Annons

Nybörjare inom dslr-världen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Krympan

Medlem
Hej, är 16år och är verkligen intresserad av fotografering av allt möjligt, har för ett tag sedan köpt mig en canon 600D och nu har man börjat fundera mellan dessa setting

Manual

Av

Tv

förstår mig inte riktigt på dessa, och skulle kunna behöva lite hjälp med dessa, alla som fotograferar och är riktigt bra på det de fotar, fotar de bara med Manual eller använder de också dessa alternativ som finns på kameran redan?

Sedan funderar jag på att köpa ett nytt objektiv ett canon 50mm 1,8 för mitt 18-55mm har så dålig kvalite och behöver inte zoom ännu innan jag hittar sättet som jag vill Fotografera på, har läst väldigt mycket om just detta objektiv och många säger att de är ett väldigt bra nybörjar objektiv och väldigt ljus starkt stämmer detta?

Försöker verkligen utveckla mina fotograferings kunskaper och utvecklas mer och mer, men det är svårt när man inte förstår så på grunderna direkt.

Ni kan ta i kontakt med mig på [email protected]

eller här på fotosidan, skulle behöva ett lyft så jag kan börja utveckla mig inom fotograferingens värld.

Mvh Kim
 
Manualen

Många proffs använder AV eller Tv-läget och även det manella läget. Kapitel 4 i manualen beskriver de olika lägena väldigt bra och ger tips på hur man kan använda dem. Läs igenom med kameran i handen och testa. Vilket läge som du sedan kommer att använda mest är mycket en smaksak beroende på vad och hur du fotograferar, Ge manualen en chans - Den är ganska bra.
 
M står för manuellt läge där du ställer bländarvärde och slutartid själv.

Av står för Aperture Value dvs du väljer bländare och kameran anpassar slutartiden åt dig, bra om du vill välja vilket skärpedjup bilden skall ha, t.ex. när du fotar med 50/1,8

Tv står för time value, dvs du väljer slutartid och kameran väljer bländare för att få en bra exponering.

Högt värde på bländare t.ex 14 (liten öppning) ger mer skärpedjup i bilden.
Lågt värde på bländare t.ex. 1.8 (stor öppning) objektivet släpper in mkt ljus ger litet skärpedjup och suddigare bakgrund.

Finns säkert filmklipp på youtube som förklarar med bild också.
Mvh Magnus
 
Av är det som jag nästa alltid väljer, i detta läge så styr du bländaren. Vill du ha korta skärpejup och få ett motiv att framstå så väljer du en så stor bländare som möjligt, dvs ett så litet tal som möjligt. Kameran väljer här tiden, se mer hur det fungerar med Tv nedan

Tv använder jag ibland när jag själv vill bestämma tiden, för tex föremål i rörelse. Välj jag en kort tid och kameran väljer en bländare. Man kan behöva justera ISO om man inte får en lämplig bländare.

Manuell där sätter du både tid och bländare själv, jag använder den oftast för nattbilder och liknade där vanlig exponering blir helt fel

Ett 50/1,8 är ett utmärkt objektiv, inte enbart för nybörjare. Dock kan det bli lite lång brännvidd om man är inomhus, så man behöver säkert 18-50 också

Lycka till med fotandet
 
Fotsidan hade för ett tag sedan en fotoskola i fem eller sex delar, som jag tror skulle vara perfekt för dig. Då får du grunderna förklarade för dig på ett pedagogiskt sätt.

Här är länken till delen som handlar om just bländaren (del1 i skolan. Det finns en del0 också, som är väldigt, väldigt grundläggande och basic - men du kanske ändå ska kolla på den med)

http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-1-blandaren.htm

/Jonas
 
Ja, fotografer använder både manuell, av och tv. Allt beror på sammanhanget, vad man fotograferar och vad man vill med bilden.

50mm 1,8 är ett jättebra (om än plastigt) objektiv. Jag äger ett själv också. Det är lätt och litet och skarpt från bländare 2,8 ungefär. Du kommer dock antagligen känna dig lite begränsad med bara den gluggen - speciellt inomhus.

Jag tror inte det är så mycket fel på din kitglugg, som följde med kameran. Jag tror att de har oförtjänt dåligt rykte. Använd den också. Du säger att du inte behöver zoom innan du vet hur du vill fotografera, men hur ska du kunna veta det om du inte prövar olika brännvidder? Det är zoomen bra till, så länge du är medveten om vilken brännvidd du väljer och har en tanke om varför. Mina objektiv sträcker sig tillsammans från 17mm till 200mm och jag har nytta av hela det spannet. Allt beror på vad jag fotograferar.

Lycka till med ditt fotograferande och kolla in fotosidans egen fotoskola, som jag tipsade om innan.

/Jonas
 
Om skärpedjup är viktigt i bilden välj automatikläge som låter dig välja bländare själv. Stor bländarsiffra ger litet hål vilket resulterar i stort skärpedjup och vice versa.

Om du fotograferar sådant som rör sig fort och du vill vara säker på att frysa rörelsen välj ett automatikläge som ger dig möjlighet att välja slutartid själv. Vill de t.ex frysa en flygande fågel vingar väljer du kanske 1/2000s

Manuellt är bra när du vill exponera många bilder på samma sätt oavsett vad som finns framför kamera. Anta t.ex. att du fotograferar på ett bröllop och vill ta helfigursporträtt av respektive huvudperson, då vill du att bruden i vitt ska exponeras på samma sätt som brudgummen i svart kostym.

Exponeringsmätaren vet inget om vita klänningar eller svarta kostymer utan försöker att få allt att bli en medelgrå färg och använder du någon form av automatik kommer bruden att bli för mörk, eftersom exponeringsmätaren tror att hon egentligen är grå och på samma sätt blir brudgummen för ljus för att automatiken luras av den mörka kostymen och försöker göra även den grå.

Tricket är gå nära och mäta mot ansiktet och kanske öka exponeringen ett steg mer än vad mätaren föreslår om de inte är väldigt solbrända. Har du normal svensk blekfishy kan du även hålla upp baksidan av handen i samma ljus som brudparets ansikte och mäta mot den, samt öka exponeringen ca 1 steg (antingen längre slutartid, eller större bländaröppning) så brukar det bli lagom.

Gör du på det viset kommer ansiktet på såväl faster Ebba i turkos klänning som bruden i vitt och brudgummen i svart att se rätt ut i ansiktet, oavsett om de är ensamma på bilden eller i grupp eller vad de har på sig.
 
Jag känner mig som en pappegoja när jag säger att man skall inte underskatta de automatiska lägena. Öva på att se bilden, att fånga ögonblickena, att skapa de spännande kompositionerna. Testa motljus, testa att ligga på backen, testa att klättra upp på murar och staket för att hitta vinkeln som gör din bild det lilla extra som får bilden att se mer ut mer än bara ett kort bland andra. Gå nära, gå intill. Blev bilden inte bra gick du inte tillräckligt nära. Kolla andras bilder och fundera över varför du gillade just den bilden. Kopiera bilder du gillar.
 
Håller med föregående talare, lite så jag lärde mig min kamera. Man börjar med automatik alt P läget (nästan helt automatiskt). Sen provar man sig fram och kollar på bilderna vad kameran gjort för inställningar.

Efter ett tag börjar man förstå vad slutartid, bländare mm gör. Och då vill man bestämma själv. Då kan man gå in på halvautomatik, styra bländaren eller slutaren och låta kameran sköta resten. Jobbar man så ett tag är man redo för manuellt.

Just nu har jag kommit till insikt att de halvautomatiska lägena nog allt är bättre än jag trott. Kört manuellt och kännt mig proffsig. Så nu ska jag ta tag i att VERKLIGEN lära mig kameran och återigen våga låta kameran sköta lite av inställningarna :)
 
Håller delvis med de två senaste. Mitt förslag är att Du anväder det underskattade P-läget. Lite automatiskt men du kan ändra en del om Du vill. P > vrid på hjulet och Du får förskutning av tid och bländare. Vill Du justera mer har Du ju ISO knappen och hjulet så att Du kan göra en förändring av förutsättningarna för tid & bländare. En annan sak är att Du bör pröva med att endast använda den centrala fokuspunkten, Du slipper felfokus p.g.a. att någon punkt träffat ett närliggande föremål. Ang. objektiv så råder jag Dig till att lära Dig kameran mm. innan Du investerar. Om Ditt 18-55 är med IS så har Du ett riktigt bra objektiv.
 
Jag hade en canon 1100d med kit objektiv och jag har bara laddat upp bilder här på fotosidan med det objektivet,
tänkte bara om du ville ha inspration med tanke på kit objektiv.

Men om du vill lära dig hur kameran funkar så rekomenderar jag att du köper en tidning, Brukar stå "så lär du dig din kamera" eller nått liknande på första sidan på tidningarna
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.