Det ÄR en uppförstrad sak, framförallt med tanke på att Nikon och Canon mer eller mindre ligger på samma nivå nu för tiden. Canon har lite mer färgbrus än Nikon medans Nikon har lite mer brus över lag, lite mer gammalt analogt filmbrus liknade.
Nej, att välja kamera efter brus på ISO 1600 och uppåt är i min mening helt onödigt. Under 1600 skiljer det defenitivt inte så mycket att du väljer en mindre ergonomisk kamera istället för en som ligger bättre i handen.
Sen har ju digital kamerorna fördelen av att du lätt kan underexponera en bild om du vill ha snabbare slutare i dåligt ljus och sedan kompensera i efterhand. Funkar aldelles utmärkt.
I mina ögon är det som skiljer en system från en bättre kompakt inte så mycket brus som, snabbhet, hur responsiv den är, dvs när du vill ta fotot så tar den fotot, byte av objektiv istället för ett enda, ergonomi, sökare etc etc. Brus är nog det sista JAG tänker på när jag jämför kompat och system.
Men vi kanske har köpt våra systemare i olika syften?
Som jag sade förrut, hitta dem i en affär, i Sundsvall om så krävs och känn och klämm på dem. Köp den du tycker ligger bäst i handen. När du lär dig mer om de olika tekniska aspektera, ISO och bländare och slutare och hela köret så kan du börja tänka på vad du är ute efter för kamera i framtiden.
Oavsett om du väljer Nikon eller Canon så kommer du att köpa in dig i ett grymt bra kamera system.
Ett annat förslag i tråden var att du skulle kolla upp vilka objektiv du är ute efter. Kolla gärna cyberphoto.se.
Börja med att kolla vilka "budget" objektiv du är ute efter, till exempel ett tele objektiv om du vill fota fåglar eller annat. Eller ett macro.
Nikon har på senare tiden släppt ett antal "billiga" objektiv med bland annat bildstabilisering i så på konsument fronten har dem gjort stora framsteg.