Annons

Nybörjare funderar på D40x

Produkter
(logga in för att koppla)

robbank

Medlem
Hej!

Är nybörjare med denna typ av kamera men ja tycker att de är kul att ta bra bilder och vill avancera. Min fråga är då ifall en Nikon D40x är bra att börja med eller saknar den nåt eller för mycke saker? Något som ja själv tycker är en storbrist med en vanlig kamera är Zoomningen. Så ska man köpa nåt bättre objektiv direkt eller räcker det med originalet? Min tanke är ju även ifall att man kan ha en sån kamera ett tag eller växer man ur den för fort? Vilka är alternativen annars?

/Tack på förhand!

Det är inte den som är problemet utan jag vill köpa en nybörjar kamera, Med tanke på att jag är ny på detta och vet inte ifall jag kanske tröttnar. Så därför vill ja köpa nån billig men ändå helt okej kamera som D40x verkar vara.

Du kan ju alltid spara litet pengar på att köpa D40 i stället för D40x. Ännu mer pengar kan du spara om du köper en begagnad D50 eller D70.

Eller ännu hellre, låna en kamera av en kompis en helg!

Jovist, men ja behöver inte spara pengarna utan jag vill ha en egen. Ja har redan lånat en ett tag och det va en Nikon D80. Att bedömma av specifikationen så verkade D40x inte så mycke sämre för mig som inte kan så mycke om detta. Även så är D40x lite mindre och lättare att ta med. Begagnat vill jag inte ha för då har man inga garantier plus att ja gillar nytt.

Jag har plåtat med systemkamera sedan 1972 och om jag hade haft en D40X så tror jag inte att jag skulle känna mig speciellt begränsad. Det som skiljer mest till min D200 är att jag kan ändra inställningar snabbare och ta serier med 5 bilder per sekund men D200. Du får bättre JPG bilder direkt ut ur kameran med D400X och slipper göra en massa efterarbete i bildprogram.
En bra grej med D40X är motivprogrammen som är bra för nybörjaren innan man har lärt sig ställa in efter eget önskemål. Köp du en D40X, det är ett bra köp!

Nackdelen är väl att den bara tar AFS-objektiv.

& eftersom att du verkar kunna låna objektiv så kolla lite på vad du kan låna innan du bestämmer dig.

En sak som jag skulle uppleva som begränsande efter en stund är att D40x inte har någon AF-motor. Till en början klarar man sig ganska bra på kitgluggen men sen så vill man ha mer.

Jag är inte hemma i nikonsystemet så jag kan ha fel men jag tror att utbudet av Af-s optik inte är översvallande stort.

robbank skrev:
Jovist, men ja behöver inte spara pengarna utan jag vill ha en egen.

Jag tog bara fasta på att du skrev "Med tanke på att jag är ny på detta och vet inte ifall jag kanske tröttnar. Så därför vill ja köpa nån billig[...]"

Köp du en D40X med kitoptiken. Du blir nog inte besviken. Begränsningar som D40x har går säkert utmärkt att leva med. Ett bra komplement kan vara 55-200/4-5,6G VR när du tycker att du vill ha längre brännvidd.

Per.

"Personligen ser jag ingen fördel med D40x över vanliga d40. De skillnader jag vet om är:

D40x: 10mp, 3 fps, 100 default iso, flash sync 1/200
D40: 6 mp, 2.5fps, 200 default iso, falsh sync 1/500

Så jag skulle aldrig tagit en d40x över en d40."

(http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=78448)

Är du nybörjare och inte vet hurvida du fastnar i hobbyn eller inte skulle jag valt en D40.

/Otto

robbank skrev:

Något som ja själv tycker är en storbrist med en vanlig kamera är Zoomningen. Så ska man köpa nåt bättre objektiv direkt eller räcker det med originalet?

En tanke bortom kamerahuset: Om du vill ha kraftig zoom kanske du behöver komplettera med ett zoom/teleobjektiv. Minns jag rätt finns det paketerbjudanden med D40/X där du får lite mera "zoom" än kitobjektivet 18-55.

Edit: Hupps, såg att Per redan varit inne på samma tankar som mig. :)

Det finns nog med AF-S objektiv för den kategorin som väljer en D40. För mer specialicerad plåtning kan man bli begränsad men de som plåtar sådant väljer ju någon av de andra modellerna. Hur många som köper en D40 har mer än kitgluggen? Inte många. De flesta hänger inte här på FS heller då de inte har så stora ambitioner. Med de gluggarna som har AF-S kan man oftast klara sig mycket långt! Kolla på Scandinavianfoto och på Cyberfoto så får du en uppfattning om utbudet.

D40x får topptester i alla tester, tidningarna gillar:
Bilderna
Snabbheten
Enkelheten i menyerna
Ergonomin även fast den är liten

På Scandinavian Photo och Cyberphoto, kan du nu köpa följande paket:
D40x 18-55, 55-200mm VR, Crumpler väska, minneskort och blixt (SB-400 på köpet) - allt för 9500kr.

Finns det något på marknaden som ens är i närheten av detta?
Och för en nybörjare? Världsklass!

Hälsningar

Adam

Tyckaren skrev:
D40x får topptester i alla tester, tidningarna gillar:
Bilderna
Snabbheten
Enkelheten i menyerna
Ergonomin även fast den är liten

På Scandinavian Photo och Cyberphoto, kan du nu köpa följande paket:
D40x 18-55, 55-200mm VR, Crumpler väska, minneskort och blixt (SB-400 på köpet) - allt för 9500kr.

Finns det något på marknaden som ens är i närheten av detta?
Och för en nybörjare? Världsklass!

Hälsningar

Adam

Med tanke på D40s låga funktionalitet är det kanske svårt att vara i närheten i aspekten enkelthet, men det finns flera kameror som bör vara minst lika intressanta för en nybörjare tex Olympus E410, Pentax K100D.

Använder en D40 på jobbet tycker det är en väldigt smidig kamera och väldigt lättanvänd så den passar utmärkt till en nybörjare.
/Mattias

wahll skrev:
Använder en D40 på jobbet tycker det är en väldigt smidig kamera och väldigt lättanvänd så den passar utmärkt till en nybörjare.
/Mattias

Visst kan det vara det men för den som vill avancera med sin kamera finns bättre alternativ.D40 saknar ju en hel del funktiner som finns på många andra instegsmodeller och alla lite bättre kameror.

Det är inte mängden funktioner som gör bilden utan det är funktionen av hur man mäter ljuset mot det motiv man har valt i kombination med slutartiden. För detta krävs inte så mycket . Jag skulle vilja säga att D40 har alla möjligheter att fixa detta på ett bra sätt. Att vissa kameror är snabbare eller lättare att styra det inkommande ljuset är en annan sak , men man hittar nog inte det motivet man inte klarar med en D40. Om inte så är det dags att läsa på lite så fixar det sig. Att utvecklas som fotograf innebär inte att man per automatik måste ha en kamera med en massa snabbinställningar. De är bra för yrkesfotografen som i trängda lägen skall leverera bilder av en viss kvalitet när tiden är knapp. Böcker och praktiska övningar är en bättre väg att växa än att byta upp sig stup i kvarten. Handen på hjärtat! Hur många tar bättre bilder med sin nyinköpta dyrgrip? Inte jag i alla fall. Jag gjorde lika bra bilder med min D100.

Håller i princip med dig men flera ganska grundläggande funktioner som tex spegeluppfällning, bracketing och möjligheten att exprimentera med olika objektiv gör att D40 har fler inneboende begränsningar än andra jämförbara kameror. Tex så är spegeluppfällning är ingen onödig lyx utan är det enda sättet att få helt skarpa bilder under vissa förutsättningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar