Annons

Nybörjare, 350d, 400d, d50 eller vad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, det är bara proffskamerorna som garanterar slutarens livslängd. Alle andre har en uppskattat livslängd, men dom byter inte slutaren gratis efter garantitiden har gått ut. I alla fall inte Canon. Har ju ingen Nikon så där har jag ingen personlig erfarenhet.
Dessutom så följer garantien inte pr automatik kameran om man köper den beggad, det är helt och hållet upp till kameratillverkaren/garantigivaren om dom som ren goodwill vill överföra garantin.
 
Niels Jörgensen skrev:
Nej, det är bara proffskamerorna som garanterar slutarens livslängd. Alle andre har en uppskattat livslängd, men dom byter inte slutaren gratis efter garantitiden har gått ut. I alla fall inte Canon. Har ju ingen Nikon så där har jag ingen personlig erfarenhet.
Dessutom så följer garantien inte pr automatik kameran om man köper den beggad, det är helt och hållet upp till kameratillverkaren/garantigivaren om dom som ren goodwill vill överföra garantin.

Är det nån skillnad på Canonkameror mot andra varor? Där garantin alltid följer med produkten, inte med köparen. 1 års garanti på en vara är väl alltid 1 år oavsett vem som äger den. Jag tror du är galet ute nu. Eller fattar jag dej fel?


/K
 
Nej, garantin följer enligt konsumentlagen inte varan. Om inte företaget varan är köpt hos själv väljer att låta den följa varan.
Det är ren goodwill när ett företag väljer att reparera en vara på garanti trots att den är såld till annan ägare. Dock väljer dom aller flesta företag att göra så i alla fall.
Men det finns altså ingen lag på det.
 
Zoso skrev:
Pentax K100D är enligt mig utan tvekan den bästa kameran i den prisklass du funderar över, inget att fundera på igentligen.

Funderar du på klassen över så är det nog Pentax som regerar där nu mer också, K10D ser ruggigt bra ut på papperet i allafall, slår både Nikon D80 och Canon 30D, frågan är om den inte är ett bättre val en D200'an också.

kent.

Lugn, lugn. Det får vi se när den kommer. Men jag tycker också den verkar bra.

Har ni sett nya optikserien från Pentax.

http://www.dpreview.com/news/0609/06092102pentaxdastarlenses.asp

/K
 
Niels Jörgensen skrev:
Nej, garantin följer enligt konsumentlagen inte varan. Om inte företaget varan är köpt hos själv väljer att låta den följa varan.
Det är ren goodwill när ett företag väljer att reparera en vara på garanti trots att den är såld till annan ägare. Dock väljer dom aller flesta företag att göra så i alla fall.
Men det finns altså ingen lag på det.

Du skojar... Det finns ju mängder av varor som man köper utan att knyta dom till sej som person.
Har man orginalkvittot så räcker väl det.

Om garantin följer med skorna och bilen, så följer den också med kameran. Motsatsen tror jag på när jag blir överbevisad av lagtexten.

/K
 
keckax skrev:
Du skojar... Det finns ju mängder av varor som man köper utan att knyta dom till sej som person.
Har man orginalkvittot så räcker väl det.

Om garantin följer med skorna och bilen, så följer den också med kameran. Motsatsen tror jag på när jag blir överbevisad av lagtexten.

/K

OK, lagtexten följer då:

Du kan som köpare i vissa fall rikta anspråk mot näringsidkare
i tidigare säljled (till exempel grossist, importör eller
tillverkare) på grund av fel på varan om säljaren
◆ är på obestånd, till exempel gått i konkurs, är föremål för
ackordsförhandlingar eller inställt sina betalningar,
◆ har upphört med sin verksamhet, till exempel lagt ner sin
butik, överlåtit sin rörelse eller
◆ inte kan anträffas det vill säga det är omöjligt att få tag
på säljaren, till exempel vid tillfällighetsförsäljning eller
om säljaren har flyttat utomlands.

För att du ska få rikta ett krav mot tidigare säljled måste
◆ varan ha överlåtits till din säljare för vidare försäljning
från en näringsidkare,
◆ ett motsvarande krav ha kunnat göras mot tidigare säljled
av din säljare.
Köparen måste i dessa fall bevisa att varan var felaktig när
säljaren i det tidigare säljledet avlämnade varan till din
säljare.

/lagtext slut

SÅ det finns inte en enda vara som garantin gäller för när du köpt i andre säljled DÄREMOT kan det tidigare säljled välja att låta garantin gälla i alla fall.

En sak till från lagtexten:

Garantier eller liknande åtaganden ger dig en särskild fördel
genom att säljaren under viss tid åtar sig att svara för varans
funktion. Det är emellertid frivilligt för säljaren att lämna
en garanti och du har alltid de rättigheter som lagen ger dig

Texten hämtad från http://www.konsumentverket.se/Docum...tkoplagen.pdf#search="konsumentlagen garanti"
 
Niels Jörgensen skrev:
OK, lagtexten följer då:

Du kan som köpare i vissa fall rikta anspråk mot näringsidkare
i tidigare säljled (till exempel grossist, importör eller
tillverkare) på grund av fel på varan om säljaren
◆ är på obestånd, till exempel gått i konkurs, är föremål för
ackordsförhandlingar eller inställt sina betalningar,
◆ har upphört med sin verksamhet, till exempel lagt ner sin
butik, överlåtit sin rörelse eller
◆ inte kan anträffas det vill säga det är omöjligt att få tag
på säljaren, till exempel vid tillfällighetsförsäljning eller
om säljaren har flyttat utomlands.

För att du ska få rikta ett krav mot tidigare säljled måste
◆ varan ha överlåtits till din säljare för vidare försäljning
från en näringsidkare,
◆ ett motsvarande krav ha kunnat göras mot tidigare säljled
av din säljare.
Köparen måste i dessa fall bevisa att varan var felaktig när
säljaren i det tidigare säljledet avlämnade varan till din
säljare.

/lagtext slut

SÅ det finns inte en enda vara som garantin gäller för när du köpt i andre säljled DÄREMOT kan det tidigare säljled välja att låta garantin gälla i alla fall.

En sak till från lagtexten:

Garantier eller liknande åtaganden ger dig en särskild fördel
genom att säljaren under viss tid åtar sig att svara för varans
funktion. Det är emellertid frivilligt för säljaren att lämna
en garanti och du har alltid de rättigheter som lagen ger dig

Texten hämtad från http://www.konsumentverket.se/Docum...tkoplagen.pdf#search="konsumentlagen garanti"

Ser du inte vad det står... "Näringsidkare i tidigare säljled". Alltså, om handlaren du köpt varan av går i konkurs, så kan du i vissa fall ställa garantianspråk av eventuell grossist eller importör!

Har inget att göra med det du hävdar. Privatpersoner kan byta varan mellan varann i hur många led som helst, bara orginalkvittot följer med varan. Kvittot i sej gäller oftast även som garantisedel och är direkt knuten till varan. Inte till person!

"Garantier eller liknande åtaganden ger dig en särskild fördel
genom att säljaren under viss tid åtar sig att svara för varans
funktion." (Här står det tydligt)

Säljaren MÅSTE inte lämna garati på en vara. Det är frivilligt, men om så sker så är det varan som är garanterad ev fel, oberoende av vem som äger den.

Med "fler säljled" menas näringsidkare/handlare, inte privatpersoner.

/K
 
Det jag lärde mej av vårat lilla sidospår Niels, är att alltid begära kvitto när jag köper beg och även ta upp en sån här situation med säljaren. Skulle jag springa på en situation där en handlare nekar mej garanti pga en sån här händelse, så kan man ju alltid kontakta tidigare ägare så det kan ordna sej ändå.

Vi har olika åsikter, men jag kan kan naturligtvis inte vara 100% säker. Bättre att vara förutseende.

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.