Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya TS-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Om priset på nya TS-E 24 hamnar på 22.000:- så undrar man lite vad beg. priset på gamla kommer att hamna. Tidigare har den kostat runt 12.500:- ny och runt 10.000:- begagnad.

Om inte många uppgraderar (läs, blir fler beg. 24:eek:r än tidigare) är det nog inte omöjligt att gamla 24:ans beg. pris hamnar över det tidigare nypriset på 12.500:-....
 
Du menar att du skulle ta panoramabilder med ett större utnyttjande av bildcirkeln, och dessutom samtidigt stitcha? Ja, det är ju fullt möjligt. Du måste ju först stitcha ihop bilderna som är tagna med olika shift, och sen stitcha de resulterande bilderna. Det verkar bökigt att kombinera två helt olika stitchtekniker.

Mest precision får du då om du monterar stativfästet på objektivets främre del och shiftar kameran istället för objektivet.

Jag kan tänka mig att en del användare av storformatskameror med digitalbakstycke kommer att hitta alternativa användningar av det där objektivet. På en sån kan man ju utnyttja hela bildcirkeln i en tagning och på så sätt få tillgång till en unikt (som rektilinjär) kort brännvidd.


Mjä...jag förstår nog inte riktigt vad du menar med:
"Du menar att du skulle ta panoramabilder med ett större utnyttjande av bildcirkeln, och dessutom samtidigt stitcha?".

Men vad jag menar är att när man fotar arkitektur tex så kan man fixa så man får lodräta istället för störtande linjer med hjälp av just ett ts objektiv? Men kan man kombinera detta med att samtidigt göra panoraman eller kommer inte bilderna sammanfalla bra med varandra då?

Som det är idag när jag gör panoramor brukar jag får använda perspektivjustering i PS för att bilden ska bli bra. Detta gör ju att man tappar ganska mycket upplösning i bilden. Så min tanke var att man kanske kunde få ännu bättre resultat med ett TS objektiv...
 
Ok, så du menar att du skulle ha objektivet shiftat i samma läge för alla bilder? Visst, det går utmärkt. Men eftersom du ändå stuvar om pixlarna vid stitchning så är det inte så extremt stor vinst att skippa den digitala perspektivförändringen.

Jag tänkte mer på det andra sättet att göra panoraman med shiftoptik, att sätta ihop bilder som är tagna med optiken shiftad åt olika håll, och att du ville kombinera det med den "förvrängande" stitchmetod som du använder idag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.