ANNONS
Annons

Nybörjare behöver köphjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Peppe Pop

Ny medlem
Vi tänkte köpa oss en digital systemkamera och funderar lite på vilken modell vi ska välja och vilken "kringutrustning" man bör inhandla.

Vi funderar i dagsläget på antingen en Nikon D5000, Canon 500D eller en SONY A350.

För tillfället lutar det mest åt en Canon 500D. På Mediamarkt finns den i paket med ett objektiv EF-S 18-55 och en blixt SIGMA EF-530.
Frågan är om jag som nybörjare/hobbyfotograf har störst nytta av en blixt eller ett extra objektiv?
Själv tycker jag att ett extra objektiv låter "roligare".

Nästa självklara fråga blir då: Om jag köper ett extra objektiv, vad/vilket ska jag då köpa?

Eller har ni tips på någon helt annan kamera i den prisklassen (eller billigare)?

Tack på förhand från en nyörjare.

Vad förs sorts bilder är det du planerar ? sådant avgör ju en hel del. ska du nästan bara plåta utomhus, natur & dyl så absolut ett objektiv före blixt, ska du fota porträtt & liknande så kan det ju vara bättre med en bra blixt.

Vad förs sorts bilder är det du planerar ? sådant avgör ju en hel del. ska du nästan bara plåta utomhus, natur & dyl så absolut ett objektiv före blixt, ska du fota porträtt & liknande så kan det ju vara bättre med en bra blixt.

Det blir nog nästan uteslutande "icke porträtt" bilder. Mer som en uppgraderad familjekamera med möjlighet att ta lite "coolare" bilder än man kan med den "vanliga" digitalkameran eller mobilkameran (som iofs är förvånansvärt bra i min SonyEricsson C905).

Hur är det förresten med batteritiden? Är den något problem med de vanliga standardbatterierna?
Av de kameror jag väljer mellan så har ju SONY'n avsevärt bättre batteriprestanda än de övriga.

Med den användnngen så sällar jag mig till åsikten att satsa på ett extra objektiv och det förslaget på Canon 40D med dubbla gluggar ger mycket kamera för pengarna och själva kameran är mycket bra även om jag själv kör med Pentax men det är för att jag har lite annat användningsområde och vill ha väderskyddad kamera.

Som tips på tillbehör så är ju det självklara minst ett extra minneskort och ett extra batteri, men sen en bra ryggsäck/väska att förvara grejorna i, gillar slingshot modellerna som går att vrida runt och plocka ur/i utan att ta av sig "ryggan" och välj gärna en modell större än Du bedömmer att Du behöver så finns det utrymme när Du skaffar tex en blixt eller ett 3.e objektiv.

Bärrem på kameran följer ju med men jag rekomenderar Dig att skaffa en Black Rapid rem som är otroligt bekväm att använda, underlättar rejält när man bär med sig kameran och fotar lite sporadiskt som det ofta blir fråga om.

Bra råd!

Du blir inte besviken om du följer nedastående råd. Kunde inte sagt det bättre själv.

Med den användnngen så sällar jag mig till åsikten att satsa på ett extra objektiv och det förslaget på Canon 40D med dubbla gluggar ger mycket kamera för pengarna och själva kameran är mycket bra även om jag själv kör med Pentax men det är för att jag har lite annat användningsområde och vill ha väderskyddad kamera.

Som tips på tillbehör så är ju det självklara minst ett extra minneskort och ett extra batteri, men sen en bra ryggsäck/väska att förvara grejorna i, gillar slingshot modellerna som går att vrida runt och plocka ur/i utan att ta av sig "ryggan" och välj gärna en modell större än Du bedömmer att Du behöver så finns det utrymme när Du skaffar tex en blixt eller ett 3.e objektiv.

Bärrem på kameran följer ju med men jag rekomenderar Dig att skaffa en Black Rapid rem som är otroligt bekväm att använda, underlättar rejält när man bär med sig kameran och fotar lite sporadiskt som det ofta blir fråga om.

Sony A350 med Tamron 17-50 2,8 där du även får alltid hjälpen av inbyggda stabiliseringen till det skarpa ljuskänsliga objektivet och en grymt användbar live view skulle jag sattsat på om inköpsummorna stiger till att ligga runt om summan 10000 kr...

Det är en kamera samt ett objektiv du kommer avnjuta länge samt kunna växa med länge...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar