Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjar problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne.E

Medlem
Tja alla !

en nikon ska kunna ta 12 bilder i sekunden..

men hur gör jag för att få den att ta 12 bilder i sekunden? är de nån inställning man måste göra eller vad är de annars ? jag har bytt minneskort till ett 133x speed men det vart ingen skillnad :S vad ska ja göra ?

hjälp

Om det är din D50 du menar så är det inte riktigt så. Den kan ta 2,5 bilder i sekunden. I den farten kan den ta tolv bilder som den har i sitt eget minne, innan den måste spara ner dem på minneskortet. Om du fortsätter att hålla ned avtryckaren efter det kommer den fortsätta ta bilder och spara på minneskortet, men då kanske det bara blir en bild i sekunden eller något sånt.

Var jag otydlig, eller fattar du hur jag menar?

Den kan inte ta 12 bilder i sekunden!
Den tar 2,5 bilder i sekunden tills du tagit 12 stycken,därefter går hastigheten ner markant!

12 bilder i sekunden går inte på den kameran.

Däremot klarar den att ha 12 bilder i munnen, innan den måste svälja. Dvs spara på minneskortet. 12 bilder är en buffert. När munnen är full går det långsammare att äta.

Din kameras mun klarar dock bara att fylla på munnen med 2,5 bilder per sekund.

Lite konstig jämförelse kanske... men hoppas du hängde med. :)

Kameran har ett internt minne (buffertminne) som används för att "mellanlagra" bilderna innan de sparas på minneskortet. Att lagra i bufferten går snabbt för kameran, att spara på minneskortet går långsammare. Så länge det finns plats i bufferten kan kameran ta 2,5 bilder/sekund, i detta fall 12 bilder. Den lägre hastigheten att spara från bufferten till minneskortet gör sen att det efter att du har tagit 12 bilder går långsammare än 2, bilder/sekund.

Klarare?

Edit: Magnus var nog mer pedagogisk :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar