Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare, 350d, 400d, d50 eller vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Asztalos

Medlem
Hej!
Jag ska precis köpa min första SLR och har en ganska begränsad budget. Kommer kunna få 350d med kitoptiken för 6200 ungefär med lägstaprisgaranti och 5% rabatt på power, men är fortfarande tveksam till om jag ska ta den eller d50an. Tycker av de bilder jag sett på fotosidan med 350d resp d50 med kit att 350d tar bättre bilder men har läst mycket att d50an ska va bättre.
några rekomendationer?

borde jag kanske till och med punga ut 2k till o få 400d med kitoptik?

det är svåra val, tacksam för alla svar

Richard
 
Asztalos skrev:
Hej!
Jag ska precis köpa min första SLR och har en ganska begränsad budget. Kommer kunna få 350d med kitoptiken för 6200 ungefär med lägstaprisgaranti och 5% rabatt på power, men är fortfarande tveksam till om jag ska ta den eller d50an. Tycker av de bilder jag sett på fotosidan med 350d resp d50 med kit att 350d tar bättre bilder men har läst mycket att d50an ska va bättre.
några rekomendationer?

borde jag kanske till och med punga ut 2k till o få 400d med kitoptik?

det är svåra val, tacksam för alla svar

Richard


Varför inte Nikon D80?
 
Tre ungrare i samma tråd.

Varför inte berätta vad du har för ambitioner med ditt fotograferande och vilken budget du har, inte bara just nu, utan även inom en kort framtid.

Ska man bara ha en d-slr för att lära sig grunderna, då rekommenderar jag ett billigt hus. Typ 300D, 10D, 60D (beggat) med sigmas nya 17-70/2.8-4.5 objektiv för sammanlagt 6-7000. Eller beggat Nikon D70s kit för 7000. Canons ef-s 18-55 ger inte direkt toppenbilder och behöver bytas ut, medans de andra två objektiven kan man leva med ett bra tag.
 
Tack för svaren, d80 blir nog lite över min prisklass om jag ska köpa den ny och med objektiv men kan ju kolla på den begagnat, hoppas kunna landa nån stans runt 7000.

Jag kommer mest bara fota runt som hobbyfotograf, naturbilder, stadsbilder etc men kommer nog inte ha så mycket pengar över (håller på och spara till en resa) till tillbehör så vill ha nåt hyffsat från början.

Ska kolla på begagnat också men det känns så osäkert, vet inte om man får nån defekt kamera och har ingen garanti o s v. men men, det blir ju mer prisvärt.

Tack igen

Richard (kul med ungrare:p)
 
hehe jag gör det till fyra, men jag skulle inte rekommendera 350d, jag har haft tillgång att testa den och min d70s och jag måste säga att kvallien är MYCKET "sämre" på 350d, den kändes knarrig och skör, inte alls samma stabila intryck som d70. Sen så är det ju skönare med två "rattar" och det går snabbare.. Dioderna i sökaren är klarare också.. Kände mig helnöjd med d70s..
Den kanske är lite passe eller vad det kallas, men jag tror fortfarande på den.. Sen om du skulle komma in på begagnat så kan du ju få en d70 extremt billigt.. Lovar att du kommer märka vilken skillnad på dom två om du testar!
 
K100D måste ju vara med i matchen!!

Asztalos skrev:
Tack för svaren, d80 blir nog lite över min prisklass om jag ska köpa den ny och med objektiv men kan ju kolla på den begagnat, hoppas kunna landa nån stans runt 7000.

Jag kommer mest bara fota runt som hobbyfotograf, naturbilder, stadsbilder etc men kommer nog inte ha så mycket pengar över (håller på och spara till en resa) till tillbehör så vill ha nåt hyffsat från början.

Ska kolla på begagnat också men det känns så osäkert, vet inte om man får nån defekt kamera och har ingen garanti o s v. men men, det blir ju mer prisvärt.

Tack igen

Richard (kul med ungrare:p)




K100D är lika bra som D50 enligt tidningen FOTO däremot är den MER PRISVÄRD då den har BILDSTABILISERING i huset
 
Oké, vi alla har Nikon kameror. Jag är helnöjd med min gamla D70 som jag använder fortfarande.. (jag har D200 också)
Canon 10D, 20D kan inte vara dåliga heller...
 
Har förbisett k100d som säkert är bra men mindre tillverkare, kanske får kolla in den mer nogrannt, annars verkar ju d70 kul. Hur är 18-55 objektivet, såg någon som annonserade d70 med 18-55 för 6 lax och nån annan med 18-70 för samma peng. Ganska dålig på det här med begagnat, ska man akta sig för kameror med många exponeringar (>3000).

tack
 
Senast ändrad:
Om du satsar på Nikon, se till att få med kitobjektivet (18-70) eller köp ett sådant begagnat. Väldigt mycket objektiv för pengarna. Finns nog inget objektiv i den prisklassen som är bättre.
 
Ja, nikons 18-70 presterar nästan lika bra som Sigmas och Tamrons 17(18)-50/2.8 zoomar, skärpan räcker till. Tänk på att objektiv presterar bäst när man har dem på stativ. F10 och 1/250 på frihand kan faktiskt ge lite skakoskärpa även vid 18mm och hur ofta pressar man inte objektivet till f3.5 1/30 när det blir mörkt?

Du kan lugnt köpa en kamera som har gått 6-7000 exp, bara den ser ut att vara välskött.

Tråden har blivit lite pro-Nikon, men det tål att sägas återigen: köp för bövelen inte en ny/halvny 350D/400D med 18-55 objektivet och fastna där! Då är det bättre att ta vilket beggat Canon hus som helst och Sigmas 17-70 eller motsvarande! Optiken betyder allt iaf. från canon 60D/Nikon D100 och framåt i kronologin!
 
Senast ändrad:
Nu när Canon 400D och Nikon D80 har kommit så dräller det av beg 350D och D70. Går säkert att hitta någon av dessa med resp kit under 5000kr, om du bara har tålamod. D50 är en mycket bra kamera som går att finna ännu billigare.

Sätt in en annons!

/K
 
alltså, det här med många exponeringar... de flesta kamerorna klarar fler än 50.000 exponeringar, o jag förstår inte hur någon kan sälja sin kamera efter 3000 exponeringar, eller ens 10.000... kamerorna håller ju, och efter 3000 exponeringar har man ju inte fotat mycket alls. tror inte man ska bry sig så mycket om exponeringar när det gäller begagnade kameror, mer att kolla på typ repor eller liknande
 
Asztalos skrev:
Har förbisett k100d som säkert är bra men mindre tillverkare, kanske får kolla in den mer nogrannt, annars verkar ju d70 kul. Hur är 18-55 objektivet, såg någon som annonserade d70 med 18-55 för 6 lax och nån annan med 18-70 för samma peng. Ganska dålig på det här med begagnat, ska man akta sig för kameror med många exponeringar (>3000).

tack
Jag tror att K100 är en stark konkurrent i sammanhanget, men det bästa huset är nog trots allt Canons 400D. Synd bara att de inte skickar med en riktig glugg. Nikons 18-70 är en fantastisk kit-glugg, kanske den bästa som någon tillverkare någonsin inkluderat i ett paket till rimligt pris. Nikon D50 är också en stark kandidat, men kanske en D55/D60 kan vara i antågande. Jag kan väldigt lite om Pentax, men skulle deras kitglugg vara ok så är den kanske det mest prisvärda alternativet.
 
För oss som insett att en mikroskopisk sökare suger rauk-hängpung så är det bara att rekommendera Pentax K100D. Den verkar hur bra som helst på pappret, och när jag klämde på den i butik så blev jag imponerad av den gedigna känslan. Helt i klass med D70, men med bildstabilisering och större sökare.
Jag har själv en Nikon D50, och började med ungefär samma förutsättningar som du. Den är väldigt trevlig, men det finns några små störiga detaljer, såsom avsaknaden av belysning hos övre displayen. Bedrövligt vid nattfoto, vilket jag pysslar med en del:-(
350D är en jäkla bra kamera det också, om man står ut med den plastigare känslan och ett hus som är rätt så mycket mindre än de övriga kantidaterna.
Ska man upp i D80:s klass så är det nog till att titta på Pentax K10D också. Den har "samma" sensor och dessutom vädertätning och bildstabilisering för ungefär samma pris.

Det rör onekligen på sig på marknaden, och det är långt ifrån självklart att välja Canon eller Nikon:)
 
Svårt

Vad svårt ni ska göra det för mig, 50 olika val. Pentax är ju lite lagom prisklass och verkar ju ganska bra, men är det någon som vet hur kit objektiver 18-55 är och ska man inte oroa sig för framtida tillbehörsköp etc?

tack för all hjälp
 
Pentax K100D är enligt mig utan tvekan den bästa kameran i den prisklass du funderar över, inget att fundera på igentligen.

Funderar du på klassen över så är det nog Pentax som regerar där nu mer också, K10D ser ruggigt bra ut på papperet i allafall, slår både Nikon D80 och Canon 30D, frågan är om den inte är ett bättre val en D200'an också.

kent.
 
Senast ändrad:
philip svensson skrev:
alltså, det här med många exponeringar... de flesta kamerorna klarar fler än 50.000 exponeringar, o jag förstår inte hur någon kan sälja sin kamera efter 3000 exponeringar, eller ens 10.000...

Min 300D behövde ny slutare efter 36.000 exponeringer. Jag vet folk som har behövt byta efter 18.000. Och det här gäller både Canon och Nikon, instegskamerorna håller inte så länge som dom dyra proffshusen.

Ett slutarbyte går på ca 3500-5000 beroende på model och hur mycket annat som ska bytas.
Då är det plötsligt inte så intressant att köpa en begagnad kamera som kanske gått 10000 exponeringer, om man ska lägga 3500-5000 på prislappen för rep efter ett halvår/år.
 
Svårt att svara på. Ställde mig samma fråga i vintras. Jag åkte på Fotomässan och klämde o kände på allt som kunde vara aktuellt.
För mig blev det Nikon D50 med 18-55 och 55-200 och jag är nöjd. Skulle möjligen vilja ha ett 18-70 eller 18-135 i stället. Det som avgjorde var tillgång på grejer, både nytt, beg och pirat, den ligger bra i handen, 350:n för liten, och priset.
D50 har funnits på dustin.se, och i England, med 18-70. DET är intersant. Nytta har sina poänger med garantier osv, men det kostar...

JL
 
Pentax slutare verkar halla mer an 100.000 exponeringer, aven for budgetmodeller.

Har bara last om ett slutarhaveri som kom efter ca 130.000 bilder. Hogsta kvalite trots det laga priset!
 
Senast ändrad:
Niels Jörgensen skrev:
Min 300D behövde ny slutare efter 36.000 exponeringer. Jag vet folk som har behövt byta efter 18.000. Och det här gäller både Canon och Nikon, instegskamerorna håller inte så länge som dom dyra proffshusen.

Ett slutarbyte går på ca 3500-5000 beroende på model och hur mycket annat som ska bytas.
Då är det plötsligt inte så intressant att köpa en begagnad kamera som kanske gått 10000 exponeringer, om man ska lägga 3500-5000 på prislappen för rep efter ett halvår/år.

Vad jag vet så garanteras väl dom flesta kameror 50000exp. iaf Nikon. Vilket innebär fritt byte efter garantitid.

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.