Annons

Nybörjare :-D

Produkter
(logga in för att koppla)

tampella

Avslutat medlemskap
Hej alla där ute!

Jag är alldeles ny på detta område. Nu ska jag ta mig in i denna underbara foto värld! :-D

Häromdagen var jag in i en fotoaffär. Det första han sa, han som jobbade där att de säljer knappt några Canon eller Nikon kameror, för de företagen kommer aldrig ut och presenterar produkterna.
Han förklarade också att Canons och Nikons objektiv är dyrare än övriga märken, för att Canon och Nikon har bildstabilisator i objektiven. Övriga märken har det i kamerahusen. Fördelar och nackdelar där?

En häftig finess som butiksäljaren visade var när man ska ha fokus på tex. en fågel, så trycker man bara på fågeln på skärmen. Någon som vet vad detta kallas? Finns ju namn för allting nu tex. Liveview, att man kan se direkt på skärmen när man filmar.

Jag vet inte riktigt vad jag ska köpa för kamera. Den ska iallafall ha full hd, vara lätt att bära med sig och gärna fokus finessen där man bara trycker på skärmen (den tror jag att jag skulle använda riktigt mkt). Men om den ska va spegel eller spegelfri i kamerahuset har jag ingen aning om. Klart att kameran blir lättare om den är spegelfri.
Fördelar och nackdelar på spegel resp. spegelfria kameror?

Åhh det är verkligen en djungel detta. :-/

//Caroline

Always 
:)

Om han inte sålde några Nikon och Canon berodde det nog snarare på att han var en dålig försäljare.

Objektiven till dem blir inte dyrare, alla objektiv har inte stabilisering och de som har det är knappast dyrare ändå om man jämför samma kvalité i övrigt.

Vilken modell var det där du kunde peka på skärmen för att fokusera där?

På en klassisk systemkamera med spegel använder man normalt sökaren och inte skärmen. De har mycket större möjligheter att kontrollera fokus än att peka på en skärm, det är bara att aktivera en fokuspunkt, fokusera på motivet och ta bilden som man vill ha den. Det är rätt svårt att beskriva, men jag tycker det låter rätt bakvänt att hålla kameran med en hand samtidigt som man pillar på skärmen man samtidigt tittar på med andra handen.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto