ANNONS
Annons

Nybörjare - hur gör man? Hur gör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

foto-lina

Avslutat medlemskap
Hej alla fotoproffs !
Jag är helt ny inom fotografering, men tycker det är skit kul.....
Men jag fattar inte hur man gör... Jag har kört med Auto innan men det könns lite tråkigt så jag har testat att köra manuellt och med dom programval som finns i kameran.
Men jag fattar inte hur man vet vilken bländare eller sluttid man skall använda.

Om man tex skall fota utomhus, jag testade med bländar prioritet och valde bländare 11, har för mig att allt blir skarpt då ! eller ? jag fick då en slutartid på 1/60

Om jag istället väljer slutarprioritet och väljer en slutartid på 1/60 borde jag då inte få en bländare på 11 ? eller hur hänger det ihop ?

Hur gör ni när ni fotar utomhus för att veta att ni får rätt bländare och slutartid.

Jag kör alltid med iso 100 i dagsljus ! rätt eller fel ?

Jag har en Canon Eos 1000D

PS. jag har läst massor på nätet och även Scott kelbys 3 böcker, men jag lider av dysleksi
så allt går inte in så lätt. Hoppas ni har översende med det. D.S
 
Kanske ett lite tråkigt svar, men träna, träna och träna :) Det finns inga givna slutartider/bländare som alltid funkar, det beror på vilken typ av bilder du tar, vad du har för ljus, vad du fotar osv. Fotar du något som står still i ett halvskumt rum men vill ha stort skärpedjup kanske du får ha bländare 8-11 och 10 sek i slutartid, eller så fotar du en häst som springer och vill ha rörelseoskärpa i bakgrunden, då får du ställa slutartiden på tex 1/160 del och panorera, eller frysa en golfsving, då kanske du får ha bländare 2,8, iso 400 och slutartider uppåt 1/4000. Dvs, det är träning och erfarenheter som säger vad som funkar just här och nu. Ett tips är att kolla på skärmen hur bilden blev, och sen ändra slutare/bländare så att du får några varianter. Sen kan du sitta hemma och jämföra hur bilderna blev med dom olika inställningarna. Ett tips är att använda FastStone Image Viewer från www.faststone.org, det är gratis och har funktioner för att jämföra 2-4 bilder så att man kan jämföra dom direkt på skärmen. Självklart visar det alla relevanta EXIF-taggar också :)
 
Allt handlar om vad man vill ha med i bilden. Det finns inte rätt eller fel - det är just det som är det svåra.

Bländaren avgör (bl.a) hur stor del av bilden i djupled som blir skarp. Ibland vill man ha t.ex. förgrunden skarp men bakgrund och "mellangrund" i oskärpa då är bl 11 inte rätt val.

Slutartiden används för att kontrollera oskärpa beroende på att motivet rör sig eller att man själv darrar på handen. Här kan det mycket väl vara så att man vill ha en visss rörelseoskärpa för att markera att motivet rör sig. Ta en rallybil med 1/8000 sekunds exponering. Då ser den ut att stå parkerad. Kanske inte rätt val.

Iso 100 kan vara rätt val för att få bra pixelkvalitet. Men om du skulle behöva mer skärpedjup och ändå handhålla kameran kan det vara helt rätt att skruva upp iso en del. Igen: Allt beror på motivet och hur DU vill presentera motivet.

- Bestäm vad som är huvudmotivet
- Tänk på hur du kan koncentrera bilden kring huvudmotivet
- Förenkla
 
testa hur hög ISO du kan ha utan att du stör dig på bruset, så vet du hur mycket du kan pressa utan att kvaliteten blir märkbart sämre. har för mig att upp till ISO 800 funkar ganska bra på 1000D.
 
Ljusmätaren i kameran är justerad efter en medelgrå färg, vilket innebär att du bör ljusmäta mot tex. en gräsmatta som i svart/vitt läge är ungefär medelgrå. Om du mäter mot snö och tar bilden med de värden som kameran ger, så kommer snön att bli medelgrå, eftersom ljusmätaren tror att det du mäter mot är grått.

Förhållandet mellan slutartid och bländare: tänk exponeringen som att ska ta in rätt mängd ljus till sensorn för att bilden skall bli rätt exponerad...

Liknelse, att fylla en hink med vatten. För att fylla din 10liters hink med vatten har du några slangar med olika grovlek att välja mellan. Väljer du den smala slangen så måste du fylla vatten under en längre tid för att få hinken full. Väljer du den grova slangen så fyller du hinken fortare. Hinken i detta fall = sensorn och vattnet= ljuset.

Smalare slang = mindre bländare (tex. bländare.22), grövre slang = större bländare (tex. bl. 2.8)

Ju mindre bländare (alltså större tal tex. 22) så får du skärpa djupare in i bilden, och ju större bländare (tex. 2.8) så får ett kortare skärpedjup (fint vid tex. porträtt)

2.8, 5.6, 11......22 är enkelt förklarat delar av full öppning, därav är 2.8 en större öppning än 22.

Hoppas att du förstår nåt av det jag skrev... tappade nästan bort mig själv ett tag. :0)
 
Hej alla fotoproffs !
Jag är helt ny inom fotografering, men tycker det är skit kul.....
Men jag fattar inte hur man gör... Jag har kört med Auto innan men det könns lite tråkigt så jag har testat att köra manuellt och med dom programval som finns i kameran.
Men jag fattar inte hur man vet vilken bländare eller sluttid man skall använda.

Är inte säker på att jag förstår dig, men när du säger att du kör med programval - menar du då de "färdiga" program som sport, landskap och närbild som en del kameror har? Eller menar du bländar- respektive slutarprioritet (Av och Tv)?
Halvautomatiken som Av och Tv brukar kallas för kan annars vara en lättare väg att lära sig hur kameran "tänker" än köra det helt manuellt.
Testa exempelvis att ställa in en slutartid (lång eller kort) och prova att fotografera olika rörliga motiv med den, snabba bilar, vattenfall eller idrottande människor, och se hur slutartiden påverkar resultatet. Som andra redan har påpekat finns det här inget rätt eller fel, det beror bara på vad du vill berätta med bilden.

FS är ju också i sig ett helt uppslagsverk med information där du kan kolla vilka exponeringsvärden som använts till olika bilder.
 
Men jag fattar inte hur man vet vilken bländare eller sluttid man skall använda.

Enkelt uttryckt väljer du tid eller bländare efter motivet, försöker du frysa en rörelse behöver du en kort tid (stort värde). Vill du ha stort skärpedjup (mer av bilden är skarp) behöver du en liten bländare (stort värde).

Den andra parametern (tid eller bländare) blir då en kompromiss beroende av inställd känslighet (ISO), ju högre känslighet desto mer brus. Helst vill man ha allt på en gång, kort tid, liten bländare och låg ISO, men ljuset räcker sällan till ;-)

Om man tex skall fota utomhus, jag testade med bländar prioritet och valde bländare 11, har för mig att allt blir skarpt då ! eller ? jag fick då en slutartid på 1/60

Om jag istället väljer slutarprioritet och väljer en slutartid på 1/60 borde jag då inte få en bländare på 11 ? eller hur hänger det ihop?

Om du riktar kameran mot samma motiv skall du få samma värden i bägge fallen, dock kan en liten förändring i utsnittet (motivet) göra att värdena ändå skiljer. Se även till att du inte har auto ISO på, annars väljer kameran kanske olika ISO värden.

Jag kör alltid med iso 100 i dagsljus ! rätt eller fel ?

I princip rätt, för bästa bildkvalitet skall du välja så lågt ISO som möjligt. I dagsljus räcker då oftast ISO 100, men lås dig inte vid ISO 100. Skall du fotografera ett framrusande tåg behöver du kanske ISO 800 för att få tillräckligt kort slutartid för att du skall få tåget skarpt även i fullt dagsljus.
 
Skall du fotografera ett framrusande tåg behöver du kanske ISO 800 för att få tillräckligt kort slutartid för att du skall få tåget skarpt även i fullt dagsljus.

Det vill säga OM man vill att tåket ska bli knivskarpt. Har sett bilder av jaktplan tagna med så kort tid att de sett helt stillastående ut. Som sagt - man bestämmer själv vad man vill att bilden ska visa. Och det bästa sättet att ta kontrollen är att använda "A" och "S" lägena samt att välja ISO efter behov.
 
Om du lider av dyslexi lär vi inte kunna hjälpa dig här genom att skriva en massa kloka saker! Jag föreslår att du genast anmäler dig på en fotokurs eller ber någon kompis eller släkting om hjälp.

Per.
 
Om du lider av dyslexi lär vi inte kunna hjälpa dig här genom att skriva en massa kloka saker! Jag föreslår att du genast anmäler dig på en fotokurs eller ber någon kompis eller släkting om hjälp.

Per.

Att vara dyslektiker innebär inte nödvändigtvis att vara oförmögen att ta till sig kunskap i skriftlig form. Det finns många dyslektiker som bedriver avancerade studier på högskolor och universitet.
 
Att vara dyslektiker innebär inte nödvändigtvis att vara oförmögen att ta till sig kunskap i skriftlig form. Det finns många dyslektiker som bedriver avancerade studier på högskolor och universitet.

Jovisst, jag menade inte att betona läsförståelsen så hårt. Dumt skrivet. Men jag vidhåller rådet.

Det var detta PS som triggade mitt inlägg: "jag har läst massor på nätet och även Scott kelbys 3 böcker, men jag lider av dysleksi så allt går inte in så lätt."

Per.
 
Visst kan man läsa sig till en del, för att förstå själva principerna för val av tid och bländare. Men det finns ändå inga genvägar om man vill styra över exponeringen själv, eftersom ljusförhållanden, avstånd, motiv, rörelse osv alltid är olika varje gång. Att bli en duktig fotograf kräver övning. Så det är bara att leka och experimentera för fullt. Det är ju den stora fördelen med digitalkamera tycker jag, att du har råd att göra massor av exponeringar och se direkt hur resultatet blir. Blev det inte som du tänkt dig är det bara att prova igen.
Så när det där tillfället kommer, när du ska ta bilden som kräver att du snabbt gör dina inställningar för att hinna var med, då sitter det i ryggmärgen!
 
Jo, läsekunskaper räcker inte, man måste prova själv och att göra det tillsammans med andra och diskutera resultaten är ett utmärkt sätt att befästa och vidareutveckla sina kunskaper.

Jag är nog litet känslig i dyslexifallet ;-) Man blir lätt det när man har en syrra som är "drabbad", och kunnat följa hennes kamp genom åren. Det var inte lätt för så där femtio år sedan, men nu har hon flera högskolekurser bakom sig och positioner där det krävs mycket skrivande, med dagens härliga hjälpmedel blir det litet lättare men inte enkelt.

Så, då fick jag det sagt ;-) Ha det gott alla duktiga hjälpare här på Fotosidan!
 
Jovisst, jag menade inte att betona läsförståelsen så hårt. Dumt skrivet. Men jag vidhåller rådet.

Det var detta PS som triggade mitt inlägg: "jag har läst massor på nätet och även Scott kelbys 3 böcker, men jag lider av dysleksi så allt går inte in så lätt."

Per.

Med tanke på den ursprungliga frågan och att trådstartaren har gjort ett tappert försök att lära sig av Scott Kelby kanske man kan dra slutsatsen att det inte måste vara dyslexin som är boven i dramat. Har inte läst Scott Kelby själv, men känner inte heller att jag behöver göra det när böckerna påstås lära ut sådant som bara är förbehållet proffsfotografer. Med andra ord tror jag inte att författaren är så där jättetydligt pedagogisk.

Ytterligare en fördel med Fotosidan, även om nu Scott Kelby skulle vara en toppenförfattare, är ju att man kan föra en dialog med oss och ställa fler frågor om det man inte förstår. I alla fall med oss som inte betraktar dyslektiker som dumma i huvudet.
 
Köp senaste nummret av tidningen FotoGuiden.
En tidning på 160 sidor som var helt eller iaf otroligt inriktad på nybörjare.

Förklarar hur slutartider, bländartider, ISO mm hänger ihop och hur det funkar.
Finns även mängder av bilder som illustrerar vad texten beskriver så man ser exempel direkt på skillnader. Gav även andra tipps... Jag tycker det var enkelt och begripligt skrivet.

Jag är nybörjare och min förståelse ökade markant efter jag hade läst den tidningen.
Nu gäller för mig samma sak som för dig antar jag....träna, testa och latja runt bland inställningarna.
Text och teori i all ära...det är bara av träning och åter träning som man blir bra och som man lär sig!
 
Har inte läst Scott Kelby själv ... förbehållet proffsfotografer ... tror jag inte att författaren är så där jättetydligt pedagogisk.

Det är alltid vanskligt att att skriva om en bok, eller att bedöma dess pedagogik, om man inte läst något av författaren. Bättre än att överhuvud tro nånting är att då avstå från att ha synpunkter.

Jag har läst Scott Kelby, i likhet med många här, och om man bortser från hans lite jobbiga tramshumor så ger han handfasta råd, steg för steg, i olika situationer som man grunnar över. Det är helt enkelt en receptbok tillsammans med en förklarande text till de olika avsnitten.

Tvärtemot vad Kijana tror, så skulle jag nog tycka att han är just "jättetydligt pedagogisk". Hans filmer på nätet är också både lärorika och pedagogiska. Det han skriver är inte på något sätt "förbehållet proffsfotografer" utan riktar sig till amatörer och nybörjare. Däremot gör han här och där affär av att han fått recepten i förtroende (och med ensamrätt?) från olika kända fotografer. Ingår också i hans pedagogik?
 
Det är alltid vanskligt att att skriva om en bok, eller att bedöma dess pedagogik, om man inte läst något av författaren. Bättre än att överhuvud tro nånting är att då avstå från att ha synpunkter.

Tror gör jag alltid när jag inte vet, även om jag inte alltid uttrycker denna tro offentligt. Och det torde inte vara något unikt bara för mig utan så är vi alla funtade.


Tvärtemot vad Kijana tror, så skulle jag nog tycka att han är just "jättetydligt pedagogisk". Hans filmer på nätet är också både lärorika och pedagogiska. Det han skriver är inte på något sätt "förbehållet proffsfotografer" utan riktar sig till amatörer och nybörjare. Däremot gör han här och där affär av att han fått recepten i förtroende (och med ensamrätt?) från olika kända fotografer. Ingår också i hans pedagogik?

"Boken innehåller beskrivningar av nästan 200 knep, som tidigare varit förbehållna yrkesfotograferna. Du lär dig ta bilder som ser dramatiskt bättre ut, som är skarpare, färgrikare och proffsigare."

Så har i varje fall boken presenterats. http://www.bokus.com/bok/9789163609152/digitalfotografi-lar-dig-yrkesfotografernas-hemligheter/

Däremot kan det ju vara ord från förlaget och inte från honom. Oavsett vem som påstår det har jag inget förtroende för den som snackar så mycket goja.
 
Tror gör jag alltid när jag inte vet ... Och det torde inte vara något unikt bara för mig utan så är vi alla funtade.

Tråkigt nog är det inte unikt bara för dig. Och så är det naturligtvis fel att säga att "så är vi alla funtade". En del är funtade si och andra . Det är väl som med allting annat. Eller menar du faktiskt alla? Onyanserat.

Kelby har skrivit många böcker. Den jag tänkte på är ”Photoshop CS3 för digitalfotografer”. Du talar om ”Lär dig yrkesfotografernas hemligheter”, en bok (tillsammans med andra) som jag snabbläst på biblioteket. Den har jag inga synpunkter på.

Du har "inget förtroende för den som snackar så mycket goja". Du är otydlig. Vem snackar goja? Vad är det som är goja.

Det kan verka tjatigt att fortsätta att kommentera dina synpunkter, men det är sådana här inlägg som lätt kan vilseleda folk vid olika val. Varför inte läsa någon av böckerna för att kunna ge vettiga råd?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar