Pust, där kom räddningen till slut, Anders L!!!
Började redan bli kallsvettig i tanken på att någon (=du) skulle kunna förstå virrvarret av förklaringar, dementier, osv, ovan!
Ska själv notera den fina sidan med gungbräde-förklaringen och ge den vidare när nybörjare frågar.
Tyckte att 'gungbräda' var en genial allegori för att förklara kopplingen mellan bländare och tid. (Speciellt som man lätt kan tillfoga filmkänsligheten, ISO-talet, till den också!)
Nu återstår bara att fråga folk när dom kör med fast bländare och när dom väljer fast tid!
Jag för min del brukar ha fast tid (1/60 eller 1/125, eller ännu kortare tid om det är väldigt ljust) när jag kör handhållet - går runt på stan, tex. Då vill jag vara säker på att kameran inte plötsligt i en mörkare gränd väljer en lång tid som ger mig skakningsorskärpa. Att skärpedjupet blir litet får jag leva med sas.
Kör jag med stativ för att fota landskap, tex. så väljer jag fast bländare efter vilket skärpedjup jag vill ha. Om tiden sedan råkar bli lång gör det ju inget - mitt bamsestativ håller kameran stadigt i sgs hur lång tid som helst! Därför kör jag alltid med trådutlösare i detta fall. (Vill inte ha någon skakning av att jag trycker på avtryckaren, eller att jag råkar stöta till stativet.)
Lycka till i plurret! Där vill du nog ha fast tid! Stativ brukar funka dåligt på sjön!
Mvh
/Gitte