Annons

nybörjare, hjälp mig!

Produkter
(logga in för att koppla)
hej! jag är en tjej på sjutton år och nybörjare på foto, har börjat en heldags fotokurs A en dag i veckan och kommer fortsätta med B nästa år. Därefter kommer jag fortsätta att knäppa kort.

Imorgon ska jag köpa en kamera.. Har ni något tips om vilken jag ska köpa? Jag vill ha en som tar riktigt bra bilder och kostar från 5000 till 7000 kronor. Snälla, hjälp mig innan förmiddagen imorgon! Vilken rekomenderar ni?:)

En Canon eos 1000D med ett zoomobjektiv 18-55 kan vara en bra nybörjarkamera. Hos Cyberfoto får du den för 6000,- komplett med minneskort, väska och lite annat.

Länk

Tycker du ska titta & känna på olika modeller inte haka upp dig på ett speciellt märke, Ta den du trivs med, köper du en kamera som är obekväm & du inte trivs med spelar det ingen roll vad den har för specifikationer då blir det inte många kort tagna.

Mitt personliga val hade blivit Nikon D90.

Jag håller med om att du borde titta och känna på olika.
Jag tycker dessutom att du inte ska köpa en kamera imorgon(idag) utan testa och sug på karamellen någon vecka så du inte gör ett förhastat köp.

Med en budget på 5-7000 kr ser det lite svårt ut att köpa en D90 som kostar nästan 10 000 bara för huset!???

Tycker du ska titta & känna på olika modeller inte haka upp dig på ett speciellt märke, Ta den du trivs med, köper du en kamera som är obekväm & du inte trivs med spelar det ingen roll vad den har för specifikationer då blir det inte många kort tagna.

Mitt personliga val hade blivit Nikon D90.

Canon 450D levereras i paket med den nyare zoomen 18-55mm IS. Den har bildstabiliserng och anses var skarpare än den äldre 18-55 som kommer i paketet med 1000D.

Se efter vad dina fotograferande vänner har för märke. Kör på samma så kan ni låna och testa varandras objektiv. Nikon eller Canon spelar ingen roll om du frågar mig, de tar precis lika bra bilder båda två.

En kamera, vad det än må vara för modell, köper man inte lika spontant, som en burk Coca-Cola!

Det är du, ingen annan, som avgör hur du tycker en viss kameramodell är att hålla i, - då du måste bekanta dig med olika kameror, innan ett köp, en tråkig och bökig kamera blir bara liggande hemma.

Alla märken är i topp, känslan för ett speciellt märke avgör DU!

I bokstavsordning, inte i rangordning, med lika stora sensorer, upp till ett pris av 7000:-, kamerahus + kitzoom, samma förutsättningar för bra bilder är:

Rea priser på utgående Canon 450D och Nikon D80 (eventuellt kvar i något restlager?) och Sony A200

Ny Canon 1000D.

Inte Canon 500D, Nikon D90, Sony A230, Sony A500, Nikon D90, de kostar över ditt tänkta maxpris!

Vad blev det för kamera?

Jämför du priser på Prisjakt.nu innan du beställer kan du spara en hel del pengar! Beställ dock från företag som känns seriösa och gärna med en fysisk butik ifall något skulle gå fel!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar