Annons

Nybörjar hjälp...

Produkter
(logga in för att koppla)

perrawik

Aktiv medlem
Är en glad nybörjare som har en förmodligen dum fråga.

Köpte för några veckor sedan min första systemkamera en Nikon F75.

Min fråga gäller slutartider, ja vet att när det står t.ex. 4" i displayen är det 4 sekunder men när det t.ex. står 2 eller 20 eller 200.... hur tolkar man detta.

Är också på jakt efter diverse guider på nätet, där ja kan lära mig mer om foto, t.ex. om bländare, slutare och bildkomposition.
Någon som har några bra länkar?

Stort tack!
 
Som sagt, x"=x sekunder, x=1/x sekunder, alltså betyder 250 att det är 1/250 sekund, 20 att det är 1/20 sekund osv.
 
Skulle tippa på att 2 20 och 200 syftar på 1/2 sekunder 1/20 respektive 1/200 sekunder.

Om du tittar på fotosidan under lära så finns det en hel del matnyttigt
 
När det står 4" så innebär det mycket riktigt 4 sekunder. Om det bara står tex 250 så innebär det 1/250 sekund. Slutartiden är då relativt kort.

Vad gäller att lära sig mer om foto så är ju fotosidan bra. Annars är mitt tips att gå till biblioteket och låna några trevliga böcker om teknik och komposition. Det brukar vanligtvis finnas en hel del fotolitteratur på de lokala biblioteken.
 
Ett annat tips Per: Det räcker att posta frågan i ETT forum för att få svar på sin fråga! ;=)

Lycka till med ditt nyfunna intresse!
 
perrawik skrev:
Är en glad nybörjare som har en förmodligen dum fråga.

Köpte för några veckor sedan min första systemkamera en Nikon F75.

Min fråga gäller slutartider, ja vet att när det står t.ex. 4" i displayen är det 4 sekunder men när det t.ex. står 2 eller 20 eller 200.... hur tolkar man detta.

Är också på jakt efter diverse guider på nätet, där ja kan lära mig mer om foto, t.ex. om bländare, slutare och bildkomposition.
Någon som har några bra länkar?

Stort tack!

Så fort det finns med ett citat-tecken framför siffran i fråga, då det här verkar handla om tider, ska man utläsa det som hela sekunder. Annars handlar det alltid om att siffran ska ställas till vänster i förhållande till en hel, "1" alltså, d.v.s. "4" bör då betyda "1/4-dels sekund". Nu utgår jag ifrån Canons värdes-system, men Nikon borde väl vara lika.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.