Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare med problem med framkallning (bilder)

Produkter
(logga in för att koppla)
Förutom ljusläckage i något steg (vilket är svårt att säga) verkar du ha någon form av avlagring på filmen i bild nr 2. Den har både ljusskador och något som tyder på en avlagring/alternativt dålig fixering. Så späd inte fixet mer än max 1+4 nästa gång, använd stoppbad och till slut några droppar vätmedel i sista sköljvattnet.

http://gelatin-silver.blogspot.com
 
Jag använder Tetenal superfix. På förpackningen står det att man kan blanda 1:3 - 1:9 och att man skall använda vätskan i 2-4 minuter. Jag använder alltid ny fix och blandar 1:9, använder sedan vätskan i 4 minuter. Agiterar på samma sätt som med Fx-39'an. En halv minut konstant och sedan 10-15 sekunder varje minut. Jag kanske borde testa en mer koncentrerad spädning?

Skall låna en kamera i helgen och framkalla en rulle från lånekameran samtidigt som en från min kamera i samma dosa. Samt testa en högre spädning av fixet. :)

Scannade in hela en hel remsa i färg. Man ser tydligt hur defekten går i vågor längs med negativet: https://www.dropbox.com/s/jvpq2ftwta5hj6f/Scan-121012-0001.jpg

Hej !
Ser spontant ut om nått sorts ljusläck, skulle vilja se hela filmens bredd,
dvs ända ut till utanför kanten.

Vad är det för film ?
- Ny ?
- Gammal ?
- Hemmaladdad ?
- osv...

Det kan även vara filmkasetten som läcker.

//MW
 
Förutom ljusläckage i något steg (vilket är svårt att säga) verkar du ha någon form av avlagring på filmen i bild nr 2. Den har både ljusskador och något som tyder på en avlagring/alternativt dålig fixering. Så späd inte fixet mer än max 1+4 nästa gång, använd stoppbad och till slut några droppar vätmedel i sista sköljvattnet.

http://gelatin-silver.blogspot.com

Jag misstänker att det som ser ut som avlagringar kan vara en skanningsartefakt, för mig framstår detta med allt ifrån ränder till slöjning som ljusläckage.

Man måste misshandla filmen extremt med kemin för att komma i närheten av något sådant här, jag har aldrig lyckats med det och då skall gudarna veta att man inte varit så exakt i sina processer alla gånger, speciellt i början. Om filmen är dåligt fixerad brukar ju inte ge sig tillkänna i ränder och flammighet heller.

Tror att det kan bli ganska förvillande om man börjar snacka om bromidrinningar osv som man kan få vid stående eller semistående framkallning, detta ser helt annorlunda ut och brukar ge sig till känna som halos runt skarpa kanter med stora tonövergångar osv.
 
Bromidrinningar har jag inte nämnt, vet förresten inte vad det är. Ser bara det jag ser, något som ser ut som antingen en avlagring eller något som kan vara dålig fixering. Inverterar man färgscaningen ser det ut så här. I mina ögon ingen artefakt som uppkommit vid scanning, ej heller ljusskada, men jag vet ju inte? (ljusskada finns ju också där i form av det randiga, antingen från öppnad filmlucka eller ljusskada i dosan)
 

Bilagor

  • skadat neg.jpg
    skadat neg.jpg
    40.4 KB · Visningar: 139
Jag tycker inte att det ser ut som om ljuset har kommit in vare sig i framkallningsdosan eller i kameran, eftersom det finns ganska tydliga "kontaktkopior" av filmens perforerade kant inne i några av bilderna. Det här ljuset kan ha kommit in efter att kassetten har öppnats för att ladda spiralerna, men medan den fortfarande har varit hoprullad. Att laddningen alltså har skett utan att ha helt mörkt. Ljusskadan där man får perforationshålen att avbildas en liten bit in på bildrutan måste ha kommit till när filmen inte låg hårt rullad på spolen, utan i stället när den är borttagen från spolen för att laddas i spiralen, om det inte blev när filmen laddades in i kassetten.

Men det är helt vanliga ljusskador, och de har kommit till någonstans i hanteringen, men inte inne i framkallningsdosan, och de har ingenting med kemin att göra.
 
Så ni tror alltså att det räcker med rekommenderad tid för spädning 1+4 i fixet, även när man späder 1+9? (Han har alltså spätt mer än dubbelt mot det rekommenderade, utan att förlänga fixtiden.) Och att den mystiska flammigheten i mitten, även den beror på ljusskadan, och inte kan ha med den för korta fixeringstiden att göra? Att randigheten beror på ljusskada betvivlar jag inte, det är ganska självklart. Men att även det andra i mitten är en ljusskada eller artefakter vid scanning är väl inte så självklart?
 
Så ni tror alltså att det räcker med rekommenderad tid för spädning 1+4 i fixet, även när man späder 1+9? (Han har alltså spätt mer än dubbelt mot det rekommenderade, utan att förlänga fixtiden.) Och att den mystiska flammigheten i mitten, även den beror på ljusskadan, och inte kan ha med den för korta fixeringstiden att göra? Att randigheten beror på ljusskada betvivlar jag inte, det är ganska självklart. Men att även det andra i mitten är en ljusskada eller artefakter vid scanning är väl inte så självklart?

När man får en oframkallad och ofixerad bit någonstans på filmen, så beror det på att filmen har legat fel i spiralen, så att emulsionen ligger emot baksidan av filmen och vätskan inte kommer åt. Den har helt enkelt halkat in och lagt sig emot baksidan av ett varv innanför. Kanske mest sannolikt att det inre varvet har tryckts ut emot nästa vid laddningen, eftersom man skjuter in filmen i plastspiralerna.

Det är ett ganska vanligt fel när man använder Paterson eller Jobo spiral och inte är van. Det har aldrig hänt mig med metallspiral att det blir fel, eftersom de är mycket lättare att ladda.
 
Hej igen,

Jag satte några av negativremsorna i spiralen och gjorde (lite halvhjärtat) om fixeringsprocessen igen efter Alfs recept. Resultatet blev detta (svartvit scan den här gången): https://www.dropbox.com/s/3aljz51te9hrp02/Scan-121012-0002.jpg

Det är lite kalkavlagringar från vattnet på negativet osv, men som ni ser så gott som försvann ränderna vid perforeringshålen och det "mjölkiga" lagret som låg över negativen försvann även det.

Det kanske faktiskt är så att det blev så här illa bara för att jag hade spätt ut fixern alldeles för mycket?
 
För att besvara era frågor så använder jag mig av färskt inköpta Tmax- och Tx-rullar. Det kan gärna inte ha varit fel på alla filmer heller eftersom jag har framkallat en 4-5 gånger med samma problem i varierande grad.

Jag laddar spiralen i vad som jag i alla fall uppskattar som helt totalt absolut mörker. Jag sitter inne på toaletten som är avskild från vardagsrummet (där närmaste fönster är) med två dörrar, och även i vardagsrummet har det varit släckt och mörkt ute. Om det hade varit något ljusläckage här så borde det väl inte bara ha nått undre delen av filmen?

Tack för alla svaren, det uppskattas verkligen. Kul att jag kan underhålla er med detta mysterium. :D
 
Då kan det vara så att också där perforationshålen syns, att det inte är ljus som har åstadkommit felet, utan att filmen helt enkelt inte har laddats rätt i spiralen, så att den har legat något förskjuten emot ett yttre lager och på så sätt "kontaktkopierats" kemiskt/mekaniskt.
 
När man får en oframkallad och ofixerad bit någonstans på filmen, så beror det på att filmen har legat fel i spiralen, så att emulsionen ligger emot baksidan av filmen och vätskan inte kommer åt. Den har helt enkelt halkat in och lagt sig emot baksidan av ett varv innanför. Kanske mest sannolikt att det inre varvet har tryckts ut emot nästa vid laddningen, eftersom man skjuter in filmen i plastspiralerna.

Det är ett ganska vanligt fel när man använder Paterson eller Jobo spiral och inte är van. Det har aldrig hänt mig med metallspiral att det blir fel, eftersom de är mycket lättare att ladda.

Då var det alltså inte en ljusskada?
 
Och även det vi trodde var ljusskada hade alltså med kemin och fixeringen att göra. Ja så kan det gå när inte haspen är på... men visst syns det lite svaga ränder ändå?
 
Att filmen spårar ur händer väldigt lätt om den inte är tvärt klippt, utan lite snett. Det kan också vara att spiralen inte är riktigt torr när man laddar den. Då fastnar filmen och blir trög att få i, och när man tvingar in den kan den spåra ur. Det är väldigt viktigt när man ska ladda plastspiraler, att de är alldeles torra.

För att kunna klippa änden jämnt är det enklast om man inte drar in filmen helt i kassetten när man tar ur den ur kameran. Om man slutar veva när man märker att den släpper från upptagningsspolen, så att tungan hänger ut ur kassetten, kan man klippa filmen tvärt i dagsljus.

Om man behöver ladda dosan igen för att framkalla fler filmer kan man torka spiralerna med hårtork för att undvika att filmen hakar upp sig vid laddningen. Spiralen måste vara helt torr.
 
Nils, det var inte du som snackade om bromidrinningar utan det var någon tidigare i tråden. Detta var alltså inte menat till dig. Man lär så länge man lever, har aldrig råkat ut för något liknande när det handlat om fixering, alltså stråk som stämmer överens med perforeringen, däremot har jag fått ett nästan identiskt resultat när jag öppnade bottenplattan på Leican utan att ha spolat tillbaka filmen.

När det gäller fix så är det självklart att man inte skall köra med för utspätt eller uttjänt fix, står det 1+4 är inte 1+9 något alternativ, men dålig fixering som jag varit med om har ofta synts på att filmbasen inte klarnar utan behåller lite färg ofta rosa, men detta kan även bero på dålig sköljning. Det bästa är att ha någorlunda koll på hur många rullar och hur länge man kört med fixet. Dessutom brukar det ändra färg mot lite gult när det är dags att byta.
 
Att filmen spårar ur händer väldigt lätt om den inte är tvärt klippt, utan lite snett. Det kan också vara att spiralen inte är riktigt torr när man laddar den. Då fastnar filmen och blir trög att få i, och när man tvingar in den kan den spåra ur. Det är väldigt viktigt när man ska ladda plastspiraler, att de är alldeles torra.

För att kunna klippa änden jämnt är det enklast om man inte drar in filmen helt i kassetten när man tar ur den ur kameran. Om man slutar veva när man märker att den släpper från upptagningsspolen, så att tungan hänger ut ur kassetten, kan man klippa filmen tvärt i dagsljus.

Om man behöver ladda dosan igen för att framkalla fler filmer kan man torka spiralerna med hårtork för att undvika att filmen hakar upp sig vid laddningen. Spiralen måste vara helt torr.

Haha, ja. Jag känner igen mig lite här. Jag har flera gånger upplevt att filmen har varit trög att rulla på spiralen och det kan mycket väl vara som du säger. Jag vet också med mig att jag har klippt filmen väldigt snett vid ett flertal tillfällen. Jag skall testa att göra som du säger och försöka att inte rulla tillbaks filmen hela vägen i kameran så att jag kan klippa i dagsljus.
 
Och även det vi trodde var ljusskada hade alltså med kemin och fixeringen att göra. Ja så kan det gå när inte haspen är på... men visst syns det lite svaga ränder ändå?

Det som är kvar av ränderna kanske är där för att negativen var så ojämnt fixade från början? Jag skall testa att fixa i 5-6 minuter nästa gång med den här koncentrationen, hoppas på ett jättebra resultat!

Bör tillägga att omfixeringen tog bort ränderna helt på nästan alla foton som var skadade.
 
eureka!

Jag har framkallat en rulle nu och ränderna är helt och hållet borta! Jag spädde fixet 1:5 och hade i det under 6 minuter. Jag gjorde även som Urban tipsade och klippte filmen i dagsljus och jösses vad lätt det var att få på filmen på rullen. :)

Så, felet var en kombination av fel koncentration av fix och en slarvigt laddad rulle.

Tack för hjälpen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.