessa riktlinjer för att få en kamera som jag inte växer ur direkt?

Vore kul om ni ville hjälpa en nybörjare med en bra start, är bara en dröm som sagt, och jag har inga kameraintresserade vänner att fråga om hjälp.

Hälsningar, Erik
 
om max är 6500 kr så får vi hoppas att folk bara rekommenderar instegsmodellerna, och inte 30d/d200 osv.

Du kan välja mellan smakerna:

Vanilj (Canon 400/350d basic, allround, lite tråkig, men funkar till många tillbehör)

Jordgubb (Nikon d50/d40, lite skönare att hålla i, mångas favorit passar oxå till många tillbehör)

Nötkrokant (Olympus e-400, mycket "korn" i)

Citronsorbet (Pentax k100d)

Choklad (Sony a100)


(har jag glömt ngn?)

du måste testa att hålla i dem, och trycka på knapparna, onödigt att köpa säljarens favorit om den inte är rolig att hålla i)

kolla runt om du kan få låna en av någon nån dag och plåta med så kan du känna efter vad du behöver.

instegsmodellerna kommer du förr eller senare växa ur när du vill ha tätning, högre hastighet och fler mätpunkter mm, men alla instegskamerorna levererar bra bilder.

Tänk på att kameran är den lilla investeringen, det är optiken som drar iväg.
 
skulle nog rekomendera k100d för de pengarna, är mycket nöjd med min, och klart bättre grepp än canon 400d
 
Damoor skrev:
greppet på Sony a100

är ju årets kass?

Nja, nu tror jag ju inte att alla har likadana händer som dig, men visst kan jag hålla med om att det inte kändes helt perfekt för mig heller...
Det finns folk som tycker att det är ett skönt grepp också.

Jonatans tips är bra, känn på kamerorna i butik. Känslan är viktig!
Och mig veterligen så är ingen av de föreslagna dålig, de har bara olika egenheter... Sök här på forumet så hittar du massor av info och omdömen om dem.

/Fredrik
 
Damoor skrev:
greppet på Sony a100

är ju årets kass?

Varför inte låta Erik besluta?
För att ett grepp inte passar dig behöver det väl inte innebära att det är fel för alla, vi har ju som bekant alla olika händer, eller hur?

Erik, kolla även här

Mvh/Peter

Sorry, missade Fredriks inlägg!
 
Senast ändrad:
Bästa köp är Pentax K100D OM du gillar känslan. Känn o kläm! Vad du än köper så kan det inte bli fel, så likvärdiga är de. Pentaxen är lite mer likvärdig än de andra eftersom de bjussar på antiskak och lägsta pris. Sonyn som nämns är väl lite dyrare än angiven budget, eller har den sjunkit till 6500?
 
Oj... vad snabba ni var att svara!
Tack för hjälpen hitintills, idag blir det att gå och känna på de ni rekommenderar och höra lite med folket i fotobutiken.
Skriver ikväll igen för mer feedback...

Hälsningar, Erik
 
När jag letade systemkamera råkade jag ut för att en modell satt som gjuten i näven. När jag letade efter knapparna hade fingrarna själva redan hittat dem... Råkar du ut för något liknande så köp den kameran. Fingrarna vägrar ju ändå släppa den.

Tekniskt sett duger nog vilken som helst av de uppräknade modellerna.

Fotar du mycket motorsport och action kanske du bör titta på vad ett ljusstarkt teleobjektiv, sisådär 200mm/2.8, kommer att kosta. Det är inte bara själva kameran som är dyr...
 
Hej

Tycker även att du ska titta på Super-zoomarna för du får mycker mera kamera för pengarna i den prisklassen. Men ställ kravet att dom kan fotografera i RAW så du har chans att fixa till bilderna efteråt.

Om du är sportfotograf så är snbbhet viktigt och då kanske du ska titta på Fuji Super zoom. Tyvärr så har inte Fuji optisk bild stabilisering men deras sensorer är bättre och snabbare än konkurenterna som kompenserar detta. Vill du ta kort på rörande föremål så har du inte alltid glädje av optisk bildstabilisering utan du är mera intreserad av ljusstark optik och en sensor som klarar av att ge bra bilder på högre iso tal.

Ta även en titt på Fuji Finepix S9600 innan du bestämmer dig.

Tänk på att Kit objektiven är inte så bra....

// Fredirk
 
360 skrev:
... har en första fråga som säkerligen ställts väldigt många gånger innan...

Sökfunktionen här i forum är väldigt bra, och de flesta frågor har ställts förr. Ett inlägg i en gammal diskussion knuffar upp den som aktuell igen.

Fast just den här frågan går säkert bra. Det dräller av folk som gärna talar om att just deras kamera är bäst och att du skall ha en likadan. :)
 
Nu är vi där igen!
Åter, för 10000:e gången, vilken kamera är bäst?
Svaren bara ramlar in, från ägararna till sin absolut bästa kamera, - alltså min egen kamera är bäst, Canon är bäst, nej, Nikon är bäst, Sony brusar för mycket osv., greppet tyckte inte jag var bra, - det var vad den personen hade att berätta, verkligen halvdan info!

Varför inte gå runt till olika fotoaffärer, känna på de olika kamerorna, kolla priser ....
Så brukar alla seriösa fotografer göra.
 
fredrikru skrev:


Tänk på att Kit objektiven är inte så bra....

// Fredirk [/B]

_________________________________________________

Förutom Nikons nya 18-55II (som sitter på D40), som är riktigt bra. Men det kan ju inte du veta eftersom du inte har testat.

Hälsningar

Adam
 
Något att fundera på är vilka kameror som funkar med skid och vattensport. Står man en bit ifrån så funkar väl de mesta men ska man komma nära så bör du kanske kika på nåt lite mer robust, typ en gammal nikon d1 eller dyl...
 
Okej, nu har jag idag varit i den lokala fotoaffären och fått mig lite information av, som det verkar, en kunnig kille.

De hade endast d40 & d80 inne, men Canon 400d & Pentax k100d var påväg.

d40 vart skön att hålla i tycker jag, och finesserna verkar vettiga. Kul att du Adam skrev att kitobjetivet vart bra, ger ju ett + i kanten för just den kameran.
Pris i butiken 6495:- (7000:- m. väska & minneskort)

Citat KG Stolt (HDFS):
"Pentaxen är lite mer likvärdig än de andra eftersom de bjussar på antiskak och lägsta pris."
- I min lokala fotobutik vart denna dyrare än både Canon & Nikon... Ovanlighet?

I helgen väntar en tur till Kalmar för att känna på andra modeller.

Kameraletandet har ivartfall tagit start ;)
Tack igen för lite nybörjarfeedback!
Hälsningar, Erik
 
Hm...om budgeten nu är begränsad (när är den inte det förresten?) så kanske det bästa alternativet är att snoka rätt på nåt bättre begagnat?
 
Tyckaren skrev:
_________________________________________________

Förutom Nikons nya 18-55II (som sitter på D40), som är riktigt bra. Men det kan ju inte du veta eftersom du inte har testat.

Hälsningar

Adam

Beror på vad man har för referenser. När man märker att kompakt kameran (Yashica T5) ger bättre resultat än kit gluggen på systemkameran vid samma brännvidd då blir man sur.....

I detta fall och i denna prisklass så undrar jag om man får bättre resultat av en bra super zoomare än av billig systemare och kit glugg. Är det någon som har testat?

Lägg inte pengar på prylar utan gå ut och plåta istället. Låt behovet växa.....Själv ska jag ersätta min kassa kit glugg med något bättre..

// Fredrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.