Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare -Min första systemkamera...

Produkter
(logga in för att koppla)

jaxzo

Ny medlem
Nu är det så att jag är sugen på att köpa system kamera.

Det jag har hittat och är sugen på är Nikon d3000 och Canon 1000d och båda är med ett "paket" med två objektiv. Nikon: 18-55mm och 55-200mm. Canon: 18-55mm och 75-300mm.

På nikon kameran ligger priset på 8000;- och Canon kameran ligger på 6000;- båda med två objektiv...

Är det någon av dessa ni skulle föredra (vet att d3000 inte kommit ut än så kanske svårt att säga när ni inte testat den?) och i så fall varför.

Tänk på att jag är nybörjare och kommer att fota allt möjligt, sport, djur, natur osv.

Om någon försöker pracka på dig en Canon 75-300 mm anser jag du ska lägga benen på ryggen och springa så länge du orkar.

Vilken kamera du väljer spelar för övrigt ingen roll. Till en nybörjare lär båda ha kapacitet som överstiger din egen en bra stund, så du växer inte ur dem meddetsamma.

Men om du köper Canon i den här klassen, med två objektiv, ska du se till att få EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS och som komplement EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS. De är bland det mest prisvärda du hittar hos Canon.

Den där 75-300 är en hyllpelle som någon vill bli av med...

Men om du köper Canon i den här klassen, med två objektiv, ska du se till att få EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS och som komplement EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS. De är bland det mest prisvärda du hittar hos Canon.

Exakt detsamma gäller Nikon, ska kanske tilläggas. 18-55 resp 55-200 med VR (bildstabiliserin, motsvarar Canons "IS") är synnerligen prisvärda objektiv som få "växer ur", även om man kanske vill ha robustare grejor efter hand.

Exakt detsamma gäller Nikon, ska kanske tilläggas. 18-55 resp 55-200 med VR (bildstabiliserin, motsvarar Canons "IS") är synnerligen prisvärda objektiv som få "växer ur", även om man kanske vill ha robustare grejor efter hand.

Jaa det är VR på dom objektiven som kommer med. Men då gör jag alltså "rätt" att köpa 2 objektiv? För jag tänkte som så att det är lika bra att köpa 2 objektiv redan från början så man klarar i ett tag, eller har jag fel? :p

Jaa det är VR på dom objektiven som kommer med. Men då gör jag alltså "rätt" att köpa 2 objektiv? För jag tänkte som så att det är lika bra att köpa 2 objektiv redan från början så man klarar i ett tag, eller har jag fel? :p

Nejdå. Har du pengarna, kan det vara en bra idé. Slå till, du. Om det blir Nikon eller Canon spelar inte så stor roll, huvudsaken är att kameran passar dina hönder. Viss hänsyn kan du ta till ev. kompisinnehav av systemkamera också, så ni kan låna optik och annat av varann.

Per.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto