ANNONS
Annons

Nybörjare behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

mickiz21

Medlem
hej hej!
jag ska läsa foto A på komvux till våren och har precis fått tag i min brors system kamera,,
har lite problem med den då avtryckaren "hänger" upp sig ibland och även den grejen där man drar tillbaka filmen,,,kan man smörja de själv på något sätt eller ska man lämna in den för service?
tycker säkert att ja e jättefjantig men ni alla har väl varit lika mycke nya som ja?....*ler*

Tacksam för alla tips!

Mvh mikaela

Det beror helt och hållet på vad det är för kamera du har lånat.
Om det är en gammal halvrisig 70-talsmodell så kostar det lika mycket att lämna in den som att köpa en fungerande kamera på annons, t ex här på fotosidan eller Blocket mfl ställen.

Om det är en nyare kamera i bra skick förutom avtrycket o återspolnigsveven så kan det juvara värt att serva den.

Undantaget från ovanstående är ju förståssom det är en äldre kvalitetskamera som har ett bruks och samlarvärde.

Berätta vad det är och vad du har för optik och tillbehör till den.

hej igen!
ja som sagt är jag helt och hållet nybörjare och jag menade inte återspolningsveven för filmen utan den man drar tillbaka efter varje kort..(vet ju inte vad den heter!) *ler*
kameran är en Konica så står det TC-X och längre ner står det DX.
är nog en gammal halvrisig sak *ler* men den tar ännu fina bilder!
när ja har lärt mig mera om foto hade jag tänkt att köpa mig en nyare bättre sak.
ja har objektiv till med,,ett "vanligt" och ett..hmm vet inte men ett långt iaf..
de går inte att "smörja" knappen själv då eller?

Tack så mycket för all hjälp!

Prova isopropanol (finns på apoteket) doppad i tops och smörj. Bensin (Den sorten i flaskor som liknar acetonflaskorna finns i mataffären) kan också funka. Värt att testa iaf..

Jag tror inte det är lönsamt att lämna in den iaf. Konica har många gamla trevliga och hållbara hus. De äldre ser man ofta på begagnatmarknaden ganska billigt. Billigare där än service tror jag om du skulle behöva nytt att fästa objektiven på..

Senast ändrad:
http://www2.blocket.se/search?q=konica&caller=ogl_s&l=0&city=0&category=22&where=3

Finns ju massor av trevliga för ett pris från 1000:- och uppåt.
Skulle tro att en service av din kostar ca 1000:- så det är nog värt risken att köpa något nytt.
Konica bygger rejäla saker och det ska mycket till om dom pajar.
Jag skulle satsa en tjuga på en burk elektronikrengöring till din kamera, den sprayar du in försiktigt kring avtrycket och likaså vid frammatningsarmen.
När det har torkat finns inget kvar av medlet så du kan inte skada något.

Objektivet du har är kanske ett 40mm "normalobjektiv" Konica gjorde ett riktigt bra sådant om jag inte missminner mig helt.

Tycker det låter vågat att spraya i en kamera, det kan ju vara en länk mellan avtryckaren och tidverket som kärvar eller blivit krökt. Har den varit oanväd länge så brukar ju smörjningen stelna, det kan hjälpa att göra en massa blindutlösningar så man nöter upp det rörliga.

grejen är att ibland när ja tar ett kort så öppnar det sig och där hänger det upp sig,.. får dra fram filmen en gång till eller "slå" till den så att kortet tas.. lite jobbigt,, får hoppas att den bara är lite ringrostig efter dessa år i garderoben...
har tagit en svart vit film som ja ska framkalla nu,, får hoppas att något kort blivit bra som ja kan lägga upp på min sida!
tack för alla tips!

Det låter som stelnat fett mellan bländarlamellerna, eller snarare att smörjning av värme sprididit sig ut på bländarlamellerna. En rengjöring av kameran och objektiv är väl vad som behövs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar