Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nybörjare - köpa kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

MJT

Medlem
Hej! är ny här och likaså när det handlar om att fotografera. Hade stora problem med att hitta under vilken rubrik jag skulle skriva så nån moderator får väll flytta tråden till en bättre isf.

Frågan jag hade var vilken kamera som skulle kunna passa mig, vill gärna ha möjlighet till att pilla med bilderna i datorn.

Såg även en Pentax MZ-5 för 2000:-, kan det vara något att ha?

Vilka funktioner m.m ska jag tänka på att kameran ska ha när jag köper en?

tacksam för all info jag kan få!
 
Det första man egentligen ska tänka på ifall man är intresserad av fotografering är att man köper en kamera som man kan uttvecklas i. Kameran ska helst ha möjlighet till många manuella inställningar så som bländare, slutartid, ISO m.m
Men om man ännu inte är insatt i hur allt detta fungerar så kan det vara skönt om kameran har bra förinställda lägen, där man bara kan peka å trycka av bilden, dvs, motiv-program kan vara användbara...

De kameror jag kan rekommendera i lite olika prisklasser är.

Canon Powershot A60 Ca 2200kr
Canon Powershot A70 ca 2800kr (skildnaden mellan dessa 2 är att A70 har 3.2mp mot A60:ns 2mp)

Canon Powershot A80 ca 3800kr Mkt bra kamera, vridbar display, bra bildkvalitet.

Olympus 750 UZ Ca 4500kr (inte säker på priset på denna.) Men den är klart bäst, dock ett minus att den använder xT kort, vilket är lite dyrt, men de kostar som de smakar.

Finns säkert massa andra alternativ också, men detta var dom ja kunde komma på nu.
 
Pentax MZ 5 är en analog kamera. Förvisso en bra sådan. Men om du vill ha en digital kamera så är det inget alternativ. Men du skriver inte vad för typ av kamera du har tänkt dig. Digital eller analog?
 
Analog eller digital spelar ingen som helst roll, men digital är ju att föredra då jag hade tänkt att ta in bilderna på datorn.

det ska gå att ställa in manuellt, annars har jag kameror så det räcker, finner inget nöje i att fota med sådana dock.

Ingen som hade svar på om 2000:- var ett bra pris för en beggad pentax MZ-5?

Tackar för alla svar ska leta vidare lite.
 
MJT skrev:
Analog eller digital spelar ingen som helst roll, men digital är ju att föredra då jag hade tänkt att ta in bilderna på datorn.

Ja, annars tillkommer ju besväret(tidsåtgången)/kostnaden av en bra filmskanner.
 
Jo, man tjänar ju lite på att ha den möjligheten. Ska väll inte köpa värstingsakerna innan man vet att man verkligen vill fortsätta med foto seriöst :)
 
Låter helt rimligt.

Men om du vill köpa en digital systemkamera senare, så är det bättre att köpa en Canon eller Nikon istället för en Pentax..bättre utbud/lägre priser.
 
Jo, farsan har ju tittat på lite nikon åt mig, men han har ju tittat på äldre eftersom att han har massa objektiv och så som jag skulle kunna låna.

Har ni fler tips på vad för kameror och vilka prisklasser dom ligger på begagnat så mottages dom gärna.
 
sagan skrev:
Ja, annars tillkommer ju besväret(tidsåtgången)/kostnaden av en bra filmskanner.

jag har scannat in mina bilder i en hett vanlig scanner, ingen speciell för film. scannar man in neggen å inte kopiorna i en filmscanner? blir det stor skillnad i kvalitet jämfört ed en vanlig scanner?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.