ANNONS
Annons

Nybörjare, lite tips

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat121029

Avslutat medlemskap
Hejsan, jag är som sagt ny på fotografering och detta är typ första gången jag håller i en kamera... just nu använder jag kamerans färdig inställda lägen såsom porträtt, landskap och så vidare,

Nu hoppas jag att jag har kommit i rätt forum, jag behöver nämligen hjälp med 2st saker

1. Bilden jag har tagit har blivit väldigt suddig nära kameran och långt ifrån kameran, den enda skarpa delen är mitten av bilden, hur kan jag göra för att undvika att det blir så nästa gång?

2. Jag skulle vilja förbättra bilden lite i photoshop, alltså inte manipulera det har jag inget intresse av utan jag vill få till skärpan och så vidare om det är möjligt..

bilden ligger här och är på 2mb
http://lappen.anderslejon.se/tmp/pictures/Orig/PB061777.JPG

Glömde att bifoga bilden i förminskat format 400xnånting, i fall att länken inte skulle fungera

Bilagor

• pb061777.jpg
    pb061777.jpg
    28.3 KB · Visningar: 990
1. Att den är väldigt suddig nära kameran och långt borta beror på att du har en väldigt liten bländare = kort skärpedjup. Bländaren är den delen i kameran som släpper in ljuset och en liten bländaröppning ger ett kort skärpedjup, tvärtom så ger en stor bländare ett längre skärpedjup.

Se om du kan hitta de manuella inställningarna för bländare på din kamera, då kan du prova dig fram och få lite förståelse för det. Bländaren är det som brukar anges med exempelvis sifforna 3.5 eller 5.6 osv.

Att du fått bilden skarp just i mitten men inte nära eller långt bort beror på att du har fokuserat på den delen av utsikten, det som är hitom fokuspunkten eller bortom blir helt enkelt suddigt för det är utanför fokus och med liten bländare blir ju det fokuserade området väldigt litet. Hade du fokuserat på bergknallarna i bakgrunden så hade de blivit skarpa och förgrunden oskarp.

Ska du ta en landskapsbild eller dylikt så ska du förmodligen ha så stor bländare som möjligt (det borde din kamera ha sett till när du använder de färdiginställda lägena, du kanske råkade välja fel till den här bilden?) eftersom man som regel vill ha hela bilden skarp då.

Hoppas att du förstår hur jag menar, det är inte helt lätt att förstå det och jag gör det egentligen knappt själv... :)

2. För att bättra på skärpan så kan du förslagsvis använda dig av "oskarp mask" ("unsharp mask") som du hittar under Filter - Skärpa (Sharpen). Det fungerar om bilderna är lätt oskarpa, i just det här fallet är dock oskärpan mycket kraftig och jag tror inte att du kan rädda den med hjälp av Photoshop när det är skärpa du är ute efter. Det är helt enkelt så väldigt mycket bildinformation som saknas för att programmet ska kunna skapa skarpa konturer.

Tack för ditt snabba svar, det kan hända att jag valde fel... förutom att det var första gången jag höll i en kamera så låg jag i vattnet med en torrdräkt och ett stort uw hus, det gjorde absolut inte saken lättare..

Jag har 3 lägen som kan vara intressanta för att ställa in allting

M, Manuell, man ställer in allt själv
A, Ställ in bländaren Manuellt, slutaren ställs in automatiskt (från 2.8 - 8.0)
S, Ställ in slutaren Manuellt, bländaren ställs in automatiskt (4" - 1/2000")

Vad skulle det kunna vara för skillnader mellan att köra med manuell inställning av bländare eller slutare?, prioriterar kameran olika saker såsom skärpa eller rörelse?

Jaja back to bilden denna information har kameran sparat i bilden och det är lite grekiska för mig..
Aperture = bländare

F-Stop: f/3,5
Aperture Value:
Max Aperture Value: f/3.1
ISO Speed Ratings: 80
Focal Length: 11.5 mm

Då undrar jag betyder det att kameran har använd 3.1 som bländar inställning? och om det har gjort det skulle bilden verkligen ha blivit mycket bättre om jag hade gått ner till 2.8manuellt, eller är det mer än så hade jag varit tvungen att ta det manuella läget och ha till exempelt stor bländare och en snabb slutare?

Och vad betyder resten av alla saker? ISO Speed, F-Stop och Focal-Length

Blev mycket frågor här men jag antar att alla börjar i den fasen innan man utvecklas och börjar förstå alla knäppa uttryck :)

Ett lite sidofråga: varför heter det en liten bländare t.ex. 2.8 när hålet är som störst och skärpedjupet som kortast. Borde inte en liten bländare vara när hålet är så litet som möjligt? Det är bara ord men jag tycker att det är förvirrande.

Det stämmer som du säger Örjan. Bengt har skrivit fel. 2.8 är stor bländare, och ger kort skärpedjup. 16 är liten bländare, och ger stort skärpedjup.

Det är storleken på hålet man pratar om, inte storleken på bländartalet. Ett stort hål ger ett litet skärpedjup, och ett litet hål ger ett stort skärpedjup.

sjoholm skrev:
Ett lite sidofråga: varför heter det en liten bländare t.ex. 2.8 när hålet är som störst och skärpedjupet som kortast. Borde inte en liten bländare vara när hålet är så litet som möjligt? Det är bara ord men jag tycker att det är förvirrande.

Det är inte förvirrande, bara man vet vad det betyder ;-)

Uttryck som "bländare 2.8" är en förkortning för "bländare = f/2.8", d v s bländaröppningen är lika med brännvidden delat med 2.8. (Och då blir ju ett litet tal en stor öppning.)

Orsaken till detta är att den exponering ett visst bländarvärde ger blir samma för alla objektiv.

MvH / Sven

Edit: Sen brukar man väl säga "liten bländare" om stora bländartal, och att "blända ner" när man går från ett litet (t ex 4) till ett stort (t ex 16) bländartal, d v s man pratar oftast om hålets storlek och det är bara skalan på kameran som är "bakvänd".

Senast ändrad:
Okej om jag har fattat det här rätt

liten bländare (så stort tal som möjligt) det betyder att det jag fokuserar på blir skarpt och resten blir suddigt?

stor bländare (så litet tal som möjligt) det betyder att det jag fokuserar på får mindre djup men fortfarande skarpt, det plockar även med bakgrunden/landskapet och det blir skarpt

stämmer det?, notera att jag även använt stor bländare när jag tog den bilden men det jag fokuserade på var det enda som blev skarpt

EDIT: skall kolla in den där sidan när jag kommer hem, sitter på praktiken nu

lappen81 skrev:
Okej om jag har fattat det här rätt

liten bländare (så stort tal som möjligt) det betyder att det jag fokuserar på blir skarpt och resten blir suddigt?

stor bländare (så litet tal som möjligt) det betyder att det jag fokuserar på får mindre djup men fortfarande skarpt, det plockar även med bakgrunden/landskapet och det blir skarpt

stämmer det?

:) Precis tvärt om! :) Liten bländare => stort skärpedjup! Stor bländare => kort skärpedjup.:)

*edit Om du tycker att det är jobbigt med bländartal, försök att använda ett landskapsprogram (med berg på). Det brukar ge liten bländare vilket brukar vara lämplig just för landskapsbilder liknande den du visar.

Senast ändrad:
timofej skrev:
:) Precis tvärt om! :) Liten bländare => stort skärpedjup! Stor bländare => kort skärpedjup.:)

Heh... Allvarligt skämtat, då blir ju skalan på kameran logisk igen:

Tumregle:

Stort bländartal ==> stort skärpedjup
litet bländartal ==> litet skärpedjup

Men å andra sidan riskerar man ju även att:

Stort bländartal ==> mycket skakningsoskärpa

MvH / Sven

lappen81 skrev:
...det jag fokuserar på får mindre djup men fortfarande skarpt...

Har läst ditt svar mer noggrant och tror att vi misslyckats förklara tydligt vad ett skärpedjup är. Det är just det du efterfrågar: avstånd från fokuseringspunkten (både framför och bakom) där motivet upplevs som skarpt. Alltså pratar man om ett stort skärpedjup betyder det att motivet är i fokus på stort avstånd från fokuseringspunkten. Kort skärpedjup - avståndet är litet/kort.

Okej, ja lite mer frågor :)

1. För ett landskap utan något objekt som skall ha bra skärpa, till exempelt ett fält eller som på min bild ovanför vågor, himmel

2. För ett landskap när man fotograferar till exempelt en person, men både personen och landkskapet ska ha en bra skärpa

3. För ett landskap när man fotograferar till exempelt en person, personen skall ha bra skärpa landskapet skall vara lite suddigt

1. Stort Bländartal
2. Stort Bländartal
3. Litet Bländartal

Och jo jag blev lite förvirrad, men jag tror jag har kunnat koppla ihop dom, kanske :)

Stort Bländartal = Liten Bländare = Stort Skärpedjup (skarpt även utanför fokuseringspunkten)
Litet Bländartal = Stor Bländare = Litet Skärpedjup (skarpt på fokuseringspunkten)

Det jag har använt till bilden ovan är ett Litet Bländartal och det innebär som ni sa att det jag fokuserar på blir skarpt och resten blir suddigt... blev det rätt nu?

EDIT: och jo visst kan jag använda kameans färdiga inställningar, men det kan vara bra att ha en förståelse hur allt fungerar :)

Senast ändrad:
lappen81 skrev:
Vad skulle det kunna vara för skillnader mellan att köra med manuell inställning av bländare eller slutare?, prioriterar kameran olika saker såsom skärpa eller rörelse?

Om jag inte är helt ute och cyklar här nu så tror jag att kameran prioriterar ljuset när du använder dig av de "halvautomatiska" inställningarna. Med andra ord så strävar kameran efter att få en bra exponering av ljuset i bilden när du låter den bestämma själv, ställer du in slutaren på exempelvis 1/200 så kommer kameran att anpassa bländaren (som ju också påverkar ljuset och inte bara "skärpedjupet") efter det så att du får ett så bra ljus som möjligt. Likadant när du ställer in bländare och låter kameran välja slutare, kameran försöker få ett så bra ljus som möjligt.

Använder du däremot kamerans förinställda program för exempelvis landskap, porträtt eller rörelse så kommer kameran att anpassa både slutare och bländare efter vad som lämpar sig bäst för just den sortens motiv. Ett porträtt ska ha lite kortare skärpedjup (större bländare = liten siffra på kameran) för att inte få med så mycket ovidkommande bakgrund, ett landskap ska ha lite längre skärpedjup (mindre bländare = stor siffra på kameran) för att vyn ska se så bra ut som möjligt utan oskarpa partier, en person som springer behöver en kort slutartid (ex 1/250 vilket ger en 250-delssekund) för att kunna frysa rörelsen och minska risken för oskärpa och då kompenserar kameran den lilla mängd ljus som slipper in på den tiden (bilden kan ju bli mörk med kort slutartid) genom att öppna bländaren lite mer (lägre siffra -> större bländaröppning) och på det viset få in mer ljus för att inte bilden ska bli mörk.

Örjan Sjöholm skrev:
varför heter det en liten bländare t.ex. 2.8 när hålet är som störst och skärpedjupet som kortast. Borde inte en liten bländare vara när hålet är så litet som möjligt?

Jo, det stämmer helt. Som Wallstenius mfl säger så har jag skrivit fel, jag lyckas alltid röra ihop det med begreppen just för att det känns lite ologiskt med "litet tal -> stor öppning", men det är precis så det fungerar som sagt. Strax efter att jag skrivit min förklaring så satt jag och lurade på det där men orkade inte vid tillfället reda ut begreppen helt för mig själv ens, var lite trött (bortförklaringar, bortförklaringar, bortförklaringar... :p ).

Kan ju tillägga en väsentlig grej när det gäller framför allt landskapsfotografering.

När man fotograferar landskap vill man ofta ha stort skärpedjup så att så mycket av bilden som möjligt skall vara skarpt eller relativt skarpt. Då tar man alltså till en (fysiskt) lite bländare, alltså ett högt bländarvärde. Men i och med att bländaren då alltså är fysiskt liten begränsar det också mängden ljus som träffar filmen/sensorn. Och det betyder i sin tur att slutartiden måste bli längre. Slutaren måste vara öppen tillräkligt länge för att tillräkligt mycket ljus skall träffa filmen/sensorn.

Du kommer att märka att slutartiderna ofta trillar ner emot 1/30, 1/15, 1/8 eller längre. Det är slutartider som börjar kräva, om inte stativ så åtminstone rejält stöd i fotograferingsögonblicket. Annars råkar du ut för rörelseoskärpa, alltså att kameran rör på sig medan slutaren är öppen.

Noterade f.ö att din kamera tydligen inte ger högre bländartal än 8. Det kan tyvärr vara mycket begränsande när det gäller landskapsfotografering...! Å andra sidan torde behovet av stativ eller rejält stöd vara mindre - med f8 borde du i rätt många situationer kunna hålla slutartider på 1/30 eller snabbare.

/Andreas

Fast F/8 på ett kompaktdigitalkameraobjektiv är dock ett fysiskt väldigt litet hål så skärpedjupet blir ändå stort, det är ju nästan en fördel med dessa digitalare: man kan få relativt korta slutartider och ändå få hela landskapet skarpt.

/M

MortenG skrev:
Fast F/8 på ett kompaktdigitalkameraobjektiv är dock ett fysiskt väldigt litet hål så skärpedjupet blir ändå stort, det är ju nästan en fördel med dessa digitalare: man kan få relativt korta slutartider och ändå få hela landskapet skarpt.

/M

Ah, ok bra! Känner inte till kompaktare så väl, gjorde en icke relevant observation utgående från systemkameror!

Hittat den här sidan idag. Jag måste säga att den knappast ger mersmak efter genomläsning av den här tråden...

Highweiss skrev:
Du kommer att märka att slutartiderna ofta trillar ner emot 1/30, 1/15, 1/8 eller längre. Det är slutartider som börjar kräva, om inte stativ så åtminstone rejält stöd i fotograferingsögonblicket. Annars råkar du ut för rörelseoskärpa, alltså att kameran rör på sig medan slutaren är öppen.

Ja det blir som sagt svårt när man ligger med en torrdräkt på ytan och det är lite vågor så att man ligger och guppar, främst fotografering när jag dyker jag kommer att syssla med, antar att det blir näst intill omöjligt att hålla still kameran.. och ett stativ är ju inte riktigt att tänka på :)

Kollade in manuella läget där jag verkar ha möjlighet att ställa in mycket söligare och snabbare slutartider, blandannat om jag går längst till vänster förbi den söligaste slutartiden så kommer det upp texten BULB istället för en siffra, vad kan menas med det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar