Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare funderar på D40x

Produkter
(logga in för att koppla)
För en nybörjare som har växt ur kompakten och söker en kamera för att ta fina familjebilder och semesterbilder mm är tex D40x ett ypperligt val.

Har man därimot foto som hobby och kräver mera utav kameran, så är D80 och dess konkurenter ett bättre val, men dom allra flesta klarar sig utmärkt med D40x, en stor fördel är att den är kompakt, det är inte speciellt roligt att gå och släpa på en stor och klumpig kamera under längre tider, det är nog bara entusiaster som gör sig det besväret, annars är det risk att den blir liggandes hemma.

/kent

Jag har använt spegeluppfällning tre gånger under mina 35 år som fotograf där jag ansett att det kunde vara nödvändigt för att skapa bilden. Denna grejen är inget för den som skall ta bilder i sin vardag och inget en D40 köpare sätter i främsta rummet för sitt köp. Skilj på den köpgrupp de olika kamerorna riktar sig till!
Däremot kan en driven fotograf göra underverk med denna kamera som i kraft av sina kunskaper kan trolla fram vad den okunnige inte förmår med en D2X.

Senast ändrad:
Fläsk-Tarzan skrev:
Skilj på den köpgrupp de olika kamerorna riktar sig till!

Precis och det bör man ju upplysa om för dem som ställer frågorna här. Många verkar ha fått upp intresset för foto och vill utveckals mer och då kanske inte D40 är bästa valtet medans för andra kan den så klart vara helt rätt.

papi skrev:
Precis och det bör man ju upplysa om för dem som ställer frågorna här. Många verkar ha fått upp intresset för foto och vill utveckals mer och då kanske inte D40 är bästa valtet medans för andra kan den så klart vara helt rätt.

D40 är som en automatväxlad bil, lätt att köra för den som har svårt att växla, går bra och ger bra feedback utan att kräva mycket av sin förare, kanske inte samma potential som en manuell låda, så det kan vara svårare att utveklas som förare men inte omöjligt(?).

Det är väl när man har begränsad budget vid inköp samt en tid framöver OCH har ambition med fotografering en D40 kanske inte är optimalt (D40 + Nikon 12-24mm = D80 + Tokina 12-24). Så länge man har gott om pengar kan en D40 nog vara atraktiv som instegsmodell även om man har ambitioner som fotograf, man kan ju köpa diverse AF-S objektiv och vid ett senare tillfälle köpa nytt kamerahus när man vet vilka funktioner man saknar/vill ha.

Så man ska väl inte dömma ut D40:n, men kanske förvarna att den enda tillgängliga vidvinkelZoomen kostar dubbelt så mycket som kameran? :p

Jag har D100, D200 och D40. D40 sedan december jag använder den med Nikon 18-200 när jag vill ha ett lätt och enkelt system med mig.
D40 är så pass bra att om den hade kommit före D200 är det inte säkert att jag köpt en D200.
D40 men ej D40x har en mycket tyst och viberationsfri spegeluppfällnig.
Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM för Nikon kostar 4500 kr alla Sigmas objektiv med HSM ger AF på D40/x.
Jag kan rekommendera D40/X som första kamera vid insteg till DSLR och som komplement till er som har kameror i D2 serien. Den är lätt, enkel, mäter bra, kostar litet jämfört med övriga Nikon DSLR.
Den har inte så stor snobbfaktor.
Det finns andra märken att välja men jag har ingen erfarenhet av dem. För mig är det Nikon sedan 1980.
Bifogar en länk till en Svensk fotograf som talar varmt om D40 och har många bildexempel:
http://forums.dpreview.com/forums/postersprofile.asp?poster=hjilifiyheie

Får väl balansera lite med Björn Rörslätts ord om nedbländning från kamerahuset. En funktion som D40 också saknar och gör kameran mindre bra för makro/närbildfotografering.

Hovedpoenget med nedblendingsknappen ("DOF") er ikke dybdeskarpheten i og for seg, siden søkerne på et 35 mm kamera eller deres DSLR derivater er for liten til at du kan se faktisk DOF, med mindre du bruker en sterk søkerlupe. Nikon hadde en 6X søkerlupe til F/F2, F3, F4 og F5 og med denne kunne man nøyaktig observere endringer i dybdeskarphet. Poenget er heller at du kan, som ved næropptak, se om gjenstander i bakgrunnen som ved full åpning ser helt uskarpe ut, kommer til å bli sjenerende synlig. F.eks. er grasstrå "beryktet" for å lage forstyrrende lyse striper i bakgrunnen, og slikt ser man lett ved å bruke nedblendingsknappen.

Senast ändrad:
Jag tycker det är synd att många väljer Canon eller Nikon av "märkesskäl". Att det finns andra alternativ som Pentax, Olympus, Sony som erbjuder minst lika bra kameror verkar inte många bry sig så mycket om (åtminstone av många trådar som kommer upp här). Jag hoppas dock att fler väljer alternativa märken så att konkurrensen och utvecklingen kan fortsätta.

Jag rekommenderar alla som ska köpa kameror att följa tester på bla dpreview, och sedan ringa in sina alternativ innan man "känner" på dem i butiken.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto