Annons

Nybörjare, lite tips

Produkter
(logga in för att koppla)
Bulb betyder att slutaren är öppen så länge du håller knappen nere (Används med fördel tillsammans med trådutlösare) eller eventuellt att slutaren öppnar vid första trycket på utlösaren och stänger vid andra. (Det senare har ett annat namn, som jag inte kommer på just nu)

Detta står säkert i manualen ;-)

MvH / Sven

Tyvärr inte, följde iofs även med en manual på cdrom, får kolla in den också

Ja när jag ändå håller på så kan jag ju fortsätta med en annan bild..

Jag försökte ta en bild på ett jätte litet XD minneskort som jag tänkte ladda upp till produkt listan för denna sida men resultatet blev från hiskeligt till förskräckande, har provat lite olika inställningar men inget gick speciellt bra, och ja som sagt jag har inte läst några artiklar ännu utan jag vill få till ett par okey bilder innan jag börjar läsa sådant..

Jag har testat med både höga och låga bländarvärden, och även slutarhastigheter / även dom automatiska lägena

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    18.7 KB · Visningar: 211
Varje objektiv har även en närgräns, d v s det minsta avståndet från objektivet på vilket det överhuvudtaget går att fokusera (oavsett bländare). (Det brukar stå på objektivet)

Jag skulle gissa på att du försökt gå för nära.

För att ta närbilder (förstoringar av små saker) finns det så kallade macro-objektiv som har väldigt kort närgräns. Det finns även försättslinser som man kan skruva på i filtergängan på ett objektiv för att få kortare närgräns.

MvH / Sven

Njae kameran ska ju fixa skärpan automatiskt i autolägena?

I alla fall närgränsen är 3cm, det är möjligt att jag gick lite för nära, ska testa senare igen...
tack för alla tips

Tommy K skrev:
Hittat den här sidan idag. Jag måste säga att den knappast ger mersmak efter genomläsning av den här tråden...

Värst vad du va gott humör. För det första är det fritt fram att låta bli att surfa in på FS. För det andra finns det ett par tusen andra trådar hör också - kanske till och med nån som kommer upp på din nivå.
Varför klagar du på en tråd med nybörjarfrågor!?

Danne_Umeå skrev:
lappen:
Denna bilden tycker jag att du har lyckats bra med

Tackar, det var nog den första bilden jag tog i vattnet, bara tröck av kollade inte ens inställningen... men den lyckades också bli lite suddig

Nu kom jag på en sak till, jag har sett massa jätte fina bilder när folk har tagit bild exact så där 50/50 över/under vattnet men det är bra sikt så att det ser exact ut som på land... behöver man något speciellt filter för kameran för att ta itu med ljusbrytnngen eller är det bara att trycka på knappen :)

jag kör ofta med halvautomatik. framförallt att ställa in den bländare jag vill ha och så får automatiken bestämma tiden. sen får man ju kolla vilken tid det blir så det inte blir megalånga tider..(om man nu inte vill ha oskarpa bilder förstås)

Pust, där kom räddningen till slut, Anders L!!!
Började redan bli kallsvettig i tanken på att någon (=du) skulle kunna förstå virrvarret av förklaringar, dementier, osv, ovan!

Ska själv notera den fina sidan med gungbräde-förklaringen och ge den vidare när nybörjare frågar.
Tyckte att 'gungbräda' var en genial allegori för att förklara kopplingen mellan bländare och tid. (Speciellt som man lätt kan tillfoga filmkänsligheten, ISO-talet, till den också!)

Nu återstår bara att fråga folk när dom kör med fast bländare och när dom väljer fast tid!

Jag för min del brukar ha fast tid (1/60 eller 1/125, eller ännu kortare tid om det är väldigt ljust) när jag kör handhållet - går runt på stan, tex. Då vill jag vara säker på att kameran inte plötsligt i en mörkare gränd väljer en lång tid som ger mig skakningsorskärpa. Att skärpedjupet blir litet får jag leva med sas.
Kör jag med stativ för att fota landskap, tex. så väljer jag fast bländare efter vilket skärpedjup jag vill ha. Om tiden sedan råkar bli lång gör det ju inget - mitt bamsestativ håller kameran stadigt i sgs hur lång tid som helst! Därför kör jag alltid med trådutlösare i detta fall. (Vill inte ha någon skakning av att jag trycker på avtryckaren, eller att jag råkar stöta till stativet.)
Lycka till i plurret! Där vill du nog ha fast tid! Stativ brukar funka dåligt på sjön! ;)
Mvh
/Gitte

Tack för tipset, testade med kortare slutare och fick till lite mer skärpa (antar att det beror på som du säger att det är mörkt under vattnet och att det blir för långa slutar tider annars). var dock tvungen att använda lampan för att få ett okej ljus på bilden

Tyckte bilden blev lite tråkig, men skärpan blev okej? går det att få bort skuggan i hörnet eller är beskärning det bästa sättet att gå till väga,

Jo tog även en bild på den här sötnosen :)
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=273343

Bilagor

• pb131977.jpg
    pb131977.jpg
    48.1 KB · Visningar: 123
Senast ändrad:
För att komlicera lite för dig Anders L som nybörjare... ;-) Stirra dig inte blind på att få allt skarpt, det viktiga är att få rätt saker skarpa och utnyttja oskärpan, många gånger vill man ha oskärpa på rätt ställen för att få en bättre bild.

Det var nyligt en person på swnet.foto som ville ha kommentarer om hur focusen hade blivit "knepig" i en bild. Jag tycker den bilden blev rätt bra ändå, här syns tydligt, som ett skolexempel, hur skärpan/oskärpan leder ögonen på betraktaren, i detta fall till damen i gult. Att det blev som det blev (med tanke på var bilden är publicerad så var det nog bussen som var motivet), beror i detta fall på en salig blandning av rörelseoskärpa, litet skärpedjup och kanske en focusering väl så nära kameran. Men det hade i mitt tycke varit en sämre bild om allt varit skarpt.

Sen där med bländarvärdet och hurvida det är bakofram sas., tänk lite i dessa banor: öka effekten på nedbländningen = större tal. Minska effekten = litet tal. Minska ger mindre skärpedjup, öka ger större men håll koll på tiden.

Till en början så tror jag att jag måste lära mig hantera bländare, slutare på kameran så att man får till dom effekterna man vill ha, skärpa känns som det naturliga stället att börja på.. sen när jag kan det så kanske man kan gå på lite andra saker som känns mer avancerade :)

Men jag förstår vad du menar med att skärpan inte är allting, och den bilden blev rätt så bra, kändes som om det blev lite rörelse i bilden

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar