Annons

Nybörjare med problem med framkallning (bilder)

Produkter
(logga in för att koppla)

ericolito

Medlem
Hej!

Jag hittade till min stora glädje min gamla kamera i källaren för några veckor sedan och fick idén om att jag borde börja framkalla mina egna negativ. Jag har sedan dess hunnit skaffa kemikalier och en dosa för framkallning av film, det har dock har det tyvärr inte gått så bra som jag hade tänkt mig.

Jag har ett återkommande fenomen på mina negativ, det -ser- ut som ljus har läckt in nerifrån, från matarhålen, men jag vet inte riktigt vad det handlar om. Negativen är ibland även lite grådassiga i tonen. Jag har spekulerat i att det kan vara på grund av agiteringen och har prövat lite olika metoder, och jag har även funderat över om det kan vara fixern som gör att det blir fel.

Finns det någon här som har några idéer? Jag har framkallat 3-4 rullar och samtliga rullar har haft denna defekt i varierande grad. Denna skada på negativen går i vågor längs med negativen och vissa foton blir därmed nästan helt skonade. Det är på grund av detta som jag misstänker agiteringen, att jag har agiterat på samma sida hela tiden så att vätskan har påverkat ena sidan av filmrullen mer än andra.

Jag använder mig av T-max 400 och Tx 400. Framkallare Paterson fx-39.

Hade varit jättejättetacksam för hjälp!! :)

Tre skräckexempel:
https://www.dropbox.com/sh/kym07z45nfjzi1c/ZUQn6TNeJq
 
Jag tror knappast att detta har något med agiteringen att göra, det ser ut som ljusläckage. Du har väl laddat dosan i absolut mörker? Om du gjort detta skulle jag kolla om kameran läcker ljus.
 
Det är på grund av detta som jag misstänker agiteringen, att jag har agiterat på samma sida hela tiden så att vätskan har påverkat ena sidan av filmrullen mer än andra.

Kanske är det bara jag som inte fattar något, men jag blir verkligen fundersam när du menar att du bara har agiterat på samma sida hela tiden.
Det går inte att agitera på samma sida hela tiden. Såvida du inte har haft i för lite vätska så att du genom vändning av hela dosan får blöta ner den del av filmen som inte täcks av kemi.
 
Tack för svaren!

Din hunch är helt korrekt, så se över hur du agiterar. Vad är det för tekniker du testat?

Den engelska termen för det är bromide drag, Photax kallar det för silverrinningar (< http://www.photax.se/mrkr/dsr/agitering.htm >)

Metoden som beskrivs på http://www.photax.se/mrkr/dsr/agiteringpatersondosor.htm är ganska bra, har jag funnit, jag kör en variant på den.

Jag gör ungefär som Photax föreslår. Normalt sett har jag agiterat konstant den första halvminuten och sedan en sådan agitering som på websidan per minut, Fast jag har gjort 4 vändningar på 10-15 sekunder istället för 2. Men det vore väl inte en nackdel om det handlar om silverrinningar egentligen? Kan det verkligen vara detta? I så fall är det väldigt frustrerande då jag varje gång jag framkallar verkligen har inställningen att jag inte skall få sådana. Hehe.


alf109: Jag tror knappast att detta har något med agiteringen att göra, det ser ut som ljusläckage. Du har väl laddat dosan i absolut mörker? Om du gjort detta skulle jag kolla om kameran läcker ljus.

Ja, visst gör det! Jag har laddat dosan under absolut mörker. Sen verkar det inte som att hela filmen har blivit exponerad för ljus utan att ljuset bara har kommit underifrån. Det borde inte vara fel på kameran då jag aldrig har haft några problem med den innan, men jag kanske borde testa en annan kamera.

Kijana: Kanske är det bara jag som inte fattar något, men jag blir verkligen fundersam när du menar att du bara har agiterat på samma sida hela tiden.
Det går inte att agitera på samma sida hela tiden. Såvida du inte har haft i för lite vätska så att du genom vändning av hela dosan får blöta ner den del av filmen som inte täcks av kemi.

Hehe. Det jag försökte säga var att jag har "lutat" dosan åt samma håll hela tiden när jag har vänt på den under agiteringen. Jag tänkte att jag kanske skulle rotera dosan något för att få en jämnare agitering.
 
Det kan inte vara så att du glömt att trä upp spiralen på den centrumpinne som är till för att hindra ljusläckage då locket inte är påsatt.
 
Det kan inte vara så att du glömt att trä upp spiralen på den centrumpinne som är till för att hindra ljusläckage då locket inte är påsatt.

Hej Lars. Nej, inte det heller. Jag använder mig av en Patersondosa och har centrumpinnen med den runda plattan riktad mot botten av dosan. Funderade ett tag på om den skulle vara uppåt istället, men det verkar inte så när man tittar på internet.
 
Det kan inte vara så att du glömt att trä upp spiralen på den centrumpinne som är till för att hindra ljusläckage då locket inte är påsatt.

Jag var nere i källaren och tittade lite på dosan nu. Centrumpinnen rör sig ganska fritt i dosan när jag har laddat den utan spiralerna (med spiralerna laddade är det ganska svårt att avgöra om det är pinnen eller spiralerna som skramlar). Kan detta ha någonting med saken att göra? Den kanske inte sitter tillräckligt tight mot botten av dosan?
 
Även om du bara har film på ena spiralen så sätt i 2 spiraler så kan de inte röra sig.

Men troligtvis beror detta på ljusläckage i kameran, prova en annan kamera.
 
Du har inte en scanning i färg av negativen? Alltså inte en positiv bild. Skulle kunna röra sig om ojämn/otillräcklig fixering där partierna med för dålig fixering blivit för täta. Hur fixerar du? Använder du färskt fix. Har du kollat på förpackningen om dess kapacitét/tider etc?

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Fenomenen på de tre bilderna ser inte lika ut. Den första vet jag inte vad det är för fel på, men kanske någon allmän slöja? Den andra bilden ser ut att vara för dåligt fixerad, eller att en kraftig kalkavlagring (ev dikroitisk slöja av metalliskt silver) bildats på filmen (risken för sånt ökar om man inte använder stoppbad). Den sista ser ut att ha fått någon ljusskada från perforeringarna, ev att det framkallat mera vid hålen. Skulle iofs kunna uppstå om framkallaren är för kraftigt spädd och den tar slut snabbt, men vid hålen finns mera oförbrukad framkallare än mellan dom (kan även uppstå vid för lite agitering.
 
Jag använder Tetenal superfix. På förpackningen står det att man kan blanda 1:3 - 1:9 och att man skall använda vätskan i 2-4 minuter. Jag använder alltid ny fix och blandar 1:9, använder sedan vätskan i 4 minuter. Agiterar på samma sätt som med Fx-39'an. En halv minut konstant och sedan 10-15 sekunder varje minut. Jag kanske borde testa en mer koncentrerad spädning?

Skall låna en kamera i helgen och framkalla en rulle från lånekameran samtidigt som en från min kamera i samma dosa. Samt testa en högre spädning av fixet. :)

Scannade in hela en hel remsa i färg. Man ser tydligt hur defekten går i vågor längs med negativet: https://www.dropbox.com/s/jvpq2ftwta5hj6f/Scan-121012-0001.jpg
 
Jag använder också Tetenal Superfix plus och där står att för film ska den spädas 1+4 vilket ger tider på 2-4 minuter. Vet inte var du fått fina uppgifter från? Kanske har du läst på fel ställe för där finns olika tider för maskinframkallning, tankframkallning och framkallning i liten dosa? Har du spätt 1+9 och fixerat 4 minuter kan det vara för lite. Jag späder enligt texten på förpackningen 1+4 för film i dosa och sen fixerar jag 4-5 minuter. Kanske har vi här fått en förklaring till en del av problemen?

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Hmm! Okej, tack för svaren. På min flaska står det 1+3 - 1+9 både under film- och pappersfliken. Jag har den minsta flaskan som går att köpa, kanske är ett tryckfel på den. Underligt. Hur som helst är det säkert bättre med en mer koncentrerad lösning. Jag gör så att jag blandar 1+4 och fixerar under 5 minuter nästa gång så får vi se vad som händer.

Hoppas att kunna framkalla under helgen då, med två rullar. Det skall bli intressant. :)
 
Hmm! Okej, tack för svaren. På min flaska står det 1+3 - 1+9 både under film- och pappersfliken. Jag har den minsta flaskan som går att köpa, kanske är ett tryckfel på den. Underligt. Hur som helst är det säkert bättre med en mer koncentrerad lösning. Jag gör så att jag blandar 1+4 och fixerar under 5 minuter nästa gång så får vi se vad som händer.

Hoppas att kunna framkalla under helgen då, med två rullar. Det skall bli intressant. :)

Tror dock inte detta löser alla problem. Du har också något mankemang med ljusläckage eller annat som ger randiga bilder.
 
Tror dock inte detta löser alla problem. Du har också något mankemang med ljusläckage eller annat som ger randiga bilder.

Hehe. Ja. Dessvärre. Men jag blir nog bara glad om det visar sig att det beror på ljusläckage i min gamla Konicakamera. Då vet jag vad jag skall göra åt det i alla fall. De resterande alternativen är så diffusa. Kanske kan vara framkallningsdosan med antar jag.
 
för att testa fixet tar du bara en filmsnutt från det du klipper av innan du laddar dosan och lägger i fix, den skall då klarna så den blir genomskinlig, fixeringstiden får man genom att dubbla den tiden detta tar. Om det skulle handla om fix framkallare eller agitering så är jag ganska säker på att det inte skulle se ut som dina exempel vilka tyder på ljusskador.

Bästa sättet att agitera är att vända dosan snabbt upp och ned och tillbaks, vänta en stund och göra om proceduren genom att vända dosan upp och ned och tillbaks igen åt andra hållet. En del väntar tills det bubblat klart i dosan efter det att de vänt den rätt innan de gör nästa vändning och då brukar man hinna med en vändning åt varje håll på 10 sek, själv vänder jag fyra gånger på 10 sek.

Ps. Jag har fått samma typ av ränder vid perforeringen när jag öppnade min kamera och hade missat att veva tillbaks filmen, när jag då stängde kameran igen och vevade tillbaks filmen blev den ungefär som dina bilder visar när jag framkallade, det är därför jag är nästan säker på ljusläckage.
 
Hehe. Ja. Dessvärre. Men jag blir nog bara glad om det visar sig att det beror på ljusläckage i min gamla Konicakamera. Då vet jag vad jag skall göra åt det i alla fall. De resterande alternativen är så diffusa. Kanske kan vara framkallningsdosan med antar jag.
Rinner vätskan ut?
Gör den inte det så är den ljustät. Ngt annat skulle förvåna mig väldigt mycket.
 
för att testa fixet tar du bara en filmsnutt från det du klipper av innan du laddar dosan och lägger i fix, den skall då klarna så den blir genomskinlig, fixeringstiden får man genom att dubbla den tiden detta tar. Om det skulle handla om fix framkallare eller agitering så är jag ganska säker på att det inte skulle se ut som dina exempel vilka tyder på ljusskador.

Bästa sättet att agitera är att vända dosan snabbt upp och ned och tillbaks, vänta en stund och göra om proceduren genom att vända dosan upp och ned och tillbaks igen åt andra hållet. En del väntar tills det bubblat klart i dosan efter det att de vänt den rätt innan de gör nästa vändning och då brukar man hinna med en vändning åt varje håll på 10 sek, själv vänder jag fyra gånger på 10 sek.

Ps. Jag har fått samma typ av ränder vid perforeringen när jag öppnade min kamera och hade missat att veva tillbaks filmen, när jag då stängde kameran igen och vevade tillbaks filmen blev den ungefär som dina bilder visar när jag framkallade, det är därför jag är nästan säker på ljusläckage.

Tackar så mycket för att du tar dig tid att förklara både om fixeringen och agiteringen. Jag skall testa att lägga en filmsnutt i fixet nästa gång jag framkallar. Får se vad som händer när jag testar en annan kamera nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.